Gå til innhold

Kattungen er slem med storepus

Fremhevede innlegg

Skrevet

For noen uker siden fikk vi en helt nydelig kattunge. Vi har en stor, voksen katt fra før som var redd kattungen første uka, men det har gått seg fint til, og ingen er redde hverandre nå. Når kattungen er rolig, kan de godt ligge sammen og sovet. Problemet er at kattungen er så vilter og leken, rett og slett en skikkelig turbo, og han vil gjerne leke med storepus, som vanligvis helst vil sove uten å bli angrepet. Da slenger han seg rundt nakken på storepus og biter han på ørene og nakken. Storepus er kastrert, og veldig snill og veldig lat, så han gidder ikke å ta igjen. Siden han ikke tar igjen på kattungen, så kommer jo han ikke til å lære at han skal la storepusen sove i fred. Vi gjør alt vi kan for å unngå at det skjer, men av og til er kattungen på et sånn stille at han ikke gir fred i det hele tatt, og da må han på timeout i gangen. Han har det helt fint der med leker og alt han trenger, men vi synes ikke det er noe gøy at han må være der alene, heller. Lurer på når det er vanlig at sånn oppførsel begynner å avta? Han skal kastreres etter hvert, men håper det gir seg litt før den tid? Noen tips til andre måter å løse dette på?

Anonymkode: 2c0cf...a5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er bare kattunger. Storepus går lei etter hvert, å da vil den sette kattungen på plass. Kattunger som ikke har en større katt å se opp til blir skikkelige de også. Sørg for å ha et sted storepus kan være hvor kattungen ikke kommer seg opp, enn så lenge er det bedre spenst i storepus enn i lillepus. 

Anonymkode: fa68f...1d8

• Liker 7
Skrevet

Kattungen er ikke slem mot storepus, han leker... Og storepus greier helt sikkert si fra når han blir lei. Kattunger har masse energi og lekelyst, de vil normalt lekesloss med søsken og andre katter. Det er slik de lærer, både sosialt og for jakt. Det hjelper ikke å stenge den ute, dere får heller aktivisere den mer. 

Anonymkode: 60705...886

• Liker 5
Skrevet

Det avtar ikke om dere ikke lærer opp kattungen. Kattunger er som barn, om ingen setter grenser vil de fortsette bølle andre slik som de føler for. Å respektere andre katter er noe dere må lære kattungen. Dere må derfor si nei og ta han vekk fra storepus konsistent. Sitt ved siden av storepus og ta vekk kattungen hver gang han kommer nær. Eventuelt begynn å leke mer med kattungen så han er for sliten til å bølle. Kattunger elsker som regel "fiskestenger-leker".

Anonymkode: d4381...713

Skrevet

Vi hadde samme greia, eldste begynte å sette minste på plass etterhvert og da skrøt vi av eldste😄

• Liker 3
Skrevet

Dere må aktivisere kattungen mer. 

• Liker 2
Skrevet

La de være dyr. Kattungen får seg en kilevink når den gamle har fått nok.

Anonymkode: d48fb...43d

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det avtar ikke om dere ikke lærer opp kattungen. Kattunger er som barn, om ingen setter grenser vil de fortsette bølle andre slik som de føler for. Å respektere andre katter er noe dere må lære kattungen. Dere må derfor si nei og ta han vekk fra storepus konsistent. Sitt ved siden av storepus og ta vekk kattungen hver gang han kommer nær. Eventuelt begynn å leke mer med kattungen så han er for sliten til å bølle. Kattunger elsker som regel "fiskestenger-leker".

Jeg er ikke enig i å si nei og ta bort kattungen. Da risikerer en jo å lære kattungen at han ikke skal være med storepus, som kan hindre at deres forhold utvikler seg. Slik Ts beskriver det virker det som de liker hverandre til tross for ulikt energinivå. Dvs med forbehold at ikke leser innlegget ditt feil og jeg misforstår;) det er ikke så ulikt som til hva jeg gjør.

Jeg har gitt kattungen timeout når han er hyper og jeg ser min voksne katt blir irritabel. Bare en liten stund, nok til at han endrer fokus. Jeg sier ikke nei, og ønsker ikke det skal oppleves som straff. Om jeg ser han jakter på storepus lager jeg en korrigerende lyd. Som en påminning om at han kan finne noe annet å gjøre. Kommandoen er den samme som han vet kommer når han er på vei opp på bordet eller lignende. Og jeg vet han tolker som «ikke gjør det»

Anonymkode: 7a7b6...89f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kattungen er ikke slem mot storepus, han leker... Og storepus greier helt sikkert si fra når han blir lei. Kattunger har masse energi og lekelyst, de vil normalt lekesloss med søsken og andre katter. Det er slik de lærer, både sosialt og for jakt. Det hjelper ikke å stenge den ute, dere får heller aktivisere den mer. 

Anonymkode: 60705...886

Ja, er klar over at han gjør det for å leke. Storepus gir uansett uttrykk for at det er vondt, og vi fant bitemerker på øret hans her en dag. Synes det hadde vært helt greit om det skjedde innimellom, men det er snakk om utallige ganger daglig at han prøver seg på det. Kattungen blir forresten aktivisert veldig mye, ofte til det ekstreme, uten at han går lei. Han blir veldig trøtt til slutt, men kjemper imot søvnen fordi han synes alt rundt ham er spennende.

Diamant20 skrev (14 minutter siden):

Vi hadde samme greia, eldste begynte å sette minste på plass etterhvert og da skrøt vi av eldste😄

Håper det skjer snart her også, får så vondt i hjertet når storepus får vondt 😕 Vi er også litt redde for at storepus over tid skal bli redd og nervøs på grunn av den voldsomme leken til lillepus. Det vil jo være forferdelig om han slutter å ligge på sin faste plass i stua fordi han er redd, for eksempel. Det er ingenting som tyder på det nå, men er det vi ikke vil skal skje, og derfor holder vi som oftest lillepusen unna når han angriper. Han får være sammen med storepus, men når han er i lekent humør sitter vi og passer på så han ikke får gjort noe skade.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper det skjer snart her også, får så vondt i hjertet når storepus får vondt 😕 Vi er også litt redde for at storepus over tid skal bli redd og nervøs på grunn av den voldsomme leken til lillepus. Det vil jo være forferdelig om han slutter å ligge på sin faste plass i stua fordi han er redd, for eksempel. Det er ingenting som tyder på det nå, men er det vi ikke vil skal skje, og derfor holder vi som oftest lillepusen unna når han angriper. Han får være sammen med storepus, men når han er i lekent humør sitter vi og passer på så han ikke får gjort noe skade.

Håper han setter grenser ja, og at han har det i seg. Det er ikke ok når de er så voldsomme at de skader hverandre. Hadde kattungen mange søsken?

Min storepus er dessverre for snill til å sette grenser, og lillepus er ganske dominerende. De er bestevenner og leker og koser med hverandre hele tiden, men jeg vet ikke om de ville vært det uten at lillepus har måtte lære grenser, og få timeout. 

Skrevet

Storepus vil selv sette lillepus på plass når han har fått nok. Det er storpus sin oppgave å lære lillepus grenser.

Anonymkode: e5fff...d93

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Storepus vil selv sette lillepus på plass når han har fått nok. Det er storpus sin oppgave å lære lillepus grenser.

Å hvordan mener du at storepus skal vite at det er hans oppgave? 

Skrevet

Han kommer til å si i fra til slutt. Gamle gubben vi hadde på da 15 år lot det gå lenge. Han var en bedagelig og snill sjel. Men én dag han lå og sov, kom kattungen litt brått på han. Da gikk han rolig bort, la munnen over nakken på kattungen og knurre/freste til han. Etter det respekterte kattungen han, og lot han være mer i fred. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det vet den bare. Storepus vil til slutt si i fra. Ingenting å stresse med.

• Liker 5
Skrevet

Den trenger ikke å lære noen ting, den slutter med det av seg selv og den store katten skjønner at det er en unge. 

Jeg har en "storepus" som har vært igjennom 3 kattunger, (altså ikke at han hsr født, men jeg har kjøpt/fått) alle kattungene har hatt samme oppførsel mot han, veldig intense og jaktet på han hele tiden, det ser kjempe slitsomt ut. han gidder heller ikke ta igjen, men ser ikke ut som han har brydd seg heller for midt i det at kattungen hopper på han og biter han så begynner storepus bare å vaske dem f.eks. 

