Gjest Moonchild i.i. Skrevet 8. august 2005 #1 Skrevet 8. august 2005 Jeg skal lage marsipankake til en eggeallergiker og trenger tips til oppskrifter på sukkerbrød uten egg. Jeg har to forskjellige ”bløtkake” oppskrifter som jeg pleier å bruke når jeg baker bløtkaker som han skal spise, men de blir ganske tunge/flate (om enn veldig gode). Den kaken jeg har lyst til å lage denne gangen skal nemlig deles i tre, noe som er veldig vanskelig med de oppskriftene jeg allerede har. Jeg kunne derfor tenke meg tips til hvordan man eventuelt lager et relativt ”luftig” sukkerbrød uten egg (om det i det hele tatt er mulig). Er det eventuelt noen som har erfaring med å bruke eggerstatning i sukkerbrød? Jeg har overhodet ikke noen erfaring med eggerstatning, da det som oftest ikke har vært noe problem å unngå egg, selv om det gjør kakene noe ”tyngre”.
Arkana Skrevet 8. august 2005 #2 Skrevet 8. august 2005 (endret) Denne fant jeg på nett, har ikke prøvd den selv, så jeg kan ikke si hvordan den smaker. Sukkerbrød uten egg 400 g søt kondensert melk (f.eks. Vikingmelk) 280 g hvetemel 1,2 dl smeltet smør/margarin 3 ts bakepulver 1 ts natron 2 ts vaniljeekstrakt 1,5 dl vann Sikt mel, bakepulver og natron sammen. Bland inn resten og visp godt. Hell i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 200 grader i 10 minutter, senk temperaturen til 150 grader og stek 5-10 minutter til. Avkjøl. Endret 8. august 2005 av Arkana
Gjest Ingrid78 Skrevet 8. august 2005 #3 Skrevet 8. august 2005 JEg har en veldig god oppskrift på det. Siden jeg har vært vegetarianer i mange år, og ikke spist egg, har jeg utviklet en god en. Men selvfølgelig, den blir litt tyngre enn vanlig sukkerbrød, men det som er så genialt med den, er at hvis man bare legger masse eplebiter el. på toppen, så har man sinnsykt gode fruktkaker og... ca 9 dl hv. mel 8 ss smeltet smør 6 dl sukker 3 ts natron 8 dl kefir vaniljesukker Bland alt det tørre i en bolle. Bland smeltet smør i kefiren, og hell over. Ha over i en smurt langpanne. (For rund form, bruk enten 1/3 eller 1/2 (kommer an på størrelsen på forma. Stekes midt i ovnen ved 180 grader i 30-45 minutter.
Gjest Moonchild i.i. Skrevet 9. august 2005 #4 Skrevet 9. august 2005 Tusen takk for tipsene. Tror jeg skal "prøvebake" en bunn før jeg lager den endelige versjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå