Gå til innhold

Hund i leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Samboer og jeg tenker på å skaffe oss en hund nå på nyåret, men er usikre på hvilken rase.

Han kunne tenkt seg mops, men jeg er ikke helt enig kjenner jeg. Selv er jeg glad i spisshunder, men vet at de er kjent for å bjeffe en del. Man kan vel trene  bort på enkelte, men kanskje vanskelig med hunderaser som har varsling i instinktene sine? Vi har en bar på andre siden av gaten her som vi kan se fra verandaen, så litt slitsomt hvis hunden varsler hver gang det er folk der for eksempel. 

Vi vil ikke ha noen stor hund. Vi har liten leilighet og tenker det er greit at dyret har litt plass å gå på i forhold til størrelsen. Gjerne en med moderat mosjonsbehov som ikke trenger løpetur hver dag... Skal selvsagt gå turer da. 

Fra før er jeg vant til golden retriever, han er vant til mops. Så vi er ikke helt uerfarne med hundehold. 

Tusen takk for alle tips og råd. 

Anonymkode: 08239...b6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil han ha mops? En av verdens mest ødelagte raser som knapt nok kan gå ut i sola uten å få heteslag. Drømmehund. 

Anonymkode: 622e5...e16

• Liker 19
Skrevet

Whippet. De lager veldig lite lyd, røyter lite og har en fin størrelse. Flott for leilighet. De elsker å sprinte og det er flott om det er en park eller annet hvor den får strekke på beina nå og da, men whippet trenger ikke masse mosjon. Noen gåturer hver dag er nok, men de klarer fint lange turer også. De er sofapoteter og elsker å kose seg under teppet med deg. De er også kjent som søte og morsomme klovner, og har et vennlig lynne. 

De har godt med jaktinnstinkt, så det er lurt å ikke slippe den en plass hvor den kan løpe ut i trafikken i jakt på ekorn. Bruk også litt ekstra tid på å finne en god oppdretter som fokuserer mer på gemytt og disposisjon enn fysikk. Har hørt rykter om at det er noen whippet oppdrettere som nå produserer whippeter med nervøs disposisjon, som er veldig synd. Finn whippet grupper på Facebook og hør med whippet eiere om deres whippeter og hvilke oppdrettere de kjøpte fra. 

Anonymkode: e8e0f...73f

• Liker 4
Skrevet

King Charles Spaniel, høres ut som en god match for dere. Ville i utgangspunktet alltid anbefalt en stor rase til små leiligheter, men en king Charles har lynne som en stor og bedagelig hund. 

Anonymkode: 6b620...ae5

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

King Charles Spaniel, høres ut som en god match for dere. Ville i utgangspunktet alltid anbefalt en stor rase til små leiligheter, men en king Charles har lynne som en stor og bedagelig hund. 

Anonymkode: 6b620...ae5

Disse har jo hodeproblemer eller noe slikt? At hjernen er for stor til skallen. 

Jeg hadde nok gått for en Corgi, eller en Whippet som nevnt lengre opp. 

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor vil han ha mops? En av verdens mest ødelagte raser som knapt nok kan gå ut i sola uten å få heteslag. Drømmehund. 

Anonymkode: 622e5...e16

Det er derfor jeg ikke vil ha mops, og jeg har sagt det til han. Men han er kjent med mops fra før, kanskje litt nostalgi i å velge den rasen tror jeg. 

Takk for innspill og forslag, skal nevne corgi og whippet for han :)

Skrevet

Styr unna både cavalier og mops mtp helse! 

Whippet og corgi er fine, vet dog at ihvertfall corgi kan være vanskelig å få tak i. Venninna mi har stått på venteliste hos oppdrettere i snart et år. Hva med puddel? Dansk svensk gårdshund? 

• Liker 6
Skrevet

Av erfaring ville jeg styrt unna alle rasehunder. Hadde valgt en god blanding i den størrelsen dere ønsker. Jeg har hatt 3 rasehunder og en som er en skikkelig gatemix. Blandingshunden har jeg ingen problemer med ift helse. Den er 5 år og har kun vært hos veterinær pga vaksiner og tannrens en gang i året. Rasehundene mine kan jeg skrive en bok om. De har hatt masse problemer: for trangt snuteparti, hofteproblemer, allergi mot midd, matallergier, ømfintlig mage, våteksem, bilyd på hjertet, utallige ørebetennelser og sikkert mer jeg ikke kommer på. Jeg har hatt 3 forskjellige raser så det kan være rasebetinget men, når jeg leser på div forum, leser på hundegrupper på facebook, eller snakker med andre folk som har rene raser så syntes jeg at nesten samtlige forteller at hundene deres har et eller flere problemer. Virker nesten som om det er om og gjøre å ødelegge flest mulig raser på kortest mulig tid nå om dagen 😔

Anonymkode: a39a1...60a

• Liker 2
Skrevet

Hvis ikke dere skal bruke hunden til noe spesifikt, hvorfor ikke velge en voksen omplasseringshund?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Whippet. De lager veldig lite lyd, røyter lite og har en fin størrelse. Flott for leilighet. De elsker å sprinte og det er flott om det er en park eller annet hvor den får strekke på beina nå og da, men whippet trenger ikke masse mosjon. Noen gåturer hver dag er nok, men de klarer fint lange turer også. De er sofapoteter og elsker å kose seg under teppet med deg. De er også kjent som søte og morsomme klovner, og har et vennlig lynne. 

De har godt med jaktinnstinkt, så det er lurt å ikke slippe den en plass hvor den kan løpe ut i trafikken i jakt på ekorn. Bruk også litt ekstra tid på å finne en god oppdretter som fokuserer mer på gemytt og disposisjon enn fysikk. Har hørt rykter om at det er noen whippet oppdrettere som nå produserer whippeter med nervøs disposisjon, som er veldig synd. Finn whippet grupper på Facebook og hør med whippet eiere om deres whippeter og hvilke oppdrettere de kjøpte fra. 

Oppskriften på få en destruktiv og frustrert , nervøs whippet.  Trist at folk forvandler en så muskuløs flott hund til en sofapute. 

Så klart whippeten må ha mosjon - hvordan skal den ellers få muskler og utløp for all energien sin ? 

Anonymkode: fc455...e4f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppskriften på få en destruktiv og frustrert , nervøs whippet.  Trist at folk forvandler en så muskuløs flott hund til en sofapute. 

Så klart whippeten må ha mosjon - hvordan skal den ellers få muskler og utløp for all energien sin ? 

Anonymkode: fc455...e4f

Jeg sa vel ikke at den ikke trenger mosjon? Jeg sa den ikke trengte mye mosjon. Her hjemme har jeg en høyenergisk hund, og vi er ute 2-3 timer hver dag, gjør hjernetrim hver dag, og leker med hundevenner flere ganger i uken. Whippet er ikke kjent for å være en høyenergisk hund som MÅ brukes mye hver dag. De er middels-lav energiske som klarer seg godt med 3 turer hver dag (som alle hunder bør få), og muligheten til å strekke ut bena nå og da, helst på et inngjerdet område. De trenger ikke flere timer med aktivitet hver dag, som høyenergiske hunder gjør. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke noe problem med å holde stor hund i liten leilighet. Mine hunder har alltid vært veldig rolig inne, gjør unna mosjonen ute. Når hunden er inne vil den stort sett bare sove. Litt verre er det når hunden skal vaskes, særlig hvis man har knøttlite bad. 

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Troyamin said:

Hvis ikke dere skal bruke hunden til noe spesifikt, hvorfor ikke velge en voksen omplasseringshund?

Vil gjerne oppdra hunden selv. Det er ikke uaktuelt å kjøpe omplasseringshund, det handler vel mest om å finne en som vil trives med vår livsstil. 

3 hours ago, kvinneguide said:

Jeg ser ikke noe problem med å holde stor hund i liten leilighet. Mine hunder har alltid vært veldig rolig inne, gjør unna mosjonen ute. Når hunden er inne vil den stort sett bare sove. Litt verre er det når hunden skal vaskes, særlig hvis man har knøttlite bad. 

Tviler ikke på at store hunder også kan finne sin plass i en liten leilighet. Kunne forsåvidt tenkt meg en golden retriever, men samboer er skeptisk til å ha en så stor hund i vår lille leilighet. 

11 hours ago, Arx said:

Styr unna både cavalier og mops mtp helse! 

Whippet og corgi er fine, vet dog at ihvertfall corgi kan være vanskelig å få tak i. Venninna mi har stått på venteliste hos oppdrettere i snart et år. Hva med puddel? Dansk svensk gårdshund? 

Puddel kunne jeg fint tenkt meg å ha, men samboer ser litt på de som jålehunder 😅 men kan ta de opp igjen som forslag. 

Tusen takk til alle råd og innspill :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tviler ikke på at store hunder også kan finne sin plass i en liten leilighet. Kunne forsåvidt tenkt meg en golden retriever, men samboer er skeptisk til å ha en så stor hund i vår lille leilighet. 

Hvorfor?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er derfor jeg ikke vil ha mops, og jeg har sagt det til han. Men han er kjent med mops fra før, kanskje litt nostalgi i å velge den rasen tror jeg. 

Takk for innspill og forslag, skal nevne corgi og whippet for han :)

Jeg trodde corgi ikke var anbefalt som førstegangshund, jeg? 

Har null erfaring med rasen selv, har bare hatt store hunder. 

Anonymkode: 85286...f3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Corgi er en skikkelig allrounder som tilpasser seg det meste, og tror det er null problem som førstegangshund. Dessuten skriver TS at begge er vant med hundehold. 

Skrevet
59 minutter siden, kvinneguide said:

Hvorfor?

Han ser nok for seg at den ikke vil trives her, med liten plass å bevege seg på. Så er han vant til å håndtere mindre hunder da. 

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Som Sprinkle skrev så er vi ikke helt uerfarne med hundehold, så går greit om det ikke er anbefalt som førstegangshund. Jeg liker å lese meg opp om dyr jeg påtar meg ansvar for, om adferd, behov og diverse så jeg tror det skal gå fint. Og blir det trøblete så melder vi oss på kurs.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Puddel kunne jeg fint tenkt meg å ha, men samboer ser litt på de som jålehunder 😅 men kan ta de opp igjen som forslag. 

Tusen takk til alle råd og innspill :)

Mellom puddelen er en morsom aktiv akkurat passe by hund.  Langt ifra noen jålehund 😉 

• Liker 2
Skrevet
Sprinkle skrev (39 minutter siden):

Corgi er en skikkelig allrounder som tilpasser seg det meste, og tror det er null problem som førstegangshund. Dessuten skriver TS at begge er vant med hundehold. 

Det fikk jeg ikke med meg 😊 jeg bare hørte en venn av meg ble frarådet corgie som førstegangshund her for noen uker siden. Men dette er en person som ikke er vandt med hund i det hele tatt da. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har golden i leilighet, det funker veldig bra😄 Var litt stress mens hun var liten med å komme seg ut før hun tisset inne, men det gjelder jo uansett rase. Bare pass på å velge en av oppdretterne som står på retrieverklubben sine sider, en del useriøse dessverre. Hvor stor leilighet har dere?

Anonymkode: e5a86...aa8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...