AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Del Skrevet 9. desember 2020 Jeg skal sette meg inn i temaet, men synes det er komplisert. Jeg vet at en subjunksjon innleder en leddsetninger, men kan den innledes uten det også? eksempel på setninger Hvis smittetallet holdes nede, så kan kantinen fortsette å holde åpent i jula. Snakker vi her om en helsetning, bestående av to leddsetninger? Eller denne setningen: Fordi du er så hjelpsom, skal jeg også hjelpe deg. Er det bare fordi du er så hjelpsom, som er leddsetning her? Anonymkode: 8f7f6...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Del Skrevet 9. desember 2020 Hvis smittetallet holdes nede, så kan kantinen fortsette å holde åpent i jula. Fordi du er så hjelpsom, skal jeg også hjelpe deg Det som er understreket, er leddsetningen. En setning kan aldri bestå bare av leddsetninger. En leddsetning er nettopp et ledd i setningen, ikke en selvstendig setning. De kan byttesut med et annet ledd. (Derfor skal jeg også hjelpe deg) Anonymkode: 368fa...7f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Del Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis smittetallet holdes nede, så kan kantinen fortsette å holde åpent i jula. Fordi du er så hjelpsom, skal jeg også hjelpe deg Det som er understreket, er leddsetningen. En setning kan aldri bestå bare av leddsetninger. En leddsetning er nettopp et ledd i setningen, ikke en selvstendig setning. De kan byttesut med et annet ledd. (Derfor skal jeg også hjelpe deg) Anonymkode: 368fa...7f8 Takk for innspill. Men første setningen består av to subjunksjoner, både hvis og så. Er ikke så kan kantinen fortsette å holde åpent i jula også leddsetning? Anonymkode: 8f7f6...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå