Gå til innhold

Katten spiste tråd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Katten min på 3 år klarte på ett eller annet vis å få i seg 40 cm bomullshyssing i går morres.

Ringte sporenstreks til veterinær som anbefalte å mate med hermetiske asparges så snart som mulig, for å binde massen i magen. Dette ble gjort.

Skulle så se an situasjonen. Dagen gikk og pus oppførte seg forholdsvis normalt, gikk på do og spiste/drakk.

Not kvelden synes jeg han var litt roligere enn vanlig, så jeg ringte dyrlegevakt. De ba meg komme inn med en gang ved brekninger eller diaré. Etter samtalen kviknet han likevel til og lekte og spiste som vanlig. Nytt dobesøk som dessverre var hyssingfritt.

Natten forløp rolig, jeg var oppe og foret, og han sov som vanlig ellers. 
Også i dag har formen til pus vært upåklagelig, og jeg har i tillegg gitt han flytende parafin etter dyrleges anbefaling. Fortsatt råd om å avvente.

Vi er nå på time 46. Ingen tegn til ubehag hos pus, men jeg hat det jo helt forferdelig i denne ventetiden. 

Er det noen der ute med lignende erfaringer? Når kom tråden ut og gikk det bra? 
Jeg er klar over alle skrekkscenario, og har knapt sovet på 46 timer for å være klar ved det minste tegn til forverring. 

Anonymkode: 6a770...633

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, stakkars deg!

Katten min liker å spise alt av tråder, garn, bånd, snøring i klær, hår og hårstrikk. Jeg må alltid passe på at ikke noe sånt er tilgjengelig. Men når det han har funnet noe likevel har veterinæren ønsket å få han inn med en gang for undersøkelse. 

En gang fikk han kontrastvæske for å prøve å finne blokkeringer. Dersom det er det må de operere ut fremmedlegeme. Ting har heldigvis kommet ut naturlig, men jeg kjenner angstfølelsen og usikkerheten man går med. Lille pusen som man er så glad i og man har ansvaret for at har det bra💗

Kjenner du dorutinene hans og følger han de? Og vet du om det er en lang tråd eller om han har tygget den opp?

Anonymkode: 07f08...c1f

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Uff, stakkars deg!

Katten min liker å spise alt av tråder, garn, bånd, snøring i klær, hår og hårstrikk. Jeg må alltid passe på at ikke noe sånt er tilgjengelig. Men når det han har funnet noe likevel har veterinæren ønsket å få han inn med en gang for undersøkelse. 

En gang fikk han kontrastvæske for å prøve å finne blokkeringer. Dersom det er det må de operere ut fremmedlegeme. Ting har heldigvis kommet ut naturlig, men jeg kjenner angstfølelsen og usikkerheten man går med. Lille pusen som man er så glad i og man har ansvaret for at har det bra💗

Kjenner du dorutinene hans og følger han de? Og vet du om det er en lang tråd eller om han har tygget den opp?

Anonymkode: 07f08...c1f

Tusen takk for svar ❤️

Han går ca 2 ganger i døgnet, noe hyppigere nå med parafin innabords. 

Hvor lang tid har det tatt fra trådene og gjenstandene ble spist til du kunne se de i avføring? 
skrev feil i går og vi er nå på 48. time.

Pus spiser og er fortsatt seg selv. I dag kunne jeg se fragmenter av hyssing i avføring, men den lengste biten var tydelig slitt og kun ca 3 cm.

Kan hyssing bli påvirket og deles opp og skades av magesyren til en katt? 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar ❤️

Han går ca 2 ganger i døgnet, noe hyppigere nå med parafin innabords. 

Hvor lang tid har det tatt fra trådene og gjenstandene ble spist til du kunne se de i avføring? 
skrev feil i går og vi er nå på 48. time.

Pus spiser og er fortsatt seg selv. I dag kunne jeg se fragmenter av hyssing i avføring, men den lengste biten var tydelig slitt og kun ca 3 cm.

Kan hyssing bli påvirket og deles opp og skades av magesyren til en katt? 

Ja, hyssing er biologisk nedbrytbar bomull (hvis det er en sånn helt vanlig, hvit hyssingrull), derfor har du også hatt masse flaks i dette, nettopp fordi hyssingen er mindre skadelig for systemet enn feks sytråd eller syntetiske tråder. Er det hyssing i hamp er det også veldig lett nedbrytbart. Det er liten sjanse for at du finner mer enn fragmenter når det har gått gjennom systemet og du i tillegg har vært flink til å stappe pus full av mat og medisiner som hjelper på å få det gjennom uten problemer. ❤️

Skrevet
6 hours ago, Minya said:

Ja, hyssing er biologisk nedbrytbar bomull (hvis det er en sånn helt vanlig, hvit hyssingrull), derfor har du også hatt masse flaks i dette, nettopp fordi hyssingen er mindre skadelig for systemet enn feks sytråd eller syntetiske tråder. Er det hyssing i hamp er det også veldig lett nedbrytbart. Det er liten sjanse for at du finner mer enn fragmenter når det har gått gjennom systemet og du i tillegg har vært flink til å stappe pus full av mat og medisiner som hjelper på å få det gjennom uten problemer. ❤️

Tusen hjertelig takk for veldig beroligende svar! ❤️
Det var helt vanlig hyssing (hvit rull), så om det er nedbrytbart rimer det jo bra med at jeg ser fragmenter. 

Aldri lengtet så på at han skal gå på kassen sin, men nå teller jeg minuttene og håper på mer åpenbare fragmenter eller spor 😅

Han ser fortsatt ut til å ha det som plommen i egget, bortsett fra at han ikke får gå ut og inn som han vil. Vet ikke når jeg skal tørre å slippe han ut igjen, men det blir ikke før jeg kan senke skuldrene helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...