Det har alltid gått over når kattungen er rundt året, har vel begynt å avta ved sånn 7-8 mnd alder. Etter etter det så hender det at de lekesloss en sjelden gang, men da er begge med på det like mye og han eldste "sloss" like mye tilbake. Jeg tror ihvetfall min skjønner forskjellen på en kattunge og en voksen katt. 

Anonymkode: 0c802...2cf

• Liker 5
Skrevet

Ikke bland deg bort i dette. De er dyr og de ordner opp seg i mellom.

Anonymkode: 64243...897

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke enig i å si nei og ta bort kattungen. Da risikerer en jo å lære kattungen at han ikke skal være med storepus, som kan hindre at deres forhold utvikler seg.

Nei. Kattungen merker at det er forskjell på hvordan andre reagerer basert på hva storepus driver med

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Den trenger ikke å lære noen ting, den slutter med det av seg selv og den store katten skjønner at det er en unge. 

Anonymkode: 0c802...2cf

Har du ikke sett de enorme mengder av mennesker som er oppgitt over kattunger som er slem mot kattemamma fordi de tror det handler om løsrivelse? Kattunger lærer ikke noe om ingen gir de grenser. Akkurat slik barn ikke lærer empati og respekt om foreldrene lar de gjøre som de vil

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

fordi dyr har instinkter, selv om de er både snille og late. 

Katter er katter, kattunger er kattunger. Kattunger er viltre, lekne, og turbo, og voksne puser finner seg i mye rart. 
Den voksne skjønner raskt at den har fått seg en plagsom attpåklatt som må dresseres. Den er tålmodig med den lille plageånden, på samme måte som vi voksne har langt høyere tålmodighet med barns rot og lek. 
storepus lar den lille få holde på, nettopp fordi det er ett barn, og barn skal få leke og herje litt. 
Om storepus får nok, så får den lille høre det, enten ved en tydelig "rett høyre", ett hardt grep i nakken, eller som min eldste gjorde, han satt seg oppå den lille, og ble sittende :icon_lol: 

Det beste du kan gjøre er å la dem få være katter, den lille må lære seg kattespråket, og den voksne må sette sine egne grenser. Men lag en gjemmeplass for den eldste, ett sted den kan få være i fred som den lille ikke kommer seg til. Min eldste fikk seg en kurv oppå en kommode, og en hylle i klesskap, og ryddet plass i vinduskarm, dit de små ikke klarte hoppe/klatre opp. Dit kunne han gå om han trengte litt tid for seg selv i fred og ro.  

Anonymkode: 72750...1e2

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

fordi dyr har instinkter, selv om de er både snille og late. 

Katter er katter, kattunger er kattunger. Kattunger er viltre, lekne, og turbo, og voksne puser finner seg i mye rart. 
Den voksne skjønner raskt at den har fått seg en plagsom attpåklatt som må dresseres. Den er tålmodig med den lille plageånden, på samme måte som vi voksne har langt høyere tålmodighet med barns rot og lek. 
storepus lar den lille få holde på, nettopp fordi det er ett barn, og barn skal få leke og herje litt. 
Om storepus får nok, så får den lille høre det, enten ved en tydelig "rett høyre", ett hardt grep i nakken, eller som min eldste gjorde, han satt seg oppå den lille, og ble sittende :icon_lol: 

Anonymkode: 72750...1e2

Niks, katter har personlighet akkurat som mennesker. Noen av de lar saeg overkjøre av andre katter uten å sette grenser. Andre er voldelige og angriper alle katter de ser. Når du har en veldig snill og passiv katt, så må du gå inn og sette grenser for den. Se for deg at mannen din er en people pleaser. Han vil la andre gjøre det de vil og tørr ikke si fra uansett hvor mye andre maser. Det er det samme med katter. Noen vil la andre overkjøre dem og setter ikke grenser selv. Da må eieren, mennesket, gå inn og gjøre det for den for å oppdra kattungen

Det kan være at din voksne katt satte grenser etterhvert, men det er absolutt ikke tilfelle alltid.

Skrevet

Kanskje storepus føler seg krenket?

Anonymkode: 2b6c8...230

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...