Gå til innhold

Bo "uten kjøkken"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser litt på små leiligheter i Oslo på Finn.no, og ser at det er mange av disse små krypinnene som har kun et par kokeplater og ingen stekeovn, eventuelt en liten hybelkomfyr. Gjerne uten avtrekk, slik at man ikke blir kvitt damp og stekeos på noen effektiv måte. Mange har sånn lite under-benken-kjøleskap uten ordentlig fryser. Noen har vask og kokeplater og that's it - ingen plass til tilberedning av mat på kjøkkenbenk el.l.

Noe stort og flott kjøkken skjønner jeg at det selvfølgelig ikke er plass til i en leilighet på ca 20 kvadratmeter totalt, men hvordan klarer folk seg egentlig med så dårlige kokkeleringsmuligheter hjemme? Spiser middag ute eller hos andre? Spiser kun mat som knapt trenger tilberedning? Baker aldri? Blir folk boende lenge i slike leiligheter? (ja, ja, noen har kanskje ikke et valg rent økonomisk - men da er det jo et valg å bli boende så sentralt, når man kan bo billigere med ordentlig kjøkken andre steder...)

Husker at jeg kun hadde to stekeplater og en liten hybelkomfyr da jeg først flyttet hjemmefra, men da jeg flyttet videre 7 måneder senere var jeg så glad for å ha fått ordentlig stekeovn at jeg bakte boller der allerede før jeg rakk å flytte inn 😅 Men dette er lenge siden nå, og jeg synes det er interessant å se at tilstanden fortsatt er den samme i mange leiligheter.

Anonymkode: dcd7d...078

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser litt på små leiligheter i Oslo på Finn.no, og ser at det er mange av disse små krypinnene som har kun et par kokeplater og ingen stekeovn, eventuelt en liten hybelkomfyr. Gjerne uten avtrekk, slik at man ikke blir kvitt damp og stekeos på noen effektiv måte. Mange har sånn lite under-benken-kjøleskap uten ordentlig fryser. Noen har vask og kokeplater og that's it - ingen plass til tilberedning av mat på kjøkkenbenk el.l.

Noe stort og flott kjøkken skjønner jeg at det selvfølgelig ikke er plass til i en leilighet på ca 20 kvadratmeter totalt, men hvordan klarer folk seg egentlig med så dårlige kokkeleringsmuligheter hjemme? Spiser middag ute eller hos andre? Spiser kun mat som knapt trenger tilberedning? Baker aldri? Blir folk boende lenge i slike leiligheter? (ja, ja, noen har kanskje ikke et valg rent økonomisk - men da er det jo et valg å bli boende så sentralt, når man kan bo billigere med ordentlig kjøkken andre steder...)

Husker at jeg kun hadde to stekeplater og en liten hybelkomfyr da jeg først flyttet hjemmefra, men da jeg flyttet videre 7 måneder senere var jeg så glad for å ha fått ordentlig stekeovn at jeg bakte boller der allerede før jeg rakk å flytte inn 😅 Men dette er lenge siden nå, og jeg synes det er interessant å se at tilstanden fortsatt er den samme i mange leiligheter.

Anonymkode: dcd7d...078

Da jeg bodde slik hadde jeg en hybelkomfyr med kokeplater som sto oppå benken og hvis jeg skulle kokkelere og samtidig se oppi kjelen så måtte jeg stå på en trappestige. Så sikkert ikke helt normalt ut hvis noen kikket inn vinduet! :ler: Ellers lånte jeg andres kjøkken fra tid til annen og lagde større porsjoner som jeg tok med hjem og frøs ned. Fryseboks hadde jeg plass til fordi den også fungerte som TV-bord (Dette var i tjukk-TV'ens tidsalder). Jeg måtte med andre ord først flytte TV'en før jeg kunne komme til i fryseren. Det gikk jo på et vis, men jeg kan vel ikke si at det frister til gjentakelse... 

• Liker 8
Skrevet

Du tilpasser deg, når du må.

• Liker 2
Skrevet

Man kan lage mye godt på liten plass :) man vender seg til det. Om stort kjøkken er en viktig prioritert man ikke kan leve uten, så vil man jo ikke kjøpe en sånn leilighet. 

Jeg vet også om noen som faktisk hadde fullt kjøkken i en sånn liten leilighet - hadde en slags sengealkove i gangen og så var alt oppholdsrom kjøkken. 

Det er ofte kort vei til butikken, så man kjøper bare inn det man trenger når man trenger det, i stedet for å ha ting lagret. 

Ellers er jo ofte disse leilighetene veldig sentralt, så det blir jo ofte til man spiser oftere ute eller bestiller mat enn om man bor mer usentralt. :)

Anonymkode: 21893...1b7

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var ung, ca 30 år siden......, bodde jeg i en hybel med to kokeplater, et lite kjøleskap under benken og luksus - en liten mikrobølgeovn. Det fungerte greit det. Var jo bare meg. Hadde ikke engang innlagt fasttelefon, så skulle jeg ringe, måtte jeg gå 10 minutter til en telefonkiosk (ikke at det har noe med HI å gjøre direkte, men viser at man klarer seg med enkle forhold).

I dag kan ikke en slik hybeltilværelse være noe stort problem. Det finnes jo et meget stort utvalg av ferdigretter, som ofte for en person blir rimeligere enn å kjøpe inn og koke og styre for en porsjon. Har man en mikro med noenlunde greie funksjoner (grill, crisp) klarer man seg lenge. Eller en airfryer. Og det kan man jo kjøpe selv, og ta med videre.

Anonymkode: a2230...d2f

• Liker 3
Skrevet

I studietida bodde venner av meg på steder med hybelkjøkken, og de laget flotte middager der! Litt planlegging så går det veldig bra :)

Har hatt en pendlerhybel med kun to kokeplater og et lite kjøleskap. Det er ganske begrensede å bo uten stekeovn, og siden jeg ikke hadde mikro ble det mye brødmat og frokostblanding:p

Anonymkode: 8a9a3...25e

• Liker 1
Skrevet

Det finnes små stekeovner som kan settes oppå benken. Jeg hadde en sånn en gang, med to plater. Sånn fin glassplate. 

Ga den vekk etter ca et år, da jeg ikke trengte den mer. Men den var egentlig veldig fin, og lett å holde ren.

Anonymkode: f2716...3d1

• Liker 1
Skrevet

Bodde sånn i to år, ble mye gryter og supper. Syntes det var verdt det, bodde 10 min gange unna skolen. Skolen hadde ikke tilknytning til SiO, så det var det billigste jeg kunne bo alene.

Anonymkode: 86662...429

Skrevet

Jeg bodde sånn på den første hybelen min. Jeg drømte om all mat jeg skulle lage i stekeovn når jeg flyttet. Nå har jeg akkurat bodd 4 uker uten kjøkken i det hele tatt med to små barn på grunn av oppussing😬 alt går en periode, man innstiller seg.

Anonymkode: bc9c6...f44

• Liker 1
Skrevet

Har aldri bodd slik, og kunne ikke gjort det lenge. Kanskje et halvår maks. Man blir jo kreativ med løsninger, men du mister mye muligheter til å lage det du egentlig vil. 

Anonymkode: deb92...46c

Skrevet

Mini ovn og mini fryser/kjøleskap med liten frys. Du kan lage det du vil, men i mindre skala. 
For meg er det viktigere å bo sentralt og ikke i kollektiv, så lever fint med det. 

Anonymkode: 61ad8...45f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...