Gå til innhold

Vasking av brudekjole?


Charmie

Anbefalte innlegg

Nå er bryllupet vel overstått, og kjolen henger i skapet. Tenkte å prøve og selge den, men da må den jo renses, og så ser jeg på lappen, og der står det: do not wash, do not dry clean :(

HVA GJØR JEG??? :oops:

Det står at den er polyester, utenpå har den 3 lag chiffong med noen blomster, perler og strass på. Kan jeg vaske den likevel? Har en ganske ny vaskemaskin med håndvaskprogram, tenkte å putte den inni et putetrekk (får fungere som vaskepose). Tror dere det går? Er det eventuelt noen som har andre gode forslag? Et renseri vil vel heller ikke ta ansvar for noe?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja.. det leste jeg på min brudekjole og.. Jeg fikk beskjed at jeg skulle tappe litt vann i badekaret.. Ikke for varmt.. 20-30 grader. Ta på litt zalo på de synlige flekkene og bare tryke over med fingeren.. Ikke gni eller skrubb. Skyll forsiktig. Deretter vrenger du kjolen så den kommer på vranga. Og så putter du den i vaskemaskinen på mildt ULL-program. Kan sikkert ha den i et dynetrekk og. Har ennå ikke prøvd, men det var sånn de gjorde det i brudesalongen med kjoler som ikke kunne vaskes/renses.

(Lurer kanskje på om jeg skulle tatt milo isteden for zalo..)

-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde sydd ferdig kjolen min måtte den selvfølgelig vaskes. Jeg var dessverre så uheldig å komme midt i ferien for de gode renseriene.

Så når gode råd var dyre - ringte jeg til Christiane brudesalong her i Oslo, og nok en gang kom det gode råd derfra.

Hun sa: heng opp kjolen i dusjen. Bland ut litt milo på sprayflaske og spray hele kjolen med dette. Kryst litt på eventuelle flekker. La det henge litt og skyll med lunkent vann.

I tillegg puttet jeg min i sentrifugen (har ekstern sentrifuge som er fantastisk). Det fungerte kjempefint. Selv nå etterpå gjorde jeg det. Og på slepet har jeg nærmere 1000 perler. Ikke noe problem.

Det lukter litt milo mens det står på, men det gir en nydelig lukt etterpå.

Så nå skal jeg sy stofftrekk så kan den gå på loftet (jeg leste at plastikk kan ødelegge stoffet).

Lykke til, og hvis du skal rense den anbefaler jeg at du hører med butikken du kjøpte den i eller en annen med bra anbefalinger og får deres råd ang. valg av renseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjolen min var kjempeskitten, helt svart på undersiden, og masse flekker rundt omkring. Nachspill til kl. halv 5 hadde virkelig satt sine spor! Jeg hadde ærlig talt ikke trodd at kjolen kunne bli ren.... Den består av ca. samme materiale som din høres det ut som.

Hadde hørt at renseriet på CC West (Pan renseri) skulle være bra, så jeg leverte den inn der. Kjolen ble HELT som ny, så det kan anbefales!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å legge kjolen min i badekaret. Jeg har levert den inn til syersken for å rette på sømmen nederst som var gått opp noen steder.

Hadde tenkt å levere den inn på renseri, men de sier det er på eget ansvar. mange sier at perlene kan smelte under rensen.

Når jeg var på frisøren på bryllupsdagen, var frisøren uheldig og fikk til sminke på chiffon sløret mitt. Hun tok litt zalo på fingeren og vips var det borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket min i vaskemaskinen, selv om det stod "do not wash, dry clean only". Kjolen har perler og broderier.

Og kjolen min var UTROLIG skitten!!

Vasket den i vaskemaskinen i kaldt vann uten sentrifugering, og hadde myyye flekkfjerner paa den som fikk virke i ca 15 min for vask.

Den ble skinnende ren, og totalt uskadet. Den saa til og med nystroket ut etter at den hadde torket!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tross i flere som sier de har god erfaring med å vaske kjolen i vaskemaskin, jeg ville IKKE tatta sjansen på det. Mye bedre å levere den inn til noen som har utstyret som skal til og masse erfaring med rensing av slike plagg. Det koster noen hundre kroner (jeg betalte 400), men du får kjolen tilbake nystrøket, og plettfri. Det var ihvertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller ikke vasket den i vaskemaskin, men har hørt av flere at HMSP sitt triks om å henge den i dusjen og dusje den godt + fjerne flekker (anbefaler Silkevask, ikke Milo, Silkevask er mildere) med sprayflaske. Kusinen min gjorde dette, og kjolen ble som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:kul:

Hadde aldri villet kjøpt en brudekjole, eller annen kjole uten at den hadde tålt å bli vasket.

Tenk på dette før dere kjøper kjole. :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mener du at en brudekjole skal tåle å bli vasket i vanlig vaskemaskin??? Det er jeg overhodet ikke enig i. Det meste av selskapstøy må da renses hos profesjonelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Jenter.

Her kommer proffsvaret! Jeg eier en brudebutikk på østlandet, og vasker hver uke 20 kjoler. Hva gjør jeg? Jeg legger de i badekaret, i Omo colour og vasker de med neglebørste.... Helt sant.

Det er svært få kjoler som ikke kan vaskes for hånd. Eller i vaskemaskinen for den sakens skyld. Det meste av perler og paljetter går også inn i vaskemaskinen, med forsiktig sentrifugering.

Det blir mye renere og penere når man vasker ting for hånd. Hvis dere hadde sett noen av de kjolene, og hvor grisetet de var når de kom inn. Med rødvin, søle, grønske etc... :( så tror jeg ikke at et renseri hadde fått av alle de flekkene som vi gjør med vanlig såpe og neglebørste.

Jeg har anbefalt endel av de jentene som har kjøpt kjole hos oss Omo colour og de har kommet tilbake og skrytt av hvor fine og rene kjolene har blitt!

Lykke til med rengjøringen jenter!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går denne behandlingen (vask med Omo Colour) også for satengsko? Skulle så gjerne ha fått av en del flekker på noen sko jeg har arvet!

Blei anbefalt silkevask, men hvor får jeg kjøpt det (untatt på Silkehuset i Sandvika, der jeg er svært sjelden...)?

Takknemlig for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først til Gjest som mener vi skal tenke på det før vi kjøper kjole: Jeg drømte faktisk ikke om at et plagg ikke på noen måte kan rengjøres (hvis en følger vaskeanvisningen)! Trodde knapt nok det var lov å selge slik... Jeg er sikkert dum... :oops:

Til dere andre: Nå er kjolen vasket, dynket den med fortynnet milo i dusjen, gned godt på grønsken og "skitten" på slepet, spylte den godt og sentrifugerte den på laveste hastighet. Gubben var kjempeskeptisk, men DET GIKK KJEMPEBRA!!!!

Nå gjenstår det bare om noen vil kjøpe den, dårlig respons så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også vasket kjolen min nå. La den i badekaret med flytende omo colour på skitten. Mulig jeg har gjort noe feil, men jeg fikk skjolder på skjørtet(2 delt kjole) som lå lengst tid i vannet.... :oops: Hvordan kan jeg få av disse flekkene, jeg prøvde vaskemaskin etterpå, men ser skjolder i dagslyset....noen som kan hjelpe. Skal jeg prøve å rense den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...