Gå til innhold

Autoimmun sykdom-hvordan bli frisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har i nesten hele år vært plaget av en regnbuehinnebetennelse på øyet. Den kom etter et ekstremt stressende 2019. Jeg har fått veldig redusert syn og det blir verre ved det minste stress, eksempel ha middagsbesøk. Jeg har nå i lang tid følt meg fullstendig kraftløs. Våkner rundt 08 og bruker mange timer på å samle krefter til å få barnet i barnehagen-må gå en halv time og vi klarer ikke være der før 10-halv elleve. Det er ekstremt tungt å komme i gang, men etter ca 15 min gange går det seg til og jeg føler meg bedre. Jeg er sykemeldt fra studiet siden hjernen ikke funker og jeg føler meg liksom flat eller at hjernen ikke virker. Og heller ikke kroppen. Jeg pleide å være fysisk sterk og føle meg sterk. 

Var hos tannlegen og har også fått betennelse i tannkjøttet/ periodontitt. Hun sa betennelse ofte føres rundt via blodbanen. 

Hva er det som skjer? Har noen vært borti liknende? 

Anonymkode: eacaf...cd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært borti noe lignende. Vil bare tipse deg om at regnbuehinnebetennelse ofte har sammenheng med spondylitt (tidligere kalt bekhterew). Du kan ha det i bakhodet i tilfelle du blir dårligere og må gjennom en utredningsprosess.

Skrevet
cassio skrev (44 minutter siden):

Jeg har ikke vært borti noe lignende. Vil bare tipse deg om at regnbuehinnebetennelse ofte har sammenheng med spondylitt (tidligere kalt bekhterew). Du kan ha det i bakhodet i tilfelle du blir dårligere og må gjennom en utredningsprosess.

Takk for svar. Jeg er allerede utredet og jeg har genet som kan gi bekterev, men ikke bekterev. Så betennelsen er rent stressutløst fordi immunforsvaret har gått amok av stresset jeg har levd med, og angriper vevet på øyet og tydeligvis nå tannkjøtt. Aner ikke hva jeg skal ta meg til for å få roet ned. 

Skrevet

Jeg anbefaler deg å kutte ut absolutt alt som ikke er helt livsnødvendig. Tenk på dette som en episode av livet der du er nødt til å ligge på lading før du kommer sterke tilbake. Vet det er vanskelig å kutte ned på gjøremål, men det er veldig viktig at du lar kroppen hvile. 
Selv ble jeg syk på lignende vis som det du beskriver. Jeg lyttet ikke til legens råd om å roe ned, jeg trodde jeg var uovervinnelig og at alt jeg hadde å gjøre liksom var så ekstremt viktig. Det endte med en kjempekrasj der jeg lå flere måneder på sykehjem. Da viste det seg jo at ingenting av de gjøremålene jeg hadde trodd var så viktige, egentlig var viktige i det hele tatt. 
Nå 17 år senere er jeg fremdeles syk og og livet mitt er fremdeles ødelagt. Fordi jeg ikke lyttet til legens råd, men kjørte på og   Gjorde ting som å rydde loftet fordi jeg uansett var sykemeldt og "bare gikk hjemme", endte jeg opp med en sykdom som har tatt fra meg hele livet mitt. Hvis jeg bare hadde tatt legens råd på alvor ... 

Jeg kan dessverre ikke tvinge deg og andre i samme situasjon til å hvile og lytte til kroppen, men please, please, please gjør det. Jeg vet det er vanskelig, og at listen over ting man burde gjort er lang, men vær kreativ og finn alternative måter å løse de ulike oppgavene på. Er du heldig behøver du bare ta disse spesielle hensynene nå i en kort periode av livet, og så kommer du deg tilbake til slik du var før. 

Anonymkode: 7c83f...1c3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg anbefaler deg å kutte ut absolutt alt som ikke er helt livsnødvendig. Tenk på dette som en episode av livet der du er nødt til å ligge på lading før du kommer sterke tilbake. Vet det er vanskelig å kutte ned på gjøremål, men det er veldig viktig at du lar kroppen hvile. 
Selv ble jeg syk på lignende vis som det du beskriver. Jeg lyttet ikke til legens råd om å roe ned, jeg trodde jeg var uovervinnelig og at alt jeg hadde å gjøre liksom var så ekstremt viktig. Det endte med en kjempekrasj der jeg lå flere måneder på sykehjem. Da viste det seg jo at ingenting av de gjøremålene jeg hadde trodd var så viktige, egentlig var viktige i det hele tatt. 
Nå 17 år senere er jeg fremdeles syk og og livet mitt er fremdeles ødelagt. Fordi jeg ikke lyttet til legens råd, men kjørte på og   Gjorde ting som å rydde loftet fordi jeg uansett var sykemeldt og "bare gikk hjemme", endte jeg opp med en sykdom som har tatt fra meg hele livet mitt. Hvis jeg bare hadde tatt legens råd på alvor ... 

Jeg kan dessverre ikke tvinge deg og andre i samme situasjon til å hvile og lytte til kroppen, men please, please, please gjør det. Jeg vet det er vanskelig, og at listen over ting man burde gjort er lang, men vær kreativ og finn alternative måter å løse de ulike oppgavene på. Er du heldig behøver du bare ta disse spesielle hensynene nå i en kort periode av livet, og så kommer du deg tilbake til slik du var før. 

Tusen takk for svar, jeg tar det veldig til meg. Kan jeg spørre hva som hadde skjedd deg i forkant og hvorfor tror du at du kræsjet? Var de ME du fikk? Jeg har nettopp begynt å lære om autoimmune responser og at immunforsvaret angriper seg selv. Jeg har blitt hypersensitiv for stress, og det har av en eller annen grunn satt seg på øyet så hvis jeg opplever noe stressende blir synet umiddelbart redusert av væskeansamling og betennelsesceller. Har vært tilnærmet blind i nesten hele år. Jeg har alltid trodd at kropp og føleser henger sammen, og visst at kronisk stress ikke er bra, men det er skremmende at de kan få sånne utslag.

Skrevet

Hvorfor skriver du autoimmun sykdom? Er det dette autoimmun sykdom?

Anonymkode: 8332c...0ff

• Liker 2
Gjest Kirsebæra
Skrevet (endret)

Jeg antar du virkelig har vært hos øyelege hver gang du før regnbuehinnebetennelse for medisiner? Det er ekstremt viktig å starte opp med øyedråper med en gang man får det for å unngå skader. 

Hatt det selv to ganger, men har også bektherev. 

Endret av Kirsebæra
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar. Jeg er allerede utredet og jeg har genet som kan gi bekterev, men ikke bekterev. Så betennelsen er rent stressutløst fordi immunforsvaret har gått amok av stresset jeg har levd med, og angriper vevet på øyet og tydeligvis nå tannkjøtt. Aner ikke hva jeg skal ta meg til for å få roet ned. 

Spondylitt er vanskelig å diagnostisere, det er ingen prøver gir svar på om du har det eller ei. Det eneste som gir helt sikkert svar er skjelettendringer, men det tar flere år før de påvises. Når symptomene i tillegg er svært individuelle er det mange som sliter i årevis før de får diagnosen, og det er særlig kvinner som bruker lang tid i systemet før diagnosen er i havn. Så det kan fremdeles være lurt å ha den i bakhodet, regnbuehinnebetennelse er typisk symptom.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for forherligelse av rusmiddel. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Jeg slet med tilbakevendende regnbuehinnebetennelse samt betennelse i glasslegemet med synsforstyrrelser i 2014-2016. Fikk en fullstendig utredning med leddgiktprøver, HLA-B27, absolutt alle prøver av absolutt alle organer uten at de fant noe underliggende. Det er vanlig prosess å ta alle disse prøvene, så det bør du også pushe på. Også røntgen av lunger da det kan henge sammen med sarkoidose. 

Hos meg så opplevde jeg spontan bedring i 2016, og har ikke hatt et anfall siden. Så denne diagnosen betyr ikke at du må slite med autoimmunitet i lang tid. 

Men det er ekstremt viktig å kontrollere stressnivå, ta deg egentid, og ikke brenne deg ut. For meg har trening vært avgjørende, og hjelper meg å få bort overskuddsenergi og stress på en sunn måte. 

Anonymkode: 4eaf8...51a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg slet med tilbakevendende regnbuehinnebetennelse samt betennelse i glasslegemet med synsforstyrrelser i 2014-2016. Fikk en fullstendig utredning med leddgiktprøver, HLA-B27, absolutt alle prøver av absolutt alle organer uten at de fant noe underliggende. Det er vanlig prosess å ta alle disse prøvene, så det bør du også pushe på. Også røntgen av lunger da det kan henge sammen med sarkoidose. 

Hos meg så opplevde jeg spontan bedring i 2016, og har ikke hatt et anfall siden. Så denne diagnosen betyr ikke at du må slite med autoimmunitet i lang tid. 

Men det er ekstremt viktig å kontrollere stressnivå, ta deg egentid, og ikke brenne deg ut. For meg har trening vært avgjørende, og hjelper meg å få bort overskuddsenergi og stress på en sunn måte. 

Anonymkode: 4eaf8...51a

Ja, jeg har fått alt det, ingenting påvist. 

Men kan jeg spørre deg, og dere andre som har svart her, hvordan kontrollerer man egentlig stressnivå? Jeg føler at livet har de og de kravene som man bare må oppfylle. Og det er så sprøtt at en psykisk reaksjon på opplevd stress, setter seg så fysisk i kroppen. Første gangen det kom ble øyet lukket ila tre dager, det væsket og rant og jeg kunne ikke åpne det pga lysfølsomhet. Utrolig smertefullt. Legen sa at hvis jeg hadde bodd i et land uten den helsehjelpen vi har, ville jeg blitt blind og øyet forblitt lukket. Ble bra og fikk synet tilbake etter 4 mnd. Tilbakefall etter 4 mnd igjen, også pga stress men ikke så alvorlig som episoden som utløste det første gang. Nå kjente jeg symptomene og fikk rask behandling, sprøyte med kortison(?) og medisin, dråper og salve, men den er resistent mot behandling-det går ikke akkurat fort å få synet tilbake.

Veldig oppmuntrende å høre at det bare var en avgrenset periode for deg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor skriver du autoimmun sykdom? Er det dette autoimmun sykdom?

Anonymkode: 8332c...0ff

Korrekt 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tusen takk for svar! Huff det er som du beskriver meg. Har laaang liste med Veldig Viktige Ting. Men å ikke kunne se på et øye og at livet plutselig sirkler om timene på øyeavdelingen på sykehuset har begrenset lista mye. Selv om jeg bare verker etter å ta fatt på den igjen. 🤪

Ønsker deg uendelig godt og masse god bedring ♥️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 0.17):

Har i nesten hele år vært plaget av en regnbuehinnebetennelse på øyet. Den kom etter et ekstremt stressende 2019. Jeg har fått veldig redusert syn og det blir verre ved det minste stress, eksempel ha middagsbesøk. Jeg har nå i lang tid følt meg fullstendig kraftløs. Våkner rundt 08 og bruker mange timer på å samle krefter til å få barnet i barnehagen-må gå en halv time og vi klarer ikke være der før 10-halv elleve. Det er ekstremt tungt å komme i gang, men etter ca 15 min gange går det seg til og jeg føler meg bedre. Jeg er sykemeldt fra studiet siden hjernen ikke funker og jeg føler meg liksom flat eller at hjernen ikke virker. Og heller ikke kroppen. Jeg pleide å være fysisk sterk og føle meg sterk. 

Var hos tannlegen og har også fått betennelse i tannkjøttet/ periodontitt. Hun sa betennelse ofte føres rundt via blodbanen. 

Hva er det som skjer? Har noen vært borti liknende? 

Jeg har flere autoimmune sykdommer selv, de starta for 3-4år siden og har kommet for å bli.
Det er immunforsvaret som er koko.

Anonymkode: d4a88...98e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...