Gå til innhold

Marsipankake


alvine

Anbefalte innlegg

Jeg ble spurt om å bake en stor marsipankake til en bursdag i helga. Noen som vet hvor stor en stor masipankake er, hvilke størrelse på formen? Ønsker meg også gode oppskrifter og tips til fyll og dekor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke den største springformen 27 cm, tro? :klø:

Denne kakebunnen kan brukes til både marsipankaker og bløtkaker, og er lett å få vellykket, så lenge man lager skikkelig tykk eggedosis :)

Kakebunn:

5 egg, romtempererte

150 g sukker

150 g finbakstmel eller 100 g hvetemel + 50 g potetmel (jeg har bare prøvd den med hvete- og potetmel)

1 1/2 ts bakepulver

Sett stekovn på 170 grader. Spenn fast et stykke babepapir i bunnen av springformen. Visp egg og sukker i ca 10 minutter, til ekstra tykk og lys (nesten hvit) eggedosis.

Bland mel og bakepulver og sikt det i eggedosisen. Vend røren lett, men godt sammen, til en klumpfri røre. Bruk slikkepott og hell røren i formen.

Stek i ovnens nedre del i 40-45 minutter. Ikke åpne ovnsdøren unødig. Snu formen opp-ned på en rist, og avkjøl.

Skjær med en tynn kniv inntil kanten og løsne kaken fra formen. Trekk bakepapiret forsiktig av. Kaken kan deles i 3 lag.

Hvis du søker på marsipan som ingrediens hos Det Søte Liv, så finner du mye inspirasjon til fyll og pynt. Kan forresten anbefale å kjøpe ferdig lokk, istedet for å kjevle ut selv, den eneste gangen jeg har prøvd å lage lokk hjemme, ble det så tykt at kaken ble enormt mektig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Skal man virkelig slå i bordet er det ingenting i veien for å lage sukkerbunn i en langpanne. Tenker det vil få den som har spurt om å få en stor marsipankake til å bli litt forsiktig neste gang. En marsipankake kan egentlig ikke blir for stor synes nå jeg :sjarmor:

Her er det sukkerbrødoppskrifter for mange størrelser av runde former.

http://www.krem.no/grunnoppskrif.htm

Dersom det ikke er barn tilstede så pleier jeg å dynke bunnene i litt portvin eller annet søt sterkvin.

Jeg synes det er en fordel å bare ha krem på det øverste laget som marsipanlokket skal ligge på, og det er godt med valnøtter i ett av kremlagene. Ellers er tykt marsipanlokk bare godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor marsipankake er bakt i langpanne, ja! jeg liker å fylle med vaniljekrem, bringebærkrem (pisket krem med bringebærsyletøy og 2 plater gelantin-så blir kaka høy og fin) og vanlig krem med hakkede valnøtter i. Dyket med litt bringebær, men jeg syns det er KVALMT med bløte marsipankaker.

Når jeg har laget kake til bursdag har jeg pleid å pynte med like mange roser som jubilanten er år, da jeg laget til 15åringens konfirmasjon hadde jeg bilde av ham på kaka, til niesen min sin konfirmasjon laget jeg kaken halvkuleformet og pyntet med roser... Bare fantasien setter grenser - og bluferdigheten,da... Jeg har laget kake med pupper og jeg har opplevd at en venninnne har fått kake pyntet med en stor og flott penis...

Lykke til med bakinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg tenkte ikke en gang på at man kan lage så store marsipankaker :rodme:

Håper ikke alvine er i gang med å lage den jeg foreslo, og så blir det feil :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg må bruke langpanna ja. Hvor stor oppskrift må jeg bruke da tro? Har ikke kommet igang ennå :) Blir vel bakt på fredag tenker jeg. Tusen takk for oppskrifter og tips alle sammen! Og takk for link til den flotte nettsiden, dagoberta. Der var det mye godt :sikle:

Endret av alvine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har laget marsipankake langpanne et par ganger. Har da brukt oppskrift på sukkerbrød (som jeg ikke har her og nå) som er for 24-26 cm form. Porsjonen dobles. Enten kan du steke hele kaken i ett, eller steke topp og bunn for seg selv (kan være vanskelig å dele en så stor kake etterpå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Takk damer! Skrøt i min selvgodhet på meg - å fixe ei marsipankake til min mammas 70 års dag i helga.. hjeeelp! :murvegg:

Søkte desperat på nettet og fann nødhavna her inne på forumet :-D

Nå blir det marsipankake! Takk for gode tips.. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En marsipankake kan egentlig ikke blir for stor synes nå jeg  :sjarmor:

Helt enig. Det blir aldri nok marsipan. Jeg er svak for valnøttkrem/ pynt. Tror ikke det byr på problemer med nøtteallergikere, for av den sorten finnes det to stykker: De som ikke spiser marsipankake pga mandlene, og de som gir blanke f i nøtteallergien og spiser i vei. I den siste kategorien finner du meg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...