AnonymBruker Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Jeg har slitt med angst i et halv år nå, og angsten har blitt verre og verre. Jeg går til vop i behandling. Noe jeg også gjorde før angsten oppsto, men da pga. derepresjon. Behandler er bekymret fordi jeg bare blir verre, til tross for alle tiltak som er satt inn. I dag tok jeg meg i å tenke at angsten alltid kommer utover dagen og er verst på ettermiddagen, tidlig kveld. Også går det opp et lys for meg. Jeg står på 100 mg tramadol depo på kveld. På bivirkninger står det blant annet angst! Eller det vil si, det er ikke tramadolen i seg selv som gir meg angst men når virkningen dabber av utover dagen, så kommer angsten. Så med andre ord, jeg er avhengig! Og det er abstinensene som slår inn. Jeg har vært klar over at det kan skje, men har stått så lenge på den uten å følt behov for å øke, at både jeg og lege har tatt det som et tegn på at det går bra. Utrolig at verken fastlege, nevrolog eller psykologen har tenkt tanken. 100% sikker kan jeg selvsagt ikke være. Men det er et for stort sammentreff til at vi kan la det være som det er. Så innser at jeg må slutte på tramadol. Så nå håper jeg å høre fra andre som har vært i samme/lignende situasjon og vil fortelle om hvordan nedtrapping og seponeringen var. Jeg vil naturligvis trappe ned til 50 mg før, før jeg seponerer. Og tror ikke jeg er motivert for å starte før jul, ellers er jeg redd jula blir enda verre enn den er med angsten. I tillegg må jeg jo starte opp med andre medinser mot min nevrologisk lidelse, siden jeg tross alt ikke tar tramadol kun for morro skyld (skulle ønske jeg kunne blitt medisinfri, men medisiner trenger jeg resten av livet). Men hvordan var abstinensene? Jeg har to små barn, er det så ille at jeg kanskje bør bo hos foreldrene mine i nedtrapping for å skåne de for en kjempedårlig mamma? Hvor lang tid tok det før abstinensene ga seg når du trappet ned? Veldig takknemlig for svar. Anonymkode: 4db93...337
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 Dette bør du drøfte med forskrivende lege. Du bør ikke trappe ned på egen hånd, selv om dosen ikke er så stor. Lag en nedtrappingsplan sammen med behandler som kjenner sykehistorien din. Anonymkode: b00f7...46e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har slitt med angst i et halv år nå, og angsten har blitt verre og verre. Jeg går til vop i behandling. Noe jeg også gjorde før angsten oppsto, men da pga. derepresjon. Behandler er bekymret fordi jeg bare blir verre, til tross for alle tiltak som er satt inn. I dag tok jeg meg i å tenke at angsten alltid kommer utover dagen og er verst på ettermiddagen, tidlig kveld. Også går det opp et lys for meg. Jeg står på 100 mg tramadol depo på kveld. På bivirkninger står det blant annet angst! Eller det vil si, det er ikke tramadolen i seg selv som gir meg angst men når virkningen dabber av utover dagen, så kommer angsten. Så med andre ord, jeg er avhengig! Og det er abstinensene som slår inn. Jeg har vært klar over at det kan skje, men har stått så lenge på den uten å følt behov for å øke, at både jeg og lege har tatt det som et tegn på at det går bra. Utrolig at verken fastlege, nevrolog eller psykologen har tenkt tanken. 100% sikker kan jeg selvsagt ikke være. Men det er et for stort sammentreff til at vi kan la det være som det er. Så innser at jeg må slutte på tramadol. Så nå håper jeg å høre fra andre som har vært i samme/lignende situasjon og vil fortelle om hvordan nedtrapping og seponeringen var. Jeg vil naturligvis trappe ned til 50 mg før, før jeg seponerer. Og tror ikke jeg er motivert for å starte før jul, ellers er jeg redd jula blir enda verre enn den er med angsten. I tillegg må jeg jo starte opp med andre medinser mot min nevrologisk lidelse, siden jeg tross alt ikke tar tramadol kun for morro skyld (skulle ønske jeg kunne blitt medisinfri, men medisiner trenger jeg resten av livet). Men hvordan var abstinensene? Jeg har to små barn, er det så ille at jeg kanskje bør bo hos foreldrene mine i nedtrapping for å skåne de for en kjempedårlig mamma? Hvor lang tid tok det før abstinensene ga seg når du trappet ned? Veldig takknemlig for svar. Anonymkode: 4db93...337 jeg ville ikke bekymret meg så mye over dette. Har selv brukt en del opiater, både nobligan og p. forte. Og det er relativt raskt å komme seg over abstinensene sammenliknet med for eks benzo. Har brukt både depot og vanlig tramadol. Det som du kan diskutere med legen din er å kanskje dele dosen i to i julen? 50 mg morgen og 50 mg kveld. (Men da blir det ikke depot. )Så kan du trappe ned etter jul. Så får du det enda mer over hele døgnet. Uansett er det noe legen din og du sammen må finne ut av, om det er et godt forslag eller ikke. Det er en liten dose du går på men min erfaring er at en av langvarig bruk kan bli både nedstemt og få økt angst av bruk av tramadol. Når det går inn og ut av kroppen. Men etter en ukes tid bruker jeg å føle meg ganske bra igjen. Men det er meg, vi er alle forskjellige, men det er ikke store dosen du går på så ikke engste deg så mye. ha litt avlastning bare akkurat når du slutter for du kan bli litt irritabel og i ulage. Håper du får en nogen lunde rolig jul uten for mye ubehag, og ikke bruk julen på å grue deg til nedtrapping, for det trenger du ikke. Det kommer til å gå helt fint. Anonymkode: 85962...b57 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Skrevet 16. desember 2020 Du må snakke med legen om seponering og ikke gjøre noe selv. Av erfaring så er det de første 2 ukene som er verst. Anbefalinger fra andre er ikke og anbefalefo dette og pga du går på andre medisiner. Anonymkode: 1ad8c...1df
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå