Gå til innhold

Hvor lenge varer hjernerystelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nå på 7 dagen hvor jeg sliter med at jeg blir svimmel hvis jeg får for mye inntrykk (feks hvis jeg drar på kjøpesenteret), eller hvis jeg gjør noe fysisk anstrengende. Jeg skadet meg for en uke siden hvor jeg falt ca 3 meter og slo rygg, nakke og hodet. Jeg hadde riktignok på meg hjelm som tok den største støyten mot hodet. Smertene kom senere, og nakken har vært verst. Jeg har vært hos lege og på sykehuset som ikke mistenkte noe alvorlig, men som ga meg en ukes sykemelding. Jeg har en jobb hvor jeg er nødt til av sikkerhetsmessige årsaker å være fokusert og klar i hodet, og jeg er fryktelig usikker på om jeg skikket til å dra på jobb på mandag hvis jeg fortsetter å være svimmel😟

Jeg har ikke vært kvalm, men jeg har slitt med å konsentrere meg og å fokusere. 

Jeg mistenkte først at jeg var svimmel på grunn av nakken, men mest sannsynlig så har jeg fått en hjernerystelse.. 

Er det noen her som har hatt hjernerystelse som har var lenger enn 2-7 dager? Hvor lang tid tok det før det gikk over? Hvor lenge var du borte fra jobb? Når kunne du trene som normalt?

Anonymkode: f7a1c...259

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Skrevet

Jeg har ikke hatt det selv, men trodde hjernerystelse vanligvis varte en ukes tid. Men er du sikker på det er det du har? For noen år siden ramlet jeg av hesteryggen og slo hodet kraftig. Hjelm reddet situasjonen men jeg fikk en solid hodepine. Den roet seg men selv etter en måned var jeg ikke helt bra. Begynte da å mistenke at kanskje nakken var problemet og at jeg hadde en eller annen form for whiplash så jeg kontaktet en fysioterapeut som behersket idrettsmassasje. Tre behandlinger senere så var jeg bra igjen. 

Muligens burde du ta en tur tilbake til legen eller til en fysioterapeut og sjekke om problemet ligger i nakken i stedet for i hodet? 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

I de aller fleste tilfellene med hjernerystelse vil symptomer og ubehag være borte i løpet av 2-7 dager, men i flere tilfeller kan det gå 1-3 måneder før symptomer har gitt seg helt.

Skrevet
Catalina Culès skrev (1 minutt siden):

I de aller fleste tilfellene med hjernerystelse vil symptomer og ubehag være borte i løpet av 2-7 dager, men i flere tilfeller kan det gå 1-3 måneder før symptomer har gitt seg helt.

Jo, og noen har langvarige plager type post commotio syndrome.

For noen er det i åresvis. 

Det høres det dog ikke ut som i dette tilfellet.

Om svimmelheten vedvarer ville jeg sjekket for krystallsyke og (med briller). 

Anonymkode: 00faa...681

Skrevet
Cata skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke hatt det selv, men trodde hjernerystelse vanligvis varte en ukes tid. Men er du sikker på det er det du har? For noen år siden ramlet jeg av hesteryggen og slo hodet kraftig. Hjelm reddet situasjonen men jeg fikk en solid hodepine. Den roet seg men selv etter en måned var jeg ikke helt bra. Begynte da å mistenke at kanskje nakken var problemet og at jeg hadde en eller annen form for whiplash så jeg kontaktet en fysioterapeut som behersket idrettsmassasje. Tre behandlinger senere så var jeg bra igjen. 

Muligens burde du ta en tur tilbake til legen eller til en fysioterapeut og sjekke om problemet ligger i nakken i stedet for i hodet? 

Jeg skal til fysioterapeut på mandag for å sjekke akkurat det😊 jeg falt også av hest! Smalt ganske godt, men kjente ikke noe før senere. Svimmelheten kom dagen etter, så kanskje det sitter i nakken?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skal til fysioterapeut på mandag for å sjekke akkurat det😊 jeg falt også av hest! Smalt ganske godt, men kjente ikke noe før senere. Svimmelheten kom dagen etter, så kanskje det sitter i nakken?

Hos meg kom det øyeblikkelig, men jeg var på fjellet og siden jeg ikke så åttebeinte hester eller var kvalm og svimmel så satte jeg meg opp igjen og håpet det beste. Dagen etter hadde jeg fremdeles vondt når jeg lå, men ikke når jeg var på beina. Dermed begynte jeg å mistenke nakken ganske fort, men trodde det skulle gå over av seg selv etterhvert. Det var seigliva gitt. Husker ikke helt om jeg hadde anfall av svimmelhet etterpå, men siden det er noe jeg har i perioder uansett så ville jeg ikke tenkt over det så lenge det ikke var skikkelig ille. Det var det ikke hos meg. 

• 11 måneder senere...
Skrevet
On 12/12/2020 at 10:25 AM, Athena79 said:

Har du selv erfaring med hjernerystelse?

Anonymkode: 1d14d...e9b

Skrevet
On 12/12/2020 at 10:27 AM, AnonymBruker said:

Jo, og noen har langvarige plager type post commotio syndrome.

For noen er det i åresvis. 

Det høres det dog ikke ut som i dette tilfellet.

Om svimmelheten vedvarer ville jeg sjekket for krystallsyke og (med briller). 

Anonymkode: 00faa...681

Har du hatt hjernerystelse?

Anonymkode: 1d14d...e9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...