Gå til innhold

Gnocchi

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lyst til å lage gnocchi, og er på jakt etter en oppskrift som noen har prøvd ut.

Tenkte å bruke mandelpoteter - noen som har forsøkt?

Endret av piaf
Videoannonse
Annonse
Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg har en for spinat Gnocci i min nye vegetar kokebok, hvis du vil ha den kan jeg skrive den her på engelsk eller norsk...

Men jeg har aldri prøvd å lage den selv så jeg kan ikke gi noe tips eller garantere resultat.

Gjest Gjesta
Skrevet

:følger nøye med: (jeg spiste en nydelig spinatgnocchi med gul saus i Ungarn i fjor, og skulle gjerne lært meg å lage).

Skrevet

Disse er begge gode, spinatgnocchien er best (med fersk spinat, frossen er ikke godt).

Spinatgnocchi (4 pers.)

450 g dampet eller fryst hakket spinat

250 g ricotta

150 g hvetemel

2 egg

½ kopp revet parmesan

salt

litt revet muskat

La spinaten renne godt av seg. Bland sammen ost og egg i en bolle. Tilsett spinat. Tilsett revet parmesan. Melet blandes inn til en smidig masse. Til slutt litt salt og en klype revet muskat. Form til små boller som kokes i lettsaltet vann til de flyter opp. (Dette er godt om du blander med smeltet smør og revet parmesan.)

Gnocchi (4 pers.)

1 kg poteter

2 egg

100 g hvetemel

50 g potetmel

salt

revet muskat

Kok potetene møre og mos dem. Bland i mel, potetmel og pisket egg. Smak til med salt og revet muskat og elt til en glatt deig. Form deigen til fingertykke pølser som skjæres i 3 cm tykke biter. Trykk dem flate med en gaffel dyppet i mel. Kok dem i lettsaltet vann i ca 3 minutter, de flyter opp når de er ferdig.

Skrevet

Fant forresten denne oppskriften, som høres litt spennende ut. Har ikke prøvd den selv da, siden jeg ikke er så begeistret for gresskar.

Gresskar-gnocchi med salviesmør (4 pers.)

500 g gresskar

185 g hvetemel

25 g revet parmesan

100 g smør

2 ss hakket salvie

25 g revet parmesan, ekstra

Del gresskar i store biter som legges på stekebrett. Stek ved 180 grader i 1½ time, til de er veldig myke. Avkjøl litt og skrap ut kjøttet. Bland med mel, ost og ltt pepper. Kna et par minutter. Del deigen i to som hver trilles til 40 cm pølser. Del hver i 16 biter som formes til en oval. Klem den litt flat med en gaffel. Kok til de flyter opp.

Smelt smøret, ta av varmen og rør inn salvie. La stå 5 minutter. Fordel gnocchi mellom fire tallerkener. Drypp salviesmøret over og dryss parmesan på.

Gjest SumoBryter
Skrevet

:ler:

Slapp jeg i hvertfall oversette.

Skrevet

Tusen takk for svar og innspill! :)

Det var vanlig gnocchi jeg først og fremst tenkte på, så jeg tester nok det først (vel og merke hvis jeg kan få overtalt mannen til nok et lite middagsprøveprosjekt etter dagens falafelsteking :ler: ). Spinatgnocchi får komme etterhvert - det har jeg faktisk aldri smakt, tror jeg.

Ang. smør og salvie: Jeg har faktisk en rull urtesmør med salvie, sitronskall samt litt gresk oregano og sitrontimian i fryseren (laget for noen uker siden). Vet at gnocchi gjerne serveres med salvieblader surret i smør, så jeg tenkte det kunne passe. Og så har jeg en halv pose mandelpoteter jeg skulle brukt opp. ;)

Skrevet

Har du laget gnocchiene, Piaf? Og ble de gode? Jeg spør fordi jeg bare har prøvd å lage gnocchi en gang, (også med mandelpoteter) og fikk ikke noe særlig dreisen på det. Dersom du har funnet en oppskrift som fungerer bra, så del gjerne :)

Skrevet

Det ble gnocchi i dag, ja, men heeelt fornøyd med resultatet ble jeg vel ikke, og hvilken oppskrift jeg tilslutt endte opp med å (ikke) følge er et åpent spørsmål! :ler:

Brukte ca. 1 kg mandelpoteter som jeg bakte i ovnen istedet for å koke (står foreslått i enkelte oppskrifter) - fordi jeg syntes det rett og slett var mest praktisk. Tilsatte 2 eggeplommer, 1 ts salt og veldig lite mel fordi deigen fort kjentes fast nok ut, mellom 50 og 100 gram et sted, kanskje (skulle vært nærmere 200 g iflg de to oppskriftene jeg delvis forholdt meg til).

Gikk greitt både å rulle ut og koke, men sluttkonsistensen ble for myk i forhold til sånn den skal være (selv om gnocchiene beholdt formen fint i gryta og "sausen"), og smaken ble for mye potet. Konklusjon: Jeg skulle ha brukt - surprise, surprise - mer mel. ;) Og kanskje 1 egg istedet for to eggeplommer, hviten binder jo på en mer "gummiaktig" måte.

Sammen med urtesmøret, soltørkede tomater, ristede pinjekjerner, masse nykvernet pepper og parmesan smakte det likevel ikke så verst, men verdt bryet var det ikke - så langt. :)

Skrevet
Det ble gnocchi i dag, ja, men heeelt fornøyd med resultatet ble jeg vel ikke, og hvilken oppskrift jeg tilslutt endte opp med å (ikke) følge er et åpent spørsmål! :ler:

Brukte ca. 1 kg mandelpoteter som jeg bakte i ovnen istedet for å koke (står foreslått i enkelte oppskrifter) - fordi jeg syntes det rett og slett var mest praktisk. Tilsatte 2 eggeplommer, 1 ts salt og veldig lite mel fordi deigen fort kjentes fast nok ut, mellom 50 og 100 gram et sted, kanskje (skulle vært nærmere 200 g iflg de to oppskriftene jeg delvis forholdt meg til).

Gikk greitt både å rulle ut og koke, men sluttkonsistensen ble for myk i forhold til sånn den skal være (selv om gnocchiene beholdt formen fint i gryta og "sausen"), og smaken ble for mye potet. Konklusjon: Jeg skulle ha brukt - surprise, surprise - mer mel. ;) Og kanskje 1 egg istedet for to eggeplommer, hviten binder jo på en mer "gummiaktig" måte.

Sammen med urtesmøret, soltørkede tomater, ristede pinjekjerner, masse nykvernet pepper og parmesan smakte det likevel ikke så verst, men verdt bryet var det ikke - så langt. :)

Det var akkurat det samme som skjedde med mitt gnocchiforsøk. Klissete greier. Jeg synes heller ikke at de sto helt til forventninger og innsats, men jeg får vel prøve en gang til. :)

Skrevet (endret)

Ble ikke akkurat klissete heller, de bare hadde mer "potetmos"-konsistens enn gnocchikonsistens når man tygget i dem - ytte liksom ikke nok motstand. Og så smakte de altså ikke riktig. :roll:

Kanskje mandelpoteter rett og slett ikke passer til gnocchi, selv om de er melne? :forvirret:

Men litt fint at det ikke bare er jeg som ikke fikk dette helt til, da... ;)

Endret av piaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...