AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #21 Skrevet 8. desember 2020 Så mange rare folk! Søte hjemmebakte julekaker er kjempegodt! Er de kjøpt eller bakt av noen som ikke kan kunsten og bake så er de såklart tørre. Men i min krets KAN folk å bake Anonymkode: 54fcd...81a 2
Gjest Villfisker Skrevet 8. desember 2020 #22 Skrevet 8. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så mange rare folk! Søte hjemmebakte julekaker er kjempegodt! Er de kjøpt eller bakt av noen som ikke kan kunsten og bake så er de såklart tørre. Men i min krets KAN folk å bake Anonymkode: 54fcd...81a Selvfølgelig er hjemmebakt best. Dagligvaren selger ikke gode kaker. Billige ingredienser blir til masseprodusert møkk. Men sukat er vondt. Den gir jeg meg ikke på. Endret 8. desember 2020 av Villfisker
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #23 Skrevet 8. desember 2020 boblevann skrev (19 minutter siden): Hvorfor spise dem da? Jeg liker ikke kaker/desserter generelt, og spiser det bare ikke. Ferdig med det 😛 Saken er den at jeg er glad i både kaker og jul, men ikke julekaker. Anonymkode: 499b8...863 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #24 Skrevet 8. desember 2020 Ikke glad i det heller, så lager cookies, sjokoladekake, kanelsnurrer, gulrotkake ol til jul. Anonymkode: 68e28...240 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #25 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så mange rare folk! Søte hjemmebakte julekaker er kjempegodt! Er de kjøpt eller bakt av noen som ikke kan kunsten og bake så er de såklart tørre. Men i min krets KAN folk å bake Anonymkode: 54fcd...81a Jeg baker selv. Men julekaker er vondt uansett om det er hjemmebakt eller ikke. Anonymkode: 499b8...863 2
boblevann Skrevet 8. desember 2020 #26 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Saken er den at jeg er glad i både kaker og jul, men ikke julekaker. Anonymkode: 499b8...863 Bak andre kaker da 😄 Jeg personlig foretrekker sjokolade, melkesjokolade er mitt faste julesnop. 1
Gjest theTitanic Skrevet 8. desember 2020 #27 Skrevet 8. desember 2020 Vi lager bare pepperkaker, det er det eneste som blir spist.
Filifjonka:-) Skrevet 8. desember 2020 #28 Skrevet 8. desember 2020 Da er det fint at du bestemmer helt selv hva slags kaker du vil lage, kjøpe eller spise. Det må jo ikke være julekaker, selv om det er jul🙂 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #29 Skrevet 8. desember 2020 Jeg har skillingsboller på julaften. Er heldigvis ikke noe krav at man må følge alle andres juletradisjoner. Gjør hva du selv ønsker. Anonymkode: 3bdfd...975
Mollie Skrevet 8. desember 2020 #30 Skrevet 8. desember 2020 Hos oss baker vi de kakene vi liker best, og det er ikke nødvendigvis de tradisjonelle slagene. Pepperkaker baker vi alltid, men ellers er det litt ymse cookies og gjærbakst. Baker også julebrød, det spiser vi til julefrokostene i jula. Er enig i at endel av de tradisjonelle slagene er tørre og smakløse.
Cata Skrevet 8. desember 2020 #31 Skrevet 8. desember 2020 Jeg er nesten enig. Liker pepperkaker og krumkaker, men resten kan stå i fred for min del. Lager ikke julekaker selv så det plager meg ikke i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #32 Skrevet 8. desember 2020 Jeg liker de fleste om jeg får dem servert, men noen er i overkant tørre ja. Spiser heller litt ekstra marsipan😊 Anonymkode: 6306f...c3b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #33 Skrevet 8. desember 2020 Bortsett fra risboller, som sikkert ikke er en typisk julekake engang, så liker jeg ingen julekaker. Liker ikke kaker og desserter sånn generelt da, så jeg spiser en pinneis til dessert på julaften og koser meg med litt sjokolade og brus til gaveåpning 🤷🏻♀️ Anonymkode: a9851...16b 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #34 Skrevet 8. desember 2020 boblevann skrev (47 minutter siden): Bak andre kaker da 😄 Jeg personlig foretrekker sjokolade, melkesjokolade er mitt faste julesnop. Tror dette blir siste julen. Ihvertfall at jeg baker flere slag. Jeg gir bort mye av det, og det er greit. Men det folk ikke vil ha må jeg kaste. Anonymkode: 499b8...863
-jk- Skrevet 8. desember 2020 #35 Skrevet 8. desember 2020 Småkaker generelt og julekaker spesielt er ikke godt nei. Gi meg en god brownies eller eplekake når som helst. Skal jeg kose meg i jula med julerelaterte søtsaker er det nok hjemmelaget riskrem med bringebærsaus (laget på villbringebær) som gjelder. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #36 Skrevet 8. desember 2020 Jeg får litt fnatt av svarene i sånne tråder. Hvor mange år har det vært sånn at folk skal overgå hverandre i å okke seg over hvor vondt det er med tørre julekaker? Så lenge jeg kan huske i hvert fall (og jeg begynner å bli gammal). Det morsomme er imidlertid at alle som er så enige om hvor grusomt disse kakene som ingen spiser er, de føyer alltid til noe i retning "men den og DEN liker jeg, så de må vi ha til jul". Og kakene de enige folkene liker er.... sjelden de samme. Samtidig vil INGEN bake syv slag, men hva den enkelte mener inngår i de syv som ditches er høyst forskjellig. Sååå: De fleste gjør vel som man har gjort i hvert fall siden 70-tallet: Baker de julekakene man selv liker best, enten pga smak eller nostalgi, og så fortsetter å okke seg over hvor fælt det er med julekaker. Som man aldri baker eller spiser. Med unntak av de man baker og spiser hvert år, da. PS: Jeg baker som regel fire slag selv, som jeg har kommet fram til etter noen år med diverse forsøk og sammensetninger. De akkurat vi liker, og som blir spist. Nekter dessverre å si hvilke. Anonymkode: c9367...be1 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #37 Skrevet 8. desember 2020 Jeg hater alt som heter «kake». Så alt av julekaker blir ikke spist her. Et unntak må være lussekatter💗 Anonymkode: cf22c...fa7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #38 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hater alt som heter «kake». Så alt av julekaker blir ikke spist her. Et unntak må være lussekatter💗 Anonymkode: cf22c...fa7 *ingenting😅 Kan ikke skrive Anonymkode: cf22c...fa7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #39 Skrevet 8. desember 2020 Jeg tenker vel litt at de tradisjonelle julekakene kommer fra en annen tid, da det var kjempestas med søtt nesten uansett. Nå som de fleste koser seg med sjokolade, karameller, ostekake med pasjonsfrukt og is året rundt blir liksom ikke sirupssnipper og peppernøtter like stas lenger. Enig med de som sier at man må jo bare velge seg det man liker til jul, og ferdig med det. Men ellers kan jeg anbefale min mors løsning: hun elsker å bake, men er ikke så mye mer glad i julekaker enn oss barna. Så hun baker, og deler porsjonene i fire, en til seg selv og en til hver av oss voksne barn. Dermed får vi litt av forskjellige typer, og hun får bakt fra seg. Å bake fulle porsjoner (minus pepperkaker med barna) sluttet jeg med for mange år siden. Det ble kastet en gang uti mars, hvert år. Anonymkode: 04e49...d39 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. desember 2020 #40 Skrevet 8. desember 2020 Noen typiske julekaker er gode, andre ikke. Er de bakt med mye smør og sånt blir de som oftest gode. Berlinerkranser er digg. Vi pleier å bake pepperkaker med ungene, men jeg synes faktisk de man kjøper ferdig til 10 kr boksen er mye bedre enn de man lager selv (både av hjemmelaga deig med ulike oppskrifter, og ferdigkjøpt deig). De man lager selv blir så harde (nei, steiker de ikke for lenge) og tørre veldig fort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå