Gå til innhold

Trekke jeksel eller rotfylle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet i en situasjon hvor jeg muligens må rotfylle bakerste jeksel nede til venstre, og sette på krone. Dette koster fort 12000 kr. 

Alternativet er å trekke tanna. Tannlegen sa at mange lever fint uten den jekselen, men at det er en avveining. Jeg har allerede trukket bakerste jeksel (visdomstann) på venstre siden, så om denne også trekkes har jeg kun igjen 5 tenner på venstre side nede vs 7 på høyre, dvs. 1 stor jeksel igjen på venstre side. 

Siden jekselen i overkjeven blir igjen, blir det ikke vanskelig å tygge når den ikke møter en tann nede? 

Noen som har erfaringer med dette?

12000 kr er fryktelig mye penger, er det verdt å redde tanna?

Skrevet

Jeg er veldig glad for at jeg har rotfylt de som måtte rotfylles og ikke trukket de. Jeg har krone på den bakerste tanna og den mistet jeg for et par uker siden og det var helt merkelig, kunne ikke tygge skikkelig på den siden. Så for meg er det ingen tvil, redd det som reddes kan. 😄 

Skrevet

Hvis 90 indikerer alderen din (altså 30 år), er det fryktelig kjedelig å bare ha 5 tenner på venstre side. Du har rett i at tannen oppe ikke vil kunne brukes til tygging. Mest sannsynlig vil den begynne å «vandre nedover» i tillegg, når den ikke har noen tann å støte i mot. Dermed så vil du også miste den på sikt. 

Ville absolutt rotfylt og satt krone på, man kan ALLTID trekke en tann, men når den først er borte så koster det ganske mye å erstatte den om man føler man mangler tyggeevne. 

Anonymkode: 5b5bb...6d3

• Liker 3
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Så lenge det ikke er en "tygge tann" som er viktig for å kunne tygge skikkelig så ville jeg trukket den. Jeg bruker 12000 på to måneders matvarer til familien min i stedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis 90 indikerer alderen din (altså 30 år), er det fryktelig kjedelig å bare ha 5 tenner på venstre side. Du har rett i at tannen oppe ikke vil kunne brukes til tygging. Mest sannsynlig vil den begynne å «vandre nedover» i tillegg, når den ikke har noen tann å støte i mot. Dermed så vil du også miste den på sikt. 

Ville absolutt rotfylt og satt krone på, man kan ALLTID trekke en tann, men når den først er borte så koster det ganske mye å erstatte den om man føler man mangler tyggeevne. 

Tannlegen sier det går helt fint. Da har tannlegen tatt i betraktning om det er en "tyggetann". Hvordan kan du påstå at den mest sannsynlig vil vandre nedover? Du er jo ikke tannlege og kan ikke forutsi slik. Hva begrunner du dette med? 

Anonymkode: 42951...d93

Skrevet

Hvis det koster så mye som 12.000, bør du bytte tannlege. Behold tanna.

Anonymkode: d050a...339

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tannlegen sier det går helt fint. Da har tannlegen tatt i betraktning om det er en "tyggetann". Hvordan kan du påstå at den mest sannsynlig vil vandre nedover? Du er jo ikke tannlege og kan ikke forutsi slik. Hva begrunner du dette med? 

Anonymkode: 42951...d93

Hehehe, jeg er faktisk tannlege 😉 Men det har man ikke lov til å skrive som anonym bruker på nett, etter loven. Så jeg uttaler meg ikke som tannlege nå, men som mannen i gata. Det er selvsagt mest hensiktsmessig at TS tar dette med tannlegen sin, men når hun spør om råd her inne så kan man jo svare hva man selv ville valgt. 

Og tenner søker faktisk «alltid» mot noe å støte i mot, så hvis man mangler en tann i den ene kjeven så vil motstående tann søke nedover for å finne motstand. Dette brukes som prinsipp i tannretting blant annet. 

• Liker 1
Skrevet
lady90 skrev (16 minutter siden):

Har kommet i en situasjon hvor jeg muligens må rotfylle bakerste jeksel nede til venstre, og sette på krone. Dette koster fort 12000 kr. 

Alternativet er å trekke tanna. Tannlegen sa at mange lever fint uten den jekselen, men at det er en avveining. Jeg har allerede trukket bakerste jeksel (visdomstann) på venstre siden, så om denne også trekkes har jeg kun igjen 5 tenner på venstre side nede vs 7 på høyre, dvs. 1 stor jeksel igjen på venstre side. 

Siden jekselen i overkjeven blir igjen, blir det ikke vanskelig å tygge når den ikke møter en tann nede? 

Noen som har erfaringer med dette?

12000 kr er fryktelig mye penger, er det verdt å redde tanna?

Det høres ut som du har en veldig dyr tannlege. 

En ting jeg gjorde en gang for å spre kostnaden var at jeg fikk gjort rotfyllingen og så isteden for krone ble det bare lagt en vanlig fylling nede i tannen, som en midlertidig greie.

Dette er ikke en varig løsning og man  betaler jo ekstra for den fyllingen. Men da kan du jo gå tilbake å få gjort kronen med feriepengene eller noe

Anonymkode: 35157...825

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det høres ut som du har en veldig dyr tannlege. 

En ting jeg gjorde en gang for å spre kostnaden var at jeg fikk gjort rotfyllingen og så isteden for krone ble det bare lagt en vanlig fylling nede i tannen, som en midlertidig greie.

Dette er ikke en varig løsning og man  betaler jo ekstra for den fyllingen. Men da kan du jo gå tilbake å få gjort kronen med feriepengene eller noe

Anonymkode: 35157...825

Dette er en av de billigste tannlegene jeg fant i området og jeg har sett etter mange. Virker ikke som det er unormalt med 5000 kr for rotfylling og videre det samme for en krone. Og så kommer det sikkert litt ekstra kostnader forbundet med flere tannlegebesøk og muligens en sjekk av alle tennene også 

Skrevet
lady90 skrev (12 minutter siden):

Dette er en av de billigste tannlegene jeg fant i området og jeg har sett etter mange. Virker ikke som det er unormalt med 5000 kr for rotfylling og videre det samme for en krone. Og så kommer det sikkert litt ekstra kostnader forbundet med flere tannlegebesøk og muligens en sjekk av alle tennene også 

Det er ikke unormal pris, dessverre. Det er tidkrevende behandlinger, og tekniker tar godt betalt for å fremstille kronen. 

Men kanskje du kan spørre om betalingsplan? Veldig mange tannleger tilbyr dette, enten gjennom klinikken selv (da er det gjerne pasienter klinikken kjenner godt, da) eller gjennom svea/klarna eller lignende. De aller fleste tannleger vil gjerne strekke seg langt for å hjelpe pasientene sine, og har forståelse for at en rotfylling og en krone blir en stor kostnad det ikke er like lett å ta på stående fot 🙂

Men spør tannlegen din om prognose, det er vanskelig å vite for folk på et forum. Er det en tann som vil være enkel å rotfylle tilfredsstillende (hvor mange kanaler, er røttene rette/bøyde, er det en stor betennelse på rotspissen osv)? Er det mye tannsubstans igjen sånn at man får god retensjon for en krone, eller må du eventuelt sette stifter i kanalene for å få kronen til å sitte godt nok? Det er mye å ta hensyn til når man vurderer prognose, og tannlegen kan helt sikkert si noe om dette som gjør det lettere å ta en beslutning i den ene eller andre retningen 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke unormal pris, dessverre. Det er tidkrevende behandlinger, og tekniker tar godt betalt for å fremstille kronen. 

Men kanskje du kan spørre om betalingsplan? Veldig mange tannleger tilbyr dette, enten gjennom klinikken selv (da er det gjerne pasienter klinikken kjenner godt, da) eller gjennom svea/klarna eller lignende. De aller fleste tannleger vil gjerne strekke seg langt for å hjelpe pasientene sine, og har forståelse for at en rotfylling og en krone blir en stor kostnad det ikke er like lett å ta på stående fot 🙂

Men spør tannlegen din om prognose, det er vanskelig å vite for folk på et forum. Er det en tann som vil være enkel å rotfylle tilfredsstillende (hvor mange kanaler, er røttene rette/bøyde, er det en stor betennelse på rotspissen osv)? Er det mye tannsubstans igjen sånn at man får god retensjon for en krone, eller må du eventuelt sette stifter i kanalene for å få kronen til å sitte godt nok? Det er mye å ta hensyn til når man vurderer prognose, og tannlegen kan helt sikkert si noe om dette som gjør det lettere å ta en beslutning i den ene eller andre retningen 🙂 

Jeg skjønner, tusen takk. Skal til ny vurdering på nyåret for å se om jeg trenger å rotfylle eller ikke. Har nå en midlertidig fylling siden det var i grenseland om den måtte rotfylles eller ikke, så vi skulle se an litt. Gikk fint de første 5 dagene, men fikk litt smerter natt til igår, og hatt noe tannverk idag også, så ender antagelig opp med at jeg må rotfylle med mindre det plutselig går tilbake igjen

Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Skrevet
33 minutter siden, lady90 said:

En krone koster over 5000, men en rotfylling koster normalt nokså mye mindre.

Skrevet (endret)

En krone koster over 5000, men en rotfylling koster normalt nokså mye mindre.

4900 kr koster rotfyllingen på bakerste jeksel inkl. røntgen. Tror ikke det er så unormalt når jeg har sjekket litt rundt. 

Krone eksl. tanntekniker koster 4900.- så da er man jo fort på 12000 totalt da

Endret av lady90
Skrevet
Cleo88 skrev (20 minutter siden):

Jeg måtte rotfylle en tann en gang - bakerste jeksel - og foreslo selv å bare trekke istedenfor. Tannlegen ville helst ikke gjøre det og sa noe sånt som at hun ikke hadde lyst å få en sak på seg i ettertid (tror d var men spøkefullt) , for uforsvarlig behandling. Så fylte vi den j.... tanna da 😛

Husker du hva du betalte? 

Annonse
Skrevet

Rotfyll helt klart! Det stemmer det som skrives over her at tannen over at hvis du trekker vil tannen i overkjeven vil søke mot tanne som er trukket i underkjeven og at du kan miste denne på sikt. De andre tennene rundt den du trakk vil også flytte på seg, noe som kan ødelegge bittet ditt og føre til enda flere problemer på sikt. I tillegg vil du etterhvert også miste bein i kjeven hvis du trekker tannen. 12 000 kr for å unngå alt dette syntes jeg ikke er dyrt. 

Syntes det er underlig at en tannlege legger frem trekking av en tann som et alternativ for en som er såpass ung (hvis du er 30). 

Har selv en rotfylt jeksel, hadde jeg av en eller annen grunn måtte trekke den hadde jeg erstattet den med et implantat. 

Anonymkode: 31a2a...a77

• Liker 1
Skrevet

Rotfyll helt klart! Det stemmer det som skrives over her at tannen over at hvis du trekker vil tannen i overkjeven vil søke mot tanne som er trukket i underkjeven og at du kan miste denne på sikt. De andre tennene rundt den du trakk vil også flytte på seg, noe som kan ødelegge bittet ditt og føre til enda flere problemer på sikt. I tillegg vil du etterhvert også miste bein i kjeven hvis du trekker tannen. 12 000 kr for å unngå alt dette syntes jeg ikke er dyrt. 

Syntes det er underlig at en tannlege legger frem trekking av en tann som et alternativ for en som er såpass ung (hvis du er 30). 

Har selv en rotfylt jeksel, hadde jeg av en eller annen grunn måtte trekke den hadde jeg erstattet den med et implantat. 

Kallenavnet mitt stemmer ikke overens med alderen min. Jeg er 42 år. Men tannlegen sa at hadde jeg vært 80 hadde hun anbefalt trekking men siden jeg er så ung ønsker man selvfølgelig å redde den, men til syvende og sist er det mitt valg. Heller jo nå mot krone og rotfylling selvom det svir i pengepungen... 

Skrevet
1 minutt siden, lady90 said:

Kallenavnet mitt stemmer ikke overens med alderen min. Jeg er 42 år. Men tannlegen sa at hadde jeg vært 80 hadde hun anbefalt trekking men siden jeg er så ung ønsker man selvfølgelig å redde den, men til syvende og sist er det mitt valg. Heller jo nå mot krone og rotfylling selvom det svir i pengepungen... 

Du vil ikke angre! Det svir selvsagt på pengepungen som du sier, men på lengre sikt vil det spare deg for flere problemer med tennene, du skal jo ha dem en stund til. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, lady90 said:

4900 kr koster rotfyllingen på bakerste jeksel inkl. røntgen. Tror ikke det er så unormalt når jeg har sjekket litt rundt. 

Krone eksl. tanntekniker koster 4900.- så da er man jo fort på 12000 totalt da

Dette er jo helt feil bruk av pengene. En god krone koster mer, en rotfylling koster mindre.

Jeg har hatt dårlige tenner hele livet; dette kan jeg.

Skrevet

Bare som en bisetning kan man jo si at det finnes mange gode supper i verden, så man er ikke helt avhengig av de derre tyggetennene. For noen så betyr faktisk pengene en hel del og har man dem ikke, så er det sånn. 

Anonymkode: 5dde0...3db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...