AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Svigerforeldre mine er nærmeste nabo (tar 20 sekunder å løpe over til dem). Vi har hele tiden hatt et greit forhold og vi ble stadig bedt på middager osv tidligere. De kom nesten daglig på døren med middag eller tilbudte seg å gå tur med hunden/ville ha hunden med seg hjem. Det var nesten som det ble for mye av det gode, men jeg har alltid vært høflig og takknemlig! Men nå er det over 3 uker siden de var innom, men ser dem jo av og til i oppkjørselen og slår av noen ord. Vi har en baby på 4 mnd, og vi får så og si ingen hjelp/besøk/invitasjoner av dem lenger. Mannen min jobber offshore så jeg er alene med baby som nekter å sove for seg selv. Hun er veldig krevende og det vet svigers godt. Vi har også en hund som trenger flere turer daglig, uansett vær og vind. Jeg har ikke dusjet på lenge og huset flyter. Jeg ser fæl ut og det må de ha sett også. Moren min kommer flere ganger i uken for å gå tur med hunden, holde baby så jeg får handlet og vasket litt etc.. er det skikkelig ille vær tar hun hunden med seg hjem. Hun bor 20 min med bil borte og jobber 100%. Jeg forventer absolutt ikke at svigerforeldrene mine skal stille opp hver dag eller like mye som mamma. Svigermor jobber også 100%, mens svigerfar er ufør. De har nok med sitt og det forstår jeg. Men det som er trist er at forholdet er så forandret etter baby kom. Svigermor gledet seg sååå til å bli bestemor, men hun har aldri tilbudt seg å hjelpe. Jeg har spurt om hjelp når det har vært helt krise (storm ute så jeg kan lufte hunden uten baby, tomt for mat etc..) kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har spurt om hjelp. Vi bor jo faktisk så nærme at vi kan se inn i stuene til hverandre omtrent. Men det som irriterer meg mest er tomme løfter. Treffer jeg svigemor sier hun ofte noe ala "jeg har fri på torsdag, jeg kommer innom da så du får komt deg en tur ut eller få deg en dusj" eller "det er meldt fint vær på fredag, jeg kan ta med baby og hund på tur".. også skjer det aldri noe.. Svigerfar som er ufør går tur hver dag, før kom han ofte å tok hunden med. Nå går han heller tur med den andre sønnen sin hund daglig (sønnen er permitert og går bare hjemme uten kone/barn. Så han har ikke det store behovet for hundepass) ser dem så og si hver dag.. syns det er trist at jeg og baby blir nedprioritert sånt. Har ikke hatt noen uenigheter eller krangler med dem. Ingenting er forandret, kanskje Jeg bare var litt kort og virket sur den første uka etter fødsel. Hadde mye ammeproblemer, en traumatisk fødsel og nesten 0 søvn.. ellers har jeg opplevd det som normalt. Anonymkode: cc875...062 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Oppført meg som normalt* skulle siste setning være. Anonymkode: cc875...062
Flamme Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Kan du ikke prøve å ha en fortrolig samtale med svigermor og fortelle at du føler ting har forandret seg og du lurer på hvorfor...? 18
Nymerïa Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Treffer jeg svigemor sier hun ofte noe ala "jeg har fri på torsdag, jeg kommer innom da så du får komt deg en tur ut eller få deg en dusj" eller "det er meldt fint vær på fredag, jeg kan ta med baby og hund på tur".. også skjer det aldri noe.. OK, da følger du opp. Neste gang hun sier noe sånt spør du om når på dagen du kan vente henne og sier at det gleder du deg ordentlig til. Dagen før sender du melding og spør om et eller annet. Hva som helst men nevn avtalen. Og si gjerne at dette setter du virkelig pris på, du er helt utslitt nå, aner ikke hvordan du skal komme deg på butikken uten henne etc. Hvis hun avlyser avtale på avtale når hun til og med vet at det setter deg i en ordentlig skvis så vet jeg ærlig talt ikke om det er så mye mer å gjøre. 25
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Merkelig. Er de redde for å blande seg for mye? Kanskje de har hørt om plagsomme svigermødre og derfor velger å trekke seg tilbake. Anonymkode: 75479...0b0 19
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Kanskje de gledet seg til å bli besteforeldre - til en fireåring. Ikke nyfødt. Det er krevende med helt små babyer. Det liker ikke eldre folk. Anonymkode: feca0...e5a 11
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Kanskje de er redde for å smitte babyen? Anonymkode: da05f...992 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 Takk for svar. ja, syns det er merkelig.. vet svigerfar ikke vil forstyrre amming da, så han har sendt svigermor inn først de få gangene de har vært her. Eldre og eldre, begge er i midten av 50 årene.. og smittevern tror jeg ikke det er, da hadde de vel sagt det + de har gitt utrykk for at korona er litt overdramatisk.. Kanskje ha en samtale ja, men syntes det er ubehagelig. Hvordan si det liksom? De er jo sjelden her, og teit å ta det opp om vi treffes utenfor.. Anonymkode: cc875...062 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 Det er ca 25-30 år siden de hadde en hylende unge selv....kanskje de nå plutselig husker hvor slitsomt det var....? Anonymkode: dc84f...882
SnartMammaLykke Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 Svigermor er redd for å ta for mye plass. Som å lese om min egen svigermor. Hun var innom alt for mye før, og en periode aldri.. Så nå er hun midt i mellom og det er greit👍 3
Raven.Writingdesk Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar. ja, syns det er merkelig.. vet svigerfar ikke vil forstyrre amming da, så han har sendt svigermor inn først de få gangene de har vært her. Eldre og eldre, begge er i midten av 50 årene.. og smittevern tror jeg ikke det er, da hadde de vel sagt det + de har gitt utrykk for at korona er litt overdramatisk.. Kanskje ha en samtale ja, men syntes det er ubehagelig. Hvordan si det liksom? De er jo sjelden her, og teit å ta det opp om vi treffes utenfor.. Anonymkode: cc875...062 Jeg må innrømme at jeg synes det høres ut som at du forventer alt for mye. Det er ditt barn, din baby. Din hund. Ikke deres. Du sier de har stilt opp ekstremt mye for dere. Din egen mor er innom flere ganger hver uke (...!!..) De vet jo at du har masse hjelp i din mor. Kanskje opplever de at du og sønnen støtter dere for mye på dem, og de innser at de gjør dere en bjørnetjeneste om dere skal forvente at de varter dere opp og avlaster til enhver tid når ting blir tøft. Kanskje har de behov for å sette grenser for seg selv. Kanskje er helsen deres ikke så bra som du tror? Kanskje føler de seg litt «spist opp» av at dere har en krevende familiesituasjon nå, med liten baby, og har så høye forventinger til hva de skal bidra med Husk at du/dere også har et ansvar. De er først og fremst besteforeldre, ikke hushjelp og avlastning. Neste gang mannen din er hjemme så kan han diske opp middag og dere varter opp dem, og lar dem få tid med barnebarnet uten at det er noen andre forventinger til hva de skal bidra med. 20
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 Du har i det minste ikke en svigermor som gir alle andre bursdagsgaver men «glemmer» deg hvert år. Også når det er rundt tall. Eller som snakker deg ned og gjør forskjell på barnebarna fordi de er dine fra tidligere forhold. Anonymkode: 311fa...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #13 Skrevet 17. desember 2020 Ikke så greit å være svigermor. Enten så er de der for mye, eller så er de for lite. Mest sannsynlig vil de ikke trengecseg på. Inviter, be om hjelp, ta initiativ. Men samtidig, hvorfor dusjer du ikke når din mor er der, hvis hun er der så ofte. Kanskje dere ikke burde hatt hund heller, hvis du er så mye alene. Anonymkode: 076f5...8e0 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #14 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du har i det minste ikke en svigermor som gir alle andre bursdagsgaver men «glemmer» deg hvert år. Også når det er rundt tall. Eller som snakker deg ned og gjør forskjell på barnebarna fordi de er dine fra tidligere forhold. Anonymkode: 311fa...3f8 Dette er ikke relevant til tråden i det hele tatt.. Lag din egen tråd om din fæle svigermor hvis du absolutt må fortelle at du har det værre en alle andre. Anonymkode: 377dd...6a0 10
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #15 Skrevet 17. desember 2020 Jeg likte godt @NymeriaRhoynarsitt svar til deg Ts. Anonymkode: 377dd...6a0 2
Hactar Skrevet 17. desember 2020 #16 Skrevet 17. desember 2020 Det later jo til at dere har hatt et tett forhold tidligere, så kanskje det kan være en ide om dere, og kanskje helst din mann, fisker litt etter hva som er forandret? Kanskje er svigermor redd for å trå deg eller din mor for nære i denne nye situasjonen? Kanskje er det å ta seg av baby som blir for mye? Babyen er veldig liten ennå, og etter ditt utsagn krevende, og kanskje de rett og slett kvier seg for å komme innom fordi de føler seg usikker på å ha baby alene. I så fall kan dere jo avklare at de ikke trenger det, så du ikke også går glipp av selskapet og avlastningen med middager og hundelufting som dere har nytt godt av tidligere. 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #17 Skrevet 17. desember 2020 Vi er jo midt i en pandemi . Kanskje derfor de pluselig har sluttet komme? Spesielt nå tett opp mot jul hvor man ikke vil risikere smitte, karantene etc. Anonymkode: fcb92...400 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #18 Skrevet 17. desember 2020 Ts, du belager deg på hjelp i fra svigers. Og blir skuffet når hjelpen uteblir. Det er umodent. Du har selv valgt barn, hund, hus, det er ditt ansvar. Huset flyter, har ikke dusjet... altså ærlig talt. Det er mange som ikke har svigerforeldre eller foreldre som stiller opp. Selv har jeg klart meg helt alene. Så sutrete og lite ansvarsbevisst innlegg!! Anonymkode: 9f482...198 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #19 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Dette er ikke relevant til tråden i det hele tatt.. Lag din egen tråd om din fæle svigermor hvis du absolutt må fortelle at du har det værre en alle andre. Anonymkode: 377dd...6a0 Har du hørt om å få et annet perpektiv på ting? Ofte er virkelig ikke ting så ille ut som man tror! Mange andre som har det mye verre. Anonymkode: 311fa...3f8 2
Hippogriff Skrevet 17. desember 2020 #20 Skrevet 17. desember 2020 Kanskje de er redde for å trenge seg på en nybakt småbarnsfamilie?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå