Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby 11 mnd har plutselig begynt å våkne og hylskrike om kveldene. Dette skjer omtrent hver time på kveldstid, men har også hendt ved daglurer. Noen som har vært borti det samme eller vet hva det kan skyldes? Tenkte mareritt, men er hun ikke litt for ung? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nattskrekk. Google det. 

• Liker 1
Skrevet
Pedagogen skrev (5 minutter siden):

Nattskrekk. Google det. 

Det står at det vanligvis ikke begynner før i 4-årsalderen, så tenkte hun var for ung

Skrevet

Åå, ok. Min datter hadde hvertfall nattskrekk langt tidligere enn 4 års alder. Jeg trodde hvertfall det var nattskrekk😁

Skrevet

Det gjør min på 13 mnd også, og har gjort det lenge. Hverken jeg, HS eller lege kan finne noe som helst annen årsak enn mareritt. Hvordan roer barnet ditt seg etterpå da? Min puster lettet ut så snart han ser meg, og sovner enkelt og raskt igjen i armkroken min. Det støtter jo teorien om mareritt. Hvordan er det for din? :) 

Legen vår sa forresten at å vite hva som foregår i spedbarns hoder, er helt umulig da de ikke kan uttrykke seg. De kan jo måle, se på ansiktsinntrykk, høre på gråt osv - men de kan aldri vite hva som foregår 🤷🏻‍♀️ Det var egentlig et godt poeng. Selv om forskning viser, og folk tror at barn ikke får mareritt før sånn og sånn (feks) så VET man jo ikke!

Skrevet

Min eldste startet med nattskrekk i den alderen. 

Hylskrek og var ikke kontaktbar. 

Hos oss skjedde det når det gikk for lang tid mellom siste blund og leggetid.  

Anonymkode: 3453c...bef

Skrevet

Vi hadde også natteskrekk ved denne alderen, det kjennetegnes av at du ikke får kontakt med barnet. 
stå i det, det går over

Anonymkode: 3a075...b1b

Skrevet

Min 4 åring begynte med slike hyle-anfall da han var litt over året. Hylskrek og ingen kontakt. Kunne skje ofte før. Landet også på nattskrekk. Nå er det ikke ofte,  men hender iblandt enda. Kjempe skremmende og leit, spesielt når man ikke klarer å trøste 

Anonymkode: 09e3c...297

Skrevet

Babyer kan også ha nattskrekk. Datteren til et vennepar av meg hadde dette, det gikk over etterhvert.

Anonymkode: 8d3bc...ba6

Skrevet
boblevann skrev (18 timer siden):

Det gjør min på 13 mnd også, og har gjort det lenge. Hverken jeg, HS eller lege kan finne noe som helst annen årsak enn mareritt. Hvordan roer barnet ditt seg etterpå da? Min puster lettet ut så snart han ser meg, og sovner enkelt og raskt igjen i armkroken min. Det støtter jo teorien om mareritt. Hvordan er det for din? :) 

Legen vår sa forresten at å vite hva som foregår i spedbarns hoder, er helt umulig da de ikke kan uttrykke seg. De kan jo måle, se på ansiktsinntrykk, høre på gråt osv - men de kan aldri vite hva som foregår 🤷🏻‍♀️ Det var egentlig et godt poeng. Selv om forskning viser, og folk tror at barn ikke får mareritt før sånn og sånn (feks) så VET man jo ikke!

Hvor ofte per natt våkner din slik da? Det er så hyppig her... og hver natt. Håper det går over snart

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Min 4 åring begynte med slike hyle-anfall da han var litt over året. Hylskrek og ingen kontakt. Kunne skje ofte før. Landet også på nattskrekk. Nå er det ikke ofte,  men hender iblandt enda. Kjempe skremmende og leit, spesielt når man ikke klarer å trøste 

Anonymkode: 09e3c...297

Jeg føler jeg får kontakt og hun trøstes greit når jeg løfter henne opp... men ja, etter 45-60 min skjer det på nytt

Skrevet
Jegvetik skrev (2 timer siden):

Hvor ofte per natt våkner din slik da? Det er så hyppig her... og hver natt. Håper det går over snart

Var minimum hver 2. time, fra han var 4-5 mnd og frem til nå nylig. Er vel bare noen uker siden eller så at han begrenset oppvåkningene til 2-4 pr natt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...