Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare fatter det ikke. Ble nylig ufør etter nærmere 13 år med sykdom, behandling, arbeidstrening, motivasjonskurs og hundre forskjellige saksbehandlere. Da jeg ble syk var jeg i gang med en mastergrad, og hadde sånn sett jobbet lite, men jeg var akkurat passert 28, så hadde tydeligvis ikke rett på dette tillegget. Ser nå at inntektstaket på bostøtte også er høyere for unge uføre.

Sykdommen min er genetisk, kronisk og hadde rammet meg før eller senere uansett, men fordi jeg ble syk to år for sent, taper jeg altså tusenvis av kroner i måneden. Sliter hardt med å få det til gå rundt med ca. 16 000 utbetalt, og bare skjønner ikke hvorfor det er slik.

Hvorfor ikke bare droppe denne forskjellsbehandlingen og ha samme minstesats for alle?

Anonymkode: 71e1a...a39

• Liker 32
Skrevet

Sitter i samme situasjon som deg. Brukte mange år på behandling, utprøving, presset meg ut i diverse jobber som alltid gikk skeis.. Fant et yrke jeg likte og ble lærling, men klarte bare akkurat å ta svennebrev før jeg gikk på en smell igjen og nav sa til slutt at nå fikk jeg søke ufør. Men siden jeg hadde presset meg i for mange år så gikk jeg glipp av ung ufør tillegget. Litt surt å tenke på, men ikke noe jeg får gjort noe med. En får vel bare være fornøyd med at vi får noe i det hele tatt. 

Anonymkode: 5a356...665

• Liker 4
Skrevet

Men man kan jo få ung ufør selv om man blir ufør etter den alderen.

Jeg ble ufør som 34 åring, men fikk ung ufør, pga jeg hadde dokumentasjon på at sykdommen oppsto da jeg var 14-15 år, selv om jeg hadde prøvd mye utredning, utprøving og jobb før det ble ufør.

Anonymkode: 86d8c...f56

• Liker 35
Skrevet

Når jeg søkte om ufør så visste veilederen min at jeg hadde slitt siden ungdomstiden, men hun ba meg aldri fremskaffe bevis på det slik at jeg kunne søke om ung ufør. 
Kan jeg søke om å få det tillegget nå? Hva slags dokumentasjon kreves? Journaler fra dps osv?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sitter i samme situasjon som deg. Brukte mange år på behandling, utprøving, presset meg ut i diverse jobber som alltid gikk skeis.. Fant et yrke jeg likte og ble lærling, men klarte bare akkurat å ta svennebrev før jeg gikk på en smell igjen og nav sa til slutt at nå fikk jeg søke ufør. Men siden jeg hadde presset meg i for mange år så gikk jeg glipp av ung ufør tillegget. Litt surt å tenke på, men ikke noe jeg får gjort noe med. En får vel bare være fornøyd med at vi får noe i det hele tatt. 

Å ha prøvd seg i arbeid skal ikke kunne brukes mot deg. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når jeg søkte om ufør så visste veilederen min at jeg hadde slitt siden ungdomstiden, men hun ba meg aldri fremskaffe bevis på det slik at jeg kunne søke om ung ufør. 
Kan jeg søke om å få det tillegget nå? Hva slags dokumentasjon kreves? Journaler fra dps osv?

Du må skaffe journaler fra tidligere år og søke. Det er ikke alltid nav gir informasjon om at man kan ha krav på tillegget, det avhenger av saksbehandler. 

Anonymkode: c0109...f24

• Liker 9
Skrevet

En jeg kjenner måtte ha advokat for å få det tillegget. Selv har jeg ingen dokumentasjon da jeg aldri gikk til lege. Og så klarte jeg å jobbe ett år sammenhengende før jeg ble 30, så det var klin umulig å få det for meg. 

Anonymkode: fe35e...428

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke rettferdig. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg var syk før 26 år (begynte da jeg var 20) Fikk likevel avslag på ung ufør for ME er ikke alvorlig nok... (Vipper mellom grad 2-3)

Kjente jeg ble irritert, jeg som faktisk ikke orker stort annet enn familien min, og ligger i senga hver dag. Orker ikke hobby engang, er ikke syk nok til ung ufør.

Men ei venninne med psykiske problemer som har 2 hester og jobber svart i stallen hver eneste dag og i tillegg dekker hestene samt 3-5k ekstra i mnd får ung ufør.

Skjønn det den som kan.

Anonymkode: 939d0...044

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

En jeg kjenner måtte ha advokat for å få det tillegget. Selv har jeg ingen dokumentasjon da jeg aldri gikk til lege. Og så klarte jeg å jobbe ett år sammenhengende før jeg ble 30, så det var klin umulig å få det for meg. 

Var du syk når du aldri hadde behov for å oppsøke lege? 

Hvis du klarte jobbe ett år sammenhengende kan ikke nav bruke det mot deg, men at du aldri var syk før du var tretti er en annen sak. 

Det er trist for de som har klart å studere noe selv med sykdom. Men mulig nav anser det som at de har restarbeidsevne. Det slår ofte urettferdig ut, men skal dere legge skylda på de som har krav på ung uførtillegget? 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

var jeg i gang med en mastergrad

Hvis du fulgte normal studieprogresjon, er det nok det som er årsaken til at du ikke får UU-tillegget. Altså, fordi du ikke fyller alvorlighets-vilkåret. Det har ikke noe å gjøre med alder ved sykdomsdebut. 

Anonymkode: f4fdd...010

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var du syk når du aldri hadde behov for å oppsøke lege? 

Hvis du klarte jobbe ett år sammenhengende kan ikke nav bruke det mot deg, men at du aldri var syk før du var tretti er en annen sak. 

Det er trist for de som har klart å studere noe selv med sykdom. Men mulig nav anser det som at de har restarbeidsevne. Det slår ofte urettferdig ut, men skal dere legge skylda på de som har krav på ung uførtillegget? 

Jeg trodde ikke selv jeg var syk heller, bare klarte ikke jobbe. Gikk mellom korte jobber, studier med mye skulking, og arbeidsledig/sosialen. Til slutt kollapset jeg rett før jeg ble 30.

• Liker 4
Skrevet

Dette ung ufør tillegget er urettferdig, noe som mange som aldri har gjort et arbeidsslag får. Vi som er lavtlønte og har jobbet i 30 får mindre utbet enn disse unge uføre. Er glad for at det nå snakkes om å avskaffe dette urettferdige tillegget. 

Anonymkode: 5f3cb...d76

• Liker 17
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette ung ufør tillegget er urettferdig, noe som mange som aldri har gjort et arbeidsslag får. Vi som er lavtlønte og har jobbet i 30 får mindre utbet enn disse unge uføre. Er glad for at det nå snakkes om å avskaffe dette urettferdige tillegget. 

Hvor mye får noen som aldri har jobbet før utbetalt?

Anonymkode: 87dba...c0c

• Liker 3
Skrevet

Ung ufør-systemet er dypt urettferdig. Det bør fjernes, og erstattes av høyere minstetrygd.

• Liker 24
Skrevet

Det handler ene og alene om at staten ønsker spare penger, og de kniper hos de som har minst og ikke kan kjempe for egne rettigheter. 

Anonymkode: f0dac...20c

• Liker 6
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette ung uføre-tillegget er jo for de som aldri har hatt helse til å jobbe og tjene penger og opparbeide seg formue!

Anonymkode: 80076...4ab

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvor mye får noen som aldri har jobbet før utbetalt?

Anonymkode: 87dba...c0c

118730285_10157580793555773_2160690274528460824_n.jpg

Her er satsene på minstesats på ufør og ung ufør. I tillegg så skal disse unge uføre ha en drøss med unger - de er jo for "syke" til å jobbe, men svangerskap, fødsler og ta seg av unger klarer de visst. Så da er det barnetillegg på toppen av det. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette ung uføre-tillegget er jo for de som aldri har hatt helse til å jobbe og tjene penger og opparbeide seg formue!

Anonymkode: 80076...4ab

Å vi som har vært så dumme at vi har jobbet og bidratt i samfunnet blir grådig straffet for det. Å kom ikke med den teite kommentaren at vi kunne valgt høyere utdanning, for det er ikke alle som har hatt den muligheten eller evnen. Men vi har jobbet og slitt i lavtlønte sliteryrker og blir grådig straffet for det. 

• Liker 20
Skrevet

Jeg synes at minstesatsen bør økes slik at alle får det som unge uføre får nå. Men, når de ikke får det, så er det likevel veldig fint at jeg som ble syk som 20-åring og ikke hadde mulighet til å tjene meg opp lønn før det, får kompensasjon for det. 

Anonymkode: afc87...e8a

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

118730285_10157580793555773_2160690274528460824_n.jpg

Her er satsene på minstesats på ufør og ung ufør. I tillegg så skal disse unge uføre ha en drøss med unger - de er jo for "syke" til å jobbe, men svangerskap, fødsler og ta seg av unger klarer de visst. Så da er det barnetillegg på toppen av det. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å vi som har vært så dumme at vi har jobbet og bidratt i samfunnet blir grådig straffet for det. Å kom ikke med den teite kommentaren at vi kunne valgt høyere utdanning, for det er ikke alle som har hatt den muligheten eller evnen. Men vi har jobbet og slitt i lavtlønte sliteryrker og blir grådig straffet for det. 

Hva med å heller skrive dritt om nav enn de som har ung ufør tillegget. Er ikke vi som har det sin feil at det eksisterer. 

Anonymkode: 2ad0d...d6b

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...