Gå til innhold

Robotstøvsuger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker en robotstøvsuger som kan flyttes rundt så den får tatt alle tre etasjene, som ikke setter seg fast mellom møblene, kommer seg over (normale) dørstokker og har trappesensor. 

Den kan godt tømmes manuelt, men må gjerne ha en indikator som forteller når det er fullt.  Styring fra app er ikke nødvendig, men kjekt å ha antagelig.

Prismessig kan den ligge på 1000-3000 kr.  

Hvilken anbefaler du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår Roomba til ca 5000 kr takler ikke så godt å bli flyttet på, da "glemmer" den stua og kjøkkenet hvor den pleier å gå, og må "mappe" den igjen (= bruke mer tid). Ikke sikkert det betyr noe for deg :) Over dørstokker er også generelt et problem, spesielt om de er høyere på den ene siden enn den andre. Vår kommer gjerne inn på et rom, men kommer seg ikke ut igjen og blir stående fast. Har aldri blitt stående fast i/rundt møbler. 

Du får nok ikke alt du vil for under 3000 kr, tipper du må opp i minst 4000. Vår må tømmes manuelt, du må opp i pris for å få et slikt "tårn" som fylles. Vi tømmer bare vår etter hver gang den går, grei rutine å ha. Den sier ifra hvis den blir full under støvsuging. 

Anonymkode: 500f8...c17

• Liker 1
Skrevet

Ok, så roboten må kartlegge nytt rom for hver gang? 
Tanken var å sette den i gang om ettermiddagen/kvelden i hovedetasjen hvor jeg har tenkt at dockingen skal stå, så manuelt flytte den til etasjen oppe, og ta kjelleretasjen en gang i blant. 
Folk har vel ikke en robotstøvsuger i hver etasje?

Skrevet
~white lady~ skrev (1 minutt siden):

..............

Eehhh.  Noen av oss har det...

• Liker 1
Skrevet
~white lady~ skrev (2 minutter siden):

Ok, så roboten må kartlegge nytt rom for hver gang? 
Tanken var å sette den i gang om ettermiddagen/kvelden i hovedetasjen hvor jeg har tenkt at dockingen skal stå, så manuelt flytte den til etasjen oppe, og ta kjelleretasjen en gang i blant. 

Greia er at den er mer effektiv når den er kjent i rommet, som er fordelen med kartlegging.

Og jo, folk har flere, men vi merker at det holder lenge at den går i stue og kjøkken, hvor det meste støvet samler seg med to voksne og en katt :) Det er mindre støv i hele huset pga dette. Kjører den en sjelden gang på soverommet for å få tatt godt under senga, men jeg tenker du bør merke forskjell når den bare kjører i hovedetasjen. 

Din største utfordring er dørskillene vil jeg påstå :) 

Skrevet

Jeg ville ha gått for en roborock s5 max, denne har kommet best ut i test. Vi har denne og er strålende fornøyd! kan legge til at vi har en pomeranian med alt håret det medfører... 

styr unna roomba..

• Liker 4
Skrevet
Whistler skrev (16 minutter siden):

Eehhh.  Noen av oss har det...

Ok 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Greia er at den er mer effektiv når den er kjent i rommet, som er fordelen med kartlegging.

Og jo, folk har flere, men vi merker at det holder lenge at den går i stue og kjøkken, hvor det meste støvet samler seg med to voksne og en katt :) Det er mindre støv i hele huset pga dette. Kjører den en sjelden gang på soverommet for å få tatt godt under senga, men jeg tenker du bør merke forskjell når den bare kjører i hovedetasjen. 

Din største utfordring er dørskillene vil jeg påstå :) 

Ja det kan godt hende. Det samler seg også støv og grus i trappene som detter ned i kjelleretasjen, (mannen har en irriterende uvane med å gå inn med sko på når han "skal bare...")  men om hovedetasjen blir holdt jevnlig ren vil dette hjelpe på. 

Skal jeg la roboten gå i hovedetasjen er det kun dørstokk mellom stue og entré, da vi har åpen kjøkkenløsning. Men roboten kan vel bare løftes over..?

Skrevet
~white lady~ skrev (21 minutter siden):

Har tre.

En som kun går på vaskerommet, til og med. Da ekstra inngangsdør+katteo+klesvask er en kombo som gjør at gulvet bør støvsuges hyppig.

Men rimelig variant her. Og dyr Roomba der de må huske rom, ikke sette seg fast, klare dørstokker, og i det hele tatt "tenke seg litt om". 

Anonymkode: 39187...f88

Skrevet

Strålende fornøyd med Roborock s5, kjøpte den i januar, går ofte, har hund, flere barn og varmepumpe som gir mye støv og lort . Går lett over dørstokker, har trappesensor, og mopp i tillegg. Genialt.

Har ingen problemer med å flytte den mellom etasjer.

• Liker 2
Skrevet
mmartine skrev (15 minutter siden):

Jeg ville ha gått for en roborock s5 max, denne har kommet best ut i test. Vi har denne og er strålende fornøyd! kan legge til at vi har en pomeranian med alt håret det medfører... 

styr unna roomba..

Hvorfor er dere fornøyd med denne?  

Roomba er vel det merket som er mest kjent, har dere dårlige er faringer med det?

Skrevet

Vi har en "gammel" roomba 675, og den fungerer veldig godt for oss. 

Den klatrer godt over dørstokker, har trappesensor, og gjør stort sett som vi vil at den skal gjøre.

Vi må rydde bort litt fra gulvene før vi setter den i gang, men det er helt greit.

Vi flytter den mellom etasjene, og har ikke merket at det er noe problem. 

Anonymkode: 12075...457

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har tre.

En som kun går på vaskerommet, til og med. Da ekstra inngangsdør+katteo+klesvask er en kombo som gjør at gulvet bør støvsuges hyppig.

Men rimelig variant her. Og dyr Roomba der de må huske rom, ikke sette seg fast, klare dørstokker, og i det hele tatt "tenke seg litt om". 

Så dere har en rimelig variant på vaskerommet? Hvilket merke? Det kunne jeg også hatt, da vi har samme kombo med ekstra inngangsdør, tissematte til chihuahuaen (nødløsning, brukes sjelden...) og barnehageklær med grus inni...

Har dere den gående tørt eller setter du på en våtmopp? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har en "gammel" roomba 675, og den fungerer veldig godt for oss. 

Den klatrer godt over dørstokker, har trappesensor, og gjør stort sett som vi vil at den skal gjøre.

Vi må rydde bort litt fra gulvene før vi setter den i gang, men det er helt greit.

Vi flytter den mellom etasjene, og har ikke merket at det er noe problem. 

Så når dere flytter den mellom etasjene trenger den ikke ekstra tid på å klartlegge rommet på nytt?

Skrevet
~white lady~ skrev (Akkurat nå):

Så når dere flytter den mellom etasjene trenger den ikke ekstra tid på å klartlegge rommet på nytt?

Nei, den er (heldigvis? ) ikