AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #1 Skrevet 11. desember 2020 Jeg har en autoimmun sykdom som blusser opp i ny og ned. Er også elstremt plaget av utmattelse, kompleks ptsd etter flere harde traumer. Har hatt to større operasjoner i høst som ikke har hjulpet på energinivå. Mye sylemeldinger i lange perioder: hvordan gikk dere frem for å bli ærklært ufør? Hvordan føles det tol daglig å være ufør? Vet ikke hvordan jeg skal gå frem? Anonymkode: 55445...499
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #2 Skrevet 11. desember 2020 Hadde en behandler som mer eller mindre tvang meg til å søke. Jeg var 17 år og veldig syk, og gjorde bare alt behandlere ba meg om å gjøre fordi jeg ikke klarte å tenke selv. Beskjeden var at jeg skulle søke på 18-årsdagen min. Alt av dokumentasjon fra ulike behandlere som hadde vært med på behandlingen (sendte vel inn 12-13 ulike uttalelser) var gjort klart på forhånd, så jeg sendte den bare inn på 18-årsdagen, og fikk vedtak i posten etter en uke. Jeg synes det er dritkjipt. Blir aldri helt frisk, men er mye friskere nå enn jeg var da. Prøver å komme meg ut av systemet, men får ikke engang jobb som ringevikar på Kiwi fordi jeg har et gigantisk hull i CV-en, ikke fullført vgs og null arbeidserfaring. Det føles utrolig sårt å være i 20-åra med hele livet foran seg, og samtidig ha null muligheter. Det er stressende å surre rundt hjemme dag ut og dag inn, mens samboer, familie og venner er på jobb og gjør noe nyttig. Jeg har en konstant følelse av at jeg snylter siden jeg har kapasitet til å jobbe deltid og bidra i samfunnet, og det gjør vondt. Det er flaut. Det er ubehagelig når andre spør hva jeg studerer eller jobber med. Jeg kunne like gjerne introdusert meg med "Hei, jeg er mislykka," hver gang jeg hilser på nye folk. Hadde jeg vært i stand til å si nei da jeg ble bedt om å søke, så ville jeg aldri i verden ha søkt. Men jeg var som sagt veldig syk, og var avhengig av at andre tok valgene for meg og fortalte meg hva jeg skulle gjøre fordi jeg ikke klarte det selv. Anonymkode: 90bc3...88e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #3 Skrevet 11. desember 2020 Hei. Er 40% ufør. Fikk råd og hjelp av lege, men er veldig glad for at jeg klarte noen år med 100% stilling før jeg måtte kaste inn håndkleet. Har en medfødt kronisk sykdom som tapper meg for energi og krefter, i perioder mer - i perioder mindre. Jeg ønsker veldig sterkt å stå i jobb. Syns det er en god følelse å kjenne at arbeidsplassen min trenger meg, at det er noen som har forventninger til meg. Så selv om jeg kun klarer 60% stilling nå håper jeg det snur så jeg kan trappe opp igjen. Tror alle trenger å føle tilhørighet, og jeg mener at om en kan er 10% jobb bedre enn ingen jobb. Men så er det selvfølgelig de som ikke kan, og det skal en godta. Men jeg ville prøvd litt og ikke bare slutter tvert. Jeg jobber 4 dager i uken, men litt kortere dager. Bruker den fridagen jeg har til å hente meg inn igjen/gjøre det jeg ikke har krefter/energi til ellers Anonymkode: 5f2bb...f76 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #4 Skrevet 11. desember 2020 Her må du snakke med legen om evt å søke om AAP når du har vært sykemeldt på makstid. Legen kan informere deg om hva som er kravene til AAP. Får du AAP så er du i klørne til NAV og det er en laaaaaang vei å gå frem til du får lov til å søke om uføretrygd. Kan ikke søke når man har lyst, her må du gjennom NAV systemet og når de mener du er fullt utredet og det er ingen andre muligheter så kan du søke. Normalt tar en slik søknad 8 mnd å få godkjent, noen ganger raskere. Så snakk med fastlegen din da det her inne er mange ulike meninger som er feil og du kan få feil inntrykk av prosessen. Anonymkode: e30df...145
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #5 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har en autoimmun sykdom som blusser opp i ny og ned. Er også elstremt plaget av utmattelse, kompleks ptsd etter flere harde traumer. Har hatt to større operasjoner i høst som ikke har hjulpet på energinivå. Mye sylemeldinger i lange perioder: hvordan gikk dere frem for å bli ærklært ufør? Hvordan føles det tol daglig å være ufør? Vet ikke hvordan jeg skal gå frem? Anonymkode: 55445...499 Du må først gjennom aap før du i det hele tatt kan tenke på ufør og det er nav som åpner opp for evt uføresøknad. Så du må eller skal ikke gå fem på noe bestemt måte Anonymkode: d3f62...85e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå