Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest jobben
Skrevet

vil levere en oppsigelse påjobben min, men har fått vite at dersom jeg leverer den nå må jeg uansett vente til 1 i neste mnd med at oppsigelsestiden begynner å løpe! det vil si at jeg må ha oppsigelsestid i over enmnd! er dette lovlig?

hva omjeg går på dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hva som står i kontrakta di det.

De ferreste kan " gå på dagen" uten at det er en spesiell grunn.

Og ja, at oppsigelsestiden løper fra 1. i neste måned er ikke uvanlig. Oppsigelsestid på bare en måned er vel mer uvanlig enn at den løper fra neste måned, sånnsett.

Men, dersom det er veldig viktig for deg å få slutte så fort som mulig så kan du jo snakke med sjefen, kanskje kan de slippe deg før. Kanskje ikke. Poenget med oppsigelsestiden er jo at de skal ha tid til å finne en erstatter. Står det en måned fra den 1. i neste måend fra levering i kontrakta di, så er det oppsigelsestida di, og om de velger å la deg slippe før er de snille.

Skrevet

mest vanlige oppsigelsestid er vel mnd fra og med 1. i neste mnd

alt som er kortere er "kort oppsigelsestid"

Skrevet

Selvsagt er det lovlig. På de aller fleste steder jeg vet om gjelder oppsigelsen fra den første i mnd etter. Og 1 mnds oppsigelse høres lite ut, jeg har aldri opplevd at at man har under 3 mnd (i fast stilling ihvertfall).

Skrevet

Ja, det er helt vanlig. Dersom du har 1 mnd. oppsigelse, betyr det en mnd. fra den 1. i neste mnd. Altså spiller det ingen rolle om du leverer oppsigelsen nå, eller den 31. august, du skal jobbe t.o.m. 30. september uansett.

Jeg forstår det sånn at du helst ikke vil jobbe så lenge? Da ville jeg ha levert oppsigelsen nå, og så sagt at du gjerne kan gå tidligere, dersom det passer sånn for arbeidsgiver. Du kan uansett ikke kreve noe, men de fleste arbeidsgivere er snille dersom de har mulighet til det.

Dersom du går på dagen, er dette kontraktbrudd, og helt ulovlig. Du vil få en utrolig dårlig attest og dårlige referanser, og vil ikke få jobber du søker på senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...