Pipaluk Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Jeg trodde først Black face var tiltenkt de med afrikanske trekk, men nå blander pakistanere og indiere seg inn i debatten. Er det en like stor krenkelse å farge ansiktet, for å parodere en indier, som det er å parodere en som har afrohår og svart hud? Og hva kalles det når man farger ansiktet og hår, for å fremstå som asiat??? Er det innafor?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 Det er ikke innafor å bruke andre etnisiteter og folkegrupper som utkledning, nei. Trenger man å gjøre det? Anonymkode: ec34e...390 6
Pipaluk Skrevet 11. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke innafor å bruke andre etnisiteter og folkegrupper som utkledning, nei. Trenger man å gjøre det? Anonymkode: ec34e...390 Da ser jeg for meg at vi må avskaffe veldig mye humor, hvis ingen får kle seg ut som noe annet. 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 Pipaluk skrev (1 minutt siden): Da ser jeg for meg at vi må avskaffe veldig mye humor, hvis ingen får kle seg ut som noe annet. Eventuelt få seg bedre humor 🤷🏼♀️ Anonymkode: ec34e...390 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 12 minutter siden, Pipaluk said: Da ser jeg for meg at vi må avskaffe veldig mye humor, hvis ingen får kle seg ut som noe annet. Man trenger ikke kle seg ut: 12 minutter siden, AnonymBruker said: Eventuelt få seg bedre humor 🤷🏼♀️ Anonymkode: ec34e...390 Mørk humor kommer aldri til å bli borte: Anonymkode: 58326...e27 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 Blackface handler om afroamerikanere, men det har jo overføringsverdi til andre folkeslag. Du kommer til å få kritikk om du lager film hvor du parodierer en grådig jøde. Anonymkode: e876c...a66 1
T-Rex Skrevet 11. desember 2020 #7 Skrevet 11. desember 2020 27 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke innafor å bruke andre etnisiteter og folkegrupper som utkledning, nei. Trenger man å gjøre det? Anonymkode: ec34e...390 Hvis meningen er latterliggjøring, så er det ugreit. Hvis det er mer harmløst ment, synes jeg ikke det er så ille. Men jeg må jo si at jeg ville stusset om noen i Kina laget et humorinnslag der skuespillerne brukte norske bunader. Så på en måte kan jeg forstå at folk reagerer. 2
T-Rex Skrevet 11. desember 2020 #8 Skrevet 11. desember 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Blackface handler om afroamerikanere, men det har jo overføringsverdi til andre folkeslag. Du kommer til å få kritikk om du lager film hvor du parodierer en grådig jøde. Anonymkode: e876c...a66 Det er så... 1940. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #9 Skrevet 11. desember 2020 T-Rex skrev (3 minutter siden): Hvis meningen er latterliggjøring, så er det ugreit. Hvis det er mer harmløst ment, synes jeg ikke det er så ille. Men jeg må jo si at jeg ville stusset om noen i Kina laget et humorinnslag der skuespillerne brukte norske bunader. Så på en måte kan jeg forstå at folk reagerer. Nja, men det vi anser som harmløst kan for gjeldende folkegruppe oppleves på en annen måte. Det er grupper som har blitt utsatt for hat, latterliggjøring, systematisk diskriminering, brukt som slaver, mishandling mange drept, m.m Anonymkode: ec34e...390
Pipaluk Skrevet 11. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 11. desember 2020 zahid Ali spiller hvit kjøpmann. Diskriminerende mot noen? 3
T-Rex Skrevet 11. desember 2020 #11 Skrevet 11. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nja, men det vi anser som harmløst kan for gjeldende folkegruppe oppleves på en annen måte. Det er grupper som har blitt utsatt for hat, latterliggjøring, systematisk diskriminering, brukt som slaver, mishandling mange drept, m.m Anonymkode: ec34e...390 Men her er vi tilbake til hva folk oppfatter, kontra hva noe egentlig var ment som. Det finnes ingen fasitsvar her, tror jeg. Jeg kan si "neger", og ikke ha noen underliggende, nedverdigende holdninger. Helt ærlig. 2
Bernardette Skrevet 11. desember 2020 #12 Skrevet 11. desember 2020 Pipaluk skrev (Akkurat nå): zahid Ali spiller hvit kjøpmann. Diskriminerende mot noen? Nå har ikke akkurat hvite, middelaldrende menn vært den gruppen som har opplevd mest diskriminering i historien. Du ser vel forskjellen på generasjoner som har væt utsatt undertrykking, latterliggjøring og diskriminering, og de som har svevd gjennom livet med grønne lys hele veien? 6
Rant Skrevet 11. desember 2020 #13 Skrevet 11. desember 2020 Kan synes mørk (galgen) humor er morsomt, men har aldri sett humor i det å kle seg ut som en annen etnisitet. Hva er morsomt med det? At noen har klint skokrem i ansiktet, bruker turban, selskinn... "Oj, se h*n har kledd seg ut som en afrikaner *ler så jeg griner*" 1
Bernardette Skrevet 11. desember 2020 #14 Skrevet 11. desember 2020 T-Rex skrev (2 minutter siden): Men her er vi tilbake til hva folk oppfatter, kontra hva noe egentlig var ment som. Det finnes ingen fasitsvar her, tror jeg. Jeg kan si "neger", og ikke ha noen underliggende, nedverdigende holdninger. Helt ærlig. Ikke meg du siterte, men jeg tviler ikke på at du kan si det uten å legge noe negativt i det. Jeg ville heller aldri lagt noe negativt det om jeg skulle brukt det ordet, fordi jeg er fullstendig fargeblind når det kommer til mennesker, men forskjellen er at jeg ikke ville brukt det ordet mot eller til noen fordi det er forbundet med så inderlig mye vondt for så mange. Det går an å ha historien i bakhodet selv om man som individ ikke representerer det som er dritt med historien. 2
T-Rex Skrevet 11. desember 2020 #15 Skrevet 11. desember 2020 1 minutt siden, Rant said: Kan synes mørk (galgen) humor er morsomt, men har aldri sett humor i det å kle seg ut som en annen etnisitet. Hva er morsomt med det? At noen har klint skokrem i ansiktet, bruker turban, selskinn... "Oj, se h*n har kledd seg ut som en afrikaner *ler så jeg griner*" Da må du prøve alkohol. 1
T-Rex Skrevet 11. desember 2020 #16 Skrevet 11. desember 2020 2 minutter siden, Bernardette said: Ikke meg du siterte, men jeg tviler ikke på at du kan si det uten å legge noe negativt i det. Jeg ville heller aldri lagt noe negativt det om jeg skulle brukt det ordet, fordi jeg er fullstendig fargeblind når det kommer til mennesker, men forskjellen er at jeg ikke ville brukt det ordet mot eller til noen fordi det er forbundet med så inderlig mye vondt for så mange. Det går an å ha historien i bakhodet selv om man som individ ikke representerer det som er dritt med historien. Hvis du har lest det andre jeg skriver, så er det nettopp at jeg respekterer at noen reagerer. Og da tar jeg hensyn. 1
Rant Skrevet 11. desember 2020 #17 Skrevet 11. desember 2020 T-Rex skrev (Akkurat nå): Da må du prøve alkohol. Da er jeg jo ruset. Gudene vet hva jeg ler av da. Hva som helst uten mål og mening. Men det er med alkohol.
T-Rex Skrevet 11. desember 2020 #18 Skrevet 11. desember 2020 1 minutt siden, Rant said: Da er jeg jo ruset. Gudene vet hva jeg ler av da. Hva som helst uten mål og mening. Men det er med alkohol. Korrekt.
Bernardette Skrevet 11. desember 2020 #20 Skrevet 11. desember 2020 T-Rex skrev (2 minutter siden): Hvis du har lest det andre jeg skriver, så er det nettopp at jeg respekterer at noen reagerer. Og da tar jeg hensyn. Ville aldri trodd at noen med et så vakkert profilbilde og navn ville vært så ufin mot andre uansett, så jeg antok aldri at du ikke tar hensyn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå