Gå til innhold

Puls og løping

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får raskt høy puls under løping, den ligger på ca 175, og da løper jeg på en fart på ca 7 min/km. Makspuls en min er 195. Jeg deltar på kondisjonstrening en time i uken, og da kan jeg kanskje klare å presse opp pulsen til rundt 180, men den går ca aldri over 185. Det er ingen problem å få pulsen ytterligere opp når jeg jogger raskere. Og det føles som jeg blir mindre sliten da enn under intervalltrening. 

Vil pulsen gå ned under jogging etterhvert som man får mer trening, med samme tempo? 

Anonymkode: bf201...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, når du får bedre kondisjon vil du ha lavere puls på samme fart. 

Anonymkode: d7f40...72c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det "lettere" å få høy puls under jogging kontra kondisjonstrening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at jogging ikke er kondisjonstrening?

Hva slags kondisjonstrening er det du ikke får så høy puls av?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er kondisjonstrening - helt sant! Men jeg har lav fart, og jeg føler det er behagelig. Med kondisjonstrening mente jeg intervalltrening. Vi har 4x4 min, med spurt på 200 meter, så hopping med samlede neste 10 metrene før vi snur og gjør akkurat det samme. Vi holder på i 4 min, det er kjempetungt, og jeg er helt utslitt når vi endelig får pause. Likevel er ikke pulsen veldig mye høyere enn ved moderat jogging. Må legge til at pulsen på jogging spretter i været med en gang, og er relativt stabil med mindre det er oppoverbakker - da blir den enda høyere. 

Jeg bruker pulsbelte på begge aktivitetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første mistenker jeg at makspulsen din kan være noe høyere enn det du tror. Og den intervalltreningen du beskriver inneholder mye stopp og start, så du får ikke en sammenhengende høy puls over de 4 minuttene. Prøv å spurte opp en feks 200 meters oppoverbakke og mål pulsen etter 5. gangen. 

Ellers så er løping den treningen som får pulsen opp mest. Så lenge det føles behagelig på løpeturene så kan du egentlig drite i pulsen. Den vil gå ned når du kommer i bedre form (på samme fart), men dersom du henger deg for mye opp i pulsen så kan du risikere at framgangen uteblir fordi du blir engstelig for å få for høy puls. 

Anonymkode: 84a46...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...