Gå til innhold

Angst og mageproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter mye med angst på ulike områder og er så plaget med mageproblemer som det ikke er funnet noen annen årsak til. Dere andre som sliter med angst, depresjon mm, hvordan påvirkes mage/fordøyelse/avføring hos dere? Hvilke plager har dere? Er det hver dag eller kun i spesielt krevende situasjoner? Noen råd som kan hjelpe? 

Anonymkode: 9fcc7...244

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå går jeg på antidepressiva som også letter angsten mye, men før dette hadde jeg ofte diare og vondt i magen, og selv om det tar meg 10 min å kjøre og jeg gikk på do rett før jeg dro, var det bare et nødskrik at jeg rakk å storme inn på toalettet på jobb. Men noen ganger hadde jeg også treg mage og var mye oppblåst. Så er vanlig ja.

Anonymkode: f2b21...78c

• Liker 3
Skrevet

Sliter mye med det samme, eller har i hvert fall slitt mye, og anbefaler å lage skjemaer over hvilken mat du spiser når (inkludert væske og drikke) og hvorvidt det gikk bra. Også mengde, men da i ca volum.

Har funnet ut at magen min tåler best mat som er lett å fordøye, noe som betyr at jeg må koke grønnsaker lenge før jeg spiser det, og unngå frukt utenom banan. Helst brød uten hele korn (altså det kan være fullkorn, men må være finmalt), mye med kake-konsistens går fint, yoghurt, etc. Men dette vil jo være individuelt. 

Det handler altså ikke om matintoleranse, bare hvorvidt jeg er for stressa til at magen min vil jobbe med noe som helst.

Jeg har i hvert fall fått redusert antall dager jeg nesten bæsjer på meg betraktelig, nå er det kritisk kanskje en gang i uka istedet for flere ganger om dagen. Reintroduserer ting som "gikk bra av og til" med jevne mellomrom, og ser hvordan det går. Timer selvsagt det til dager hvor jeg ikke har noen store planer, og har fri.

Dette er hva som har fungert noenlunde for meg, og fungerer sikkert ikke for alle, og var i samråd med fastlege og oppfølging angående vitamin-mangler etc.

Anonymkode: fd9c2...6ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...