Isprinsessen7 Skrevet 15. desember 2020 #1 Skrevet 15. desember 2020 Er det noen som tror at det snart blir en åpning av grensene til å reise til de fleste land igjen uten karantene?
Pterinochilus Skrevet 15. desember 2020 #2 Skrevet 15. desember 2020 Nei, det skjer nok tidligst til høsten. 5
Gjest Atheena Skrevet 15. desember 2020 #4 Skrevet 15. desember 2020 Jeg håper virkelig ikke det skjer på samme måte som sist. Ser ingen som helst glede i å dra til Syden i 2 uker for å være i en situasjon som man er i nå. Da er det langt bedre å droppe den turen og leve nogenlunde normalt innad i landet. Har man familie i utlandet og det er gode grunner for å reise så er jeg ikke imot det, men kan man vente så bør man gjøre det. Det burde virkelig ringt noen bjeller i slutten av sommeren når man så hva som skjedde på eks. hurtigruten og hvor fort det veltet lasset. At man da fortsetter å tillate karanteneunntak i industrien er bare så utrolig dumt. Når de fikk store skatteletter og kunne kjøre på med høyere drift så burde det vært mulig at de fikk til et system for karantene før de begynte å jobbe. Har også sett en del festing fra forskjellige desinasjoner på instagram i sommer hvor man bare kunne kose seg gløgg uten å ta noen hensyn for deretter å reise hjem igjen fra såkalt grønt land. Så hvor lenge eks. Kroatia holdt seg grønt. Når man se hva bare få alpeturister klarte å bringe med seg av smitte i mars er det helt håpløst dette grønt, rødt land greiene de åpnet opp for i sommer. Sakte, men sikkert har man bare fått mer og mer smitte som igjen har gjort at man sitter stuck med strenge restriksjoner hele den mørkeste og kjipeste tiden vi har i Norge.
mima Skrevet 15. desember 2020 #5 Skrevet 15. desember 2020 Kanskje man får lov å dra til Sverige om et år 👍 (Slik som myndigheter holder på med overdrevne tiltak rundt i verden så forventer jeg det «verste»). 4
brainstorm Skrevet 15. desember 2020 #6 Skrevet 15. desember 2020 Det bør skje straks risikogruppene er vaksinert. Men jeg tror det tar noen måneder til, så lenge man fortsetter å la smittetallene og ikke antall innlagte/døde styre det. Jeg har håp for neste sommer, ikke noe før det. Og det kan fort trekke ut til høsten. 6
13579 Skrevet 15. desember 2020 #7 Skrevet 15. desember 2020 Isprinsessen7 skrev (6 timer siden): Er det noen som tror at det snart blir en åpning av grensene til å reise til de fleste land igjen uten karantene? Det tryggeste vil være om utreise blir forbudt for alltid, med mindre retur er utelukket. 1
Fwtt Skrevet 15. desember 2020 #8 Skrevet 15. desember 2020 mima skrev (1 time siden): Kanskje man får lov å dra til Sverige om et år 👍 (Slik som myndigheter holder på med overdrevne tiltak rundt i verden så forventer jeg det «verste»). Tiltakene er ikke overdrevne. 8
mima Skrevet 15. desember 2020 #9 Skrevet 15. desember 2020 Fwtt skrev (Akkurat nå): Tiltakene er ikke overdrevne. Hvis det var svartedauen og ingen antibiotika fantes- ja da hadde jeg nok vært enig i tiltakene 😄 13
Fwtt Skrevet 15. desember 2020 #10 Skrevet 15. desember 2020 mima skrev (Akkurat nå): Hvis det var svartedauen og ingen antibiotika fantes- ja da hadde jeg nok vært enig i tiltakene 😄 Det at du kan le av dette viser hvor lite du har oppi topplokket. 8
mima Skrevet 15. desember 2020 #11 Skrevet 15. desember 2020 Fwtt skrev (Akkurat nå): Det at du kan le av dette viser hvor lite du har oppi topplokket. Må ha litt humor oppi dette. Du kan si noe saklig istedet for å snakke stygt vet du. 8
Collan Skrevet 15. desember 2020 #12 Skrevet 15. desember 2020 1 hour ago, mima said: Kanskje man får lov å dra til Sverige om et år 👍 (Slik som myndigheter holder på med overdrevne tiltak rundt i verden så forventer jeg det «verste»). Hvordan kan tiltakene være overdrevne når smitten stiger i mange land? F. eks. Tyskland og Storbritannia har nå stigende smittetrend, noen få land har synkende trend og en del uendret, men selv i de landene der det synker er det fra et veldig høyt smittenivå. I Norge har vi nå i snaut to uker hatt synkende trend fra et ganske høyt nivå, men de siste 2-3 dagene ser det ut til å ha stabilisert seg på et platå. Det blir spennende den nærmeste uka, og jeg vil bli overrasket over om det ikke blir en oppblussing i begynnelsen av januar. Det er nok dessverre tilstrekkelig mange som vil samle seg til festelig lag til at vi får en økning igjen. Da blir det enda flere uker med harde tiltak før vi får nivået lavt nok til å slippe opp igjen. 6
Lønnesirup01 Skrevet 15. desember 2020 #13 Skrevet 15. desember 2020 (endret) Grensene er åpne, du får bare karantene, og må avlegge negativ test før turen for å være "fit to fly" til flere land. Nå korter de ned karantenetiden for innreisende som avlegger negative tester. Jeg tenker de i første runde kommer til å utvide dette, slik at både fritids- og arbeidsreisene kan kutte ned karantenetiden fra 10 til 7 dager, og deretter ytterligere, dersom de har to negative tester. Så vil vel antall reisende gradvis gå opp, og de vil se hvordan det går. Jeg tror ikke det blir slik at karantenen oppheves over natten, det går gradvis så de kan se an status. Forhåpentligvis blir testing litt mer lavterskel. Hadde arbeidsinnvandrerne fra Øst-Europa måttet avlegge negativ test før ankomst hadde alt vært mye enklere. Flere land har denne regelen allerede. Endret 15. desember 2020 av Lønnesirup01 4
Fwtt Skrevet 15. desember 2020 #14 Skrevet 15. desember 2020 (endret) mima skrev (8 minutter siden): Må ha litt humor oppi dette. Du kan si noe saklig istedet for å snakke stygt vet du. Humor? Ha skal man le av ? Noe som er mye mer smittsomt og farlig enn influensa. Hvor selv unge og friske folk sliter med senskader. Senskader man veldig lite om. Man vet ikke nok om hvor mange som får senskader og hvor lenge det varer. Haha, veldig morsomt. Endret 15. desember 2020 av Fwtt 3
Dolce Skrevet 15. desember 2020 #15 Skrevet 15. desember 2020 Du kan fritt reise ut av Norge. Men du må bare følge med på hvilken regler som gjelder i landet du skal til. 6
mima Skrevet 15. desember 2020 #16 Skrevet 15. desember 2020 (endret) Fwtt skrev (5 minutter siden): Humor? Ha skal man le av ? Noe som er mye mer smittsomt og farlig enn influensa. Hvor selv unge og friske folk sliter med senskader. Senskader man veldig lite om. Man ikke nok om hvor mange som får senskader og hvor lenge det varer. Haha, veldig morsomt. Le av tiltakene ikke av de som er blitt alvorlig syke. Det er jo noen som har startet en egen seksjon her med «humor i koronatiden» med memes etc. Mononukleose bla. er mye mer alvorlig enn covid19. Endret 15. desember 2020 av mima 4
Fwtt Skrevet 15. desember 2020 #17 Skrevet 15. desember 2020 mima skrev (23 minutter siden): Le av tiltakene ikke av de som er blitt alvorlig syke. Det er jo noen som har startet en egen seksjon her med «humor i koronatiden» med memes etc. Mononukleose bla. er mye mer alvorlig enn covid19. Ellers går det bra? 🙄 1
KvinneguidenBruker Skrevet 16. desember 2020 #18 Skrevet 16. desember 2020 mima skrev (6 timer siden): Le av tiltakene ikke av de som er blitt alvorlig syke. Det er jo noen som har startet en egen seksjon her med «humor i koronatiden» med memes etc. Mononukleose bla. er mye mer alvorlig enn covid19. Oj. Jeg håper virkelig du ikke selv rammes eller noen du er glad i. Jeg håper du kan beholde ditt syn ut 2025 og komme helskinnet gjennom. Jeg unner ingen denne sykdommen, og det at noen kan tenke slik som deg er et tegn på at tiltakene virker. For alle utbrudd og dødsfall som har vi har unngått i Norge er jo "usynlige". 2
-jk- Skrevet 16. desember 2020 #19 Skrevet 16. desember 2020 Jeg tipper de fleste land vil åpne for innreise uten karantene for de som kan fremvise vaksinasjonskort, så snart vaksinasjonene er godt igang. Håper virkelig jeg får tilbud om vaksine før sommeren, ellers er jeg redd ferien går i vasken. 1
Daraya Skrevet 16. desember 2020 #20 Skrevet 16. desember 2020 Jeg tipper at det vil drøye til sommeren, avhengig av hvor mange som kan vaksineres inntil da. De som kan vise frem at de er vaksinert burde kunne reise som de ønsker. 1
Anbefalte innlegg