AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Del Skrevet 9. desember 2020 Hei. Litt forvirra. Står at det er lov å bytte navn hvert 10ende år? (I 2017 så la jeg til mitt mors etternavn fordi ville ha etternavnet til begge foreldrene mine) Betyr det at jeg ikke kan legge til et mellomnavn før 2027? jeg endra teknisk sett ikke navnet mitt i 2017, bare la til mitt mors etternavn fordi følte det var viktig å ha etternavnet til begge mine foreldre av personlige grunner. Noen som vet? kan jeg legge til et mellom navn? eller må jeg vente til 2027? Anonymkode: dc080...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 9. desember 2020 #2 Del Skrevet 9. desember 2020 Navneloven er uklar på dette, men det som står er bare at fornavn og etternavn ikke endres oftere enn hvert tiende år. Så det bør vel bety at det er lov å endre mellomnavn? Du kan søke her: https://www.skatteetaten.no/skjema/endre-navn/ Det er fort gjort, så får du eventuelt få et avslag, og så anke på det. Spørre om med hvilken hjemmel kan de avslå. Lykke til. § 10.Alminnelige begrensninger Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det. Personer over 16 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år: 1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn, 2. ta som etternavn et etternavn som vedkommende tidligere har hatt, 3. ta som etternavn steforeldres, fosterforeldres eller adoptivforeldres etternavn, og 4. endre fornavnet tilbake til det fornavnet vedkommende hadde før endringen, 5. ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 10. desember 2020 #3 Del Skrevet 10. desember 2020 23 hours ago, AnonymBruker said: Hei. Litt forvirra. Står at det er lov å bytte navn hvert 10ende år? (I 2017 så la jeg til mitt mors etternavn fordi ville ha etternavnet til begge foreldrene mine) Betyr det at jeg ikke kan legge til et mellomnavn før 2027? jeg endra teknisk sett ikke navnet mitt i 2017, bare la til mitt mors etternavn fordi følte det var viktig å ha etternavnet til begge mine foreldre av personlige grunner. Noen som vet? kan jeg legge til et mellom navn? eller må jeg vente til 2027? Anonymkode: dc080...e35 Hvis du mener i form av at du ønsker deg flere fornavn, så settes det på fornavn. Skal du ha "tre etternavn" må du sette ett som mellomnavn og de to neste som etternavn med bindestrek mellom de to navnene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chroma Skrevet 10. desember 2020 #4 Del Skrevet 10. desember 2020 Jeg endret mitt mellomnavn to ganger på ett år. Kun stavemåten, men allikevel. Prøv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå