Gå til innhold

Røykeloven


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan vel si meg enig i at foreldre som sitter og damper sammenmed ungene sine ikke er de smarteste. Men et forbud hjelper ikke. Jeg er møkklei av at ALT skal lovreguleres her i landet.

Min er faring er at det nå er så uakseptabelt å røyke i nærheten av unger at de som evt ville bydd seg om den loven, er de som allerede lar være å røyke i nærheten av barn.

Alle jeg kjenner tar hensyn til både egne og andres barn når det gjelder dette.

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tar ikke hensyn til barna sine og det er disse menneskene man må beskytte barna mot.

Nå er det nå greit at et lovforbud er vanskelig å gjennomføre, men et lovforslag skal først og fremst ha til hensikt å la disse "mindre" smarte foreldrene tenke seg om. Hvis samfunnet fordømmer en slik handling kan dette igjen påvirke deres holdninger i denne saken. For det andre har en slik debatt et mål om en debatt i seg selv, som igjen kan få mennekser til å tenke seg om. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ding-dong*........

"-God dag frue, jeg kommer fra Røykepolitiet (*sniff-sniff*) og vil gjerne sjekke om De røker sigaretter i Deres hjem mens barna er tilstede!"

....ser det for meg...

Ærlig talt! De aller fleste vet at det er skadelig med passiv røyking, og en holdningskampanje kunne sikkert vært på sin plass. Men å opprette et forbud om bruk av et lovlig produkt i private hjem, blir helt usaklig.

*Lisa*

-hensynsfull røyker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa, som jeg nevnte litt lenger opp, så er det ikke mulig å gjennomføre et slikt forbud, ikke er det ønskelig heller. Hensikten er å få igang en debatt om foreldre som utsetter barna sine for passiv røyking. Nr. 2 så er denne debatten om lovforslag i seg selv en holdningskampanje. Hvis det kommer et slikt forbud, er det ingen som er intressert i å komme å ringe på din dør for å sjekke om du røyker, men du skal være pinelig klar over at du gjør noe galt - nemlig utsetter dine nærmeste for gift..skjønner??? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

INGEN jeg kjenner som har barn røyker inne med barna tilstede.

Hvis det blir røykt i huset mens barna er borte blir det luftet godt etterpå.

Tror ikke at det er behov for en slik lov. De som har skjønt det trenger den ikke og de som ikke har skjønt det gjør det likevel.

Det er jammen nok lover og regler om ting og tang, om de ikke skal begynne å bestemme innenfor husets fire vegger også.

Har ikke barn selv, men om jeg hadde hatt, så hadde det vært røykeforbud hjemme hos oss. Man har da terrasse må skjønne...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Røkemotstander

Nå er det selvsagt slik at det ikke bare er barn som er passive røkere. Alle som oppholder seg (frivillig eller ufrivillig) i nærheten av røkere får denne giften i seg.

Det er derfor ikke bare rundt ens egne eller andres barn en bør ta hensyn, men også generelt når det er ikke-røkere til stede.

Dessverre vil etter det jeg forstår de færreste røkere være enig i dette. Men poenget mitt er at alderen på den passive røkeren spiller liten rolle, med unntak av en liten gruppe av de yngste som ennå ikke har lært å gå og derfor ikke kan folate lokalet der det røkes.

For man kan jo hevde at ungdom og voksne ikke-røkere kan velge å ikke være tilstede der det røkes. Men da sier man samtidig at den som vil unngå passiv røking må være særdeles lite sosialt aktiv, for det er stort sett bare på bussen, teater, noen konsertlokaler og kino man slipper passiv røking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg som barnløs ønsker å røyke i mitt eget hjem, så får du som ikke-røyker/ passiv-røyker enten komme på besøk og godta at du er på besøk i ett røyker-hjem, eller la være å komme og be meg til deg istedenfor!

Det er faktisk røyking i eget hjem vi nå prater om, ikke ute på utesteder! De fleste røykerne jeg kjenner, inkl meg selv, har full forståelse for at man skal ta hensyn til andre. det har vært debattert her inne tidligere, og de aller fleste røykerne her inne godtar totalforbud på utesteder uten å lage noe scene av det!

Men hva vi gjør i våre egne hjem, så lenge ikke uskyldige (og jeg tenker da kun barn og andre som ikke kan velge eller komme seg vekk) ikke lider av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma'n min røyker sammen med meg hun :)

Kan sitere noe niesen min på 4 sa da hun fikk spørsmål om foreldrene røykte av helsesøster: "Neeeei... Mamma røyker UTE, skjønner du vel"... Hun kan i hvert fall leksa si den jenta der - og sant er det også!

Røyk eller ikke røyk. Om jeg velger å røyke i mitt eget hjem, så gidder jeg ikke å ta hensyn til alle andre. Da får de sette seg lenger bort, eller la være å komme på besøk. Og om de våger å påpeke at det lukter vondt hjemme hos meg, eler fnyser på nesa uten grunn, vel da får de gå ut døra med hånda over nesa... (For det lukter ikke hjemme hos meg!!)

Jeg skjønner det om de har astma, men hva jeg velger å gjøre med mitt liv er mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så forslaget om lovregulering der barn bor.

Ja vi har barn til de er 18 år. Er det politi som skal inn etter tysting? Alle vil jo benekte at de røyker der barna er. Så da vil tysting være løsningen?

Jeg tengte at, er det virkelig nødvendig med regulering i hjemmet? Foreldre ofrer vel røyken da?

Sannheten er ikke slik. Forsettene er gode da barna blir født. Å nei, her røykes det ikke med barn hjemme/inne/oppe.

Barnet er ikke gamlere enn at det har begynt å krabbe så gir de opp.

Det var en disk. på radio i sakens anledning. En mor sa det slik: Jeg har fire barn, jeg røyker med barna tilstede og vil fortsette med det. Hennes venniner gjorde det samme. For hun som mor kunne ikke beskytte barna mot alle farer. Det var så mye farer rundt omkring, så røyk var ikke verre enn andre ting. Har du hørt?

Jeg selv ser det mange plasser. Kommer hjem til folk med barn. Der sitter mor og far med en røyk.

Nå er det heldigvis mange som slutter under graviditet og etterpå. Hatten av for de, men det er altfor mange som gir blaffen og håper ting går bra alikevel.

Skulle tro det var enkelt å slutte når en prøver å bli gravid, når en kjenner livet i magen og ser hva som blir født?

Det er vel ikke at de kjenner bakdelen e med røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Jeg skulle gjerne sett at en slik lov ble vedtatt. Men jeg innser at den ville bli svært vanskelig, om ikke umulig, å håndheve. Imidlertid synes jeg det hadde vært flott om politiet i rutinekontroller hadde hatt fullmakt til å straffe foreldre som røyker i bilen når det er barn til stede, på lik linje me mobilbruk.

Og som Care sier; det er snakk om å få i gang en debatt. Og så en holdningsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

FÅ IGANG EN DEBATT? Herregud føger dere ikke med?

Debatten har rast i tiår uten at det har hjulpet. Det har aldri vert så mye røykende unge mennesker som nå.

Aldri har det blitt fokusert så mye på det heller. fakta om skader får vi inn i stuen hver dag.

Send barnevernet til de som røyker. Enten får de slutte med "mishandlingen" eller så tar de barna. Nei, jeg tror ikke de ville slutte om en skulle gå så drastisk til verks heller.

Får vel forby det da eller noe annet forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...