Gå til innhold

Din yndlingssalat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er så utrolig godt med salat nå på sommertid og lurte på om dere ville dele noen oppskrifter med meg? Noen yndlings dressing eller olje dere bruker?

Takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg spiser ikke ofte salat, men når jeg gjør det blir det stort sett kyllingsalat. En av to versjoner:

* Den ene er en slags Cæsarsalat: salat, hvitløkskrutonger (daggammel loff skåret i terninger, stekt i smør og presset hvitløk), stekt/grillet kyllingfilet og høvlet parmesan (eller annen ost, avhengig av hva jeg har eller føler for). Lager dressing ved å vispe sammen en eggeplomme, en dæsj worcestershiresaus, salt/pepper, presset hvitløk, litt sitronsaft og god olivenolje (ekte cæsardressing skal også ha ansjosfileter i, men det liker jeg ikke).

* I den andre salaten bruker jeg også stekt/grillet kylling og ellers salat, fetaost, mais, rødløk og tomater. Lager en enkel hvitløksdressing av lettrømme, majones, presset hvitløk, salt/pepper, hakkede urter (gressløk og persille), litt sukker og litt sitronsaft.

En annen favorittdressing er rett og slett vinaigrette. Bruker ingen fast oppskrift, men generelt 1 del balsamicoeddik og 4 deler god olivenolje. Har i salt, pepper, presset hvitløk og en god klatt Dijon-sennep (gjerne Provence-sennep). Alt vispes sammen. Her er det også godt med hakkede urter i, eller finhakkede soltørkede tomater.

Endret av Arkana
Gjest gjest1
Skrevet

Kjapp Kyllingsalat med sommervri:

Lager en ganske så vanlig salat med "det jeg har", for eksempel

issalat,

ruccola,

mais,

tomat,

agurk

og veldig viktig i denne salaten: ananas.

Så tar jeg en grillet kylling fra super'n, og plukker av alt kjøttet i så store biter som mulig. Slenger det i panna så det blir varmt, og tar en pose med noe som heter Honey Glazer (flytende i en porsjonspose fra rimi eller rema) som egentlig er til å bruke på grillen. Oppi med hele, og svitser det litt rundt, kyllingen oppå salaten, og ferdig. Trenger ikke dressing eller noe som helst annet, bare kjempegodt.

Skrevet

Åh, salat er godt om sommeren!!

Jeg har oppi:

*Ruccola, isberg eller hva jeg måtte ha for hånden

*tomat

*agurk

*mais

*pinjekjerner

*paprika

*fetaost

Og så heller jeg i litt ekstra av oljen fra fetaosten oppi som dressing. Er jeg skikkelig i slaget, putter jeg oppi skinkebiter eller kyllingbiter og steker hvitløksbrød til. Nam- jeg ble nesten sulten her, jeg! :-)

Skrevet

Den mest utimate sommersalaten for meg er tunfisksalat inspirert av den provencalske klassikeren "salade nicoise". Lager den enten med basis i blandet grønn salat, eller med små, økologiske tidligpoteter som jeg av og til får om sommeren. :sikle:

Skrubber og koker potetene, eller blander feks rød ekeblad, grønn lollo og ruccola. I tillegg bruker jeg lettkokte aspargesbønner (ikke frosne), tomater i båter, reddiker i tynne skiver, finhakket stangselleri og rødløk, 2 bokser tunfisk i olje, gode svarte oliven (Nice-oliven eller kalamata) og 3-4 kokte egg i båter.

Dressing av 4 ss sitronsaft, 10 ss extra virgin olivenolje, 6-8 middelhavsansjos, 1 fedd rå hvitløk og salt og pepper - bland med stavmikser. Ha også gjerne i en god neve friske basilikumblader, eller hakk dem og dryss dem over salaten tilslutt.

Så legges alt lagvis på et vidt fat (jeg bruker det store serveringsfatet til et gammelt middagsservise jeg har arvet) - grønn salat / poteter, aspargesbønner, rødløk og stangselleri nederst, dynk med dressing; så tunfisk, reddiker, tomater oliven og eggebåter, fordel resten av dressingen over. Drikk tørr provencalsk rosévin til og nyt livet! :-D

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg fikk servert veldig god salat nå i sommer:

Kokt basmatiris

Erter

Mais

skinke

kylling

cherrytomater

agurk

grønn salat

revet ost

Blandet sammen, og med en hjemmelaget olje bestående av olje (naturligvis) sitronpepper og knust hvitløk pluss litt salt, en dæsj rømme....... mmmmmmmm.......

Gjest gjest1
Skrevet

Min yndlingssalat er pastapesto salat som jeg fant oppskrift på i dagbladet for en god stund siden.

Rask. 2 porsjoner.

2 dl penne, pastaskruer eller skjell

1 ss god olivenolje

200 g kjøttdeig

2 ss olje til steking

1/2 pk ruccolasalat

1/2 rødløk

4- 5 ss pesto

2 ss pinjekjerner

Slik gjør du:

1. Kok pasta etter anvisning på pakka. Slå av vannet, og tilsett 1 ss god olivenolje.

2. Stek kjøttdeigen på god varme i stekepanne. Avkjøl den litt.

3. Vask salaten, hakk løken, og bland dette sammen med pasta og kjøttdeig i en bolle. Bland i pesto og strø over pinjekjerner.

Skrevet

Om sommeren synes jeg denne salaten er supergod:

Rucculasalat

isbergsalat

cherrytomater

agurk

rødløk

spekeskinke

nøtter (bruker ofte nøtteblanding pluss litt valnøtter)

Strimler salatene og legger opp passelig mengde på tallerkenene. Deler så cherrytomater i båter og legger pent oppå salaten. Finstrimler litt agurk og rødløk også og legger til slutt oppdelte skiver av spekeskinke på toppen. Nøttene hakkes og strøs øverst.

Til dette bruker jeg bringebærvinaigrette:

Jeg slumper som regel, men ca 1 del bringebæreddik, 4 deler extra virgin olivenolje, litt vann, 1 ts fin dijonsennep og rører dette sammen og heller over salaten

Dette blir veeeldig godt! ;)

Skrevet (endret)

Jeg er ikke så glad i "middagssalat" med kjøtt eller fisk, så min favoritt er rett og slett:

Avocado - kuttet i fine skiver og lagt på fat

Cherrytomater - delt i to og lagt over avocadoen

1/2 rødløk i tynne skiver oppå dette igjen

Fetaost - gjerne de små boksene med grønne oliven og hvitløk fra Arla helles over

8-10 kalamataoliven

Litt balsamicoeddik og frisk basilikum på toppen.

Om denne serveres med fersk valnøttbrød så savner ikke jeg kjøtt eller fisk oppi!

Endret av Brunhilde
Gjest Ingrid78
Skrevet

Jeg har egentlig to favoritter jeg.

En med isberg, mais, tomater, agurk, paprika, ost og skinke.

Den andre med isberg, mais, tomat, ananas og kylling.

Den siste er også veldig god som salat ved siden av grillmat, bare ta ut kyllingen, så den er vegetarisk

Skrevet
Jeg har egentlig to favoritter jeg.

En med isberg, mais, tomater, agurk, paprika, ost og skinke.

Den andre med isberg, mais, tomat, ananas og kylling.

Den siste er også veldig god som salat ved siden av grillmat, bare ta ut kyllingen, så den er vegetarisk

Er du ikke vegetarianer lenger? :)

Skrevet

Jeg liker best grønn salat som tilbehør til maten eller forrett. Desverre er utvalget av salat hårreisende dårlig i butikkene, utenom Ultra og denslags da. Av de som ikke er helt umulig å få tak i liker jeg vanlig salathode, som ironisk nok har fått navnet spesialsalat, eller hjertesalat best. Isberg passer best i burger eller sandwich. Som dressing bruker jeg en vinaigrette med balsamico og kanskje litt dijon, eller bare sitron og salt.

Skrevet

Tuusen takk, alle høres rågode ut :) Skal skrive ned..

Stor klem

Skrevet

Pleier å lage denne jeg;

-kylling i biter

-lollo rosso salat

-mais

-stangselleri

-champignon

-annen grønn salat (issalat/hjetesalat e.l)

-svarte oliven i skiver

-tomat

-ostebiter

-agurk

Blandes sammen.

Dressing;

-1 boks yoghurt naturell

-en "dæsj" majones (smak til)

-fersk presset hvitløk (fra 0,5-3 fedd avhengig av hva du liker)

-sitronsaft

-salt og pepper

Gjest Ingrid78
Skrevet
Er du ikke vegetarianer lenger?  :)

Har da aldri vært vegetarianer jeg... Og hvorfor lurte du på det?

Skrevet
Har da aldri vært vegetarianer jeg... Og hvorfor lurte du på det?

Du skriver da visselig det i denne tråden?

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=143291

JEg har en veldig god oppskrift på det. Siden jeg har vært vegetarianer i mange år, og ikke spist egg, har jeg utviklet en god en. Men selvfølgelig, den blir litt tyngre enn vanlig sukkerbrød, men det som er så genialt med den, er at hvis man bare legger masse eplebiter el. på toppen, så har man sinnsykt gode fruktkaker og...

Skrevet

Mange gode salatoppskrifter her. I tillegg til ingredienser som allerede er nevnt, syns jeg det er godt med vårløk og sukkererter i salaten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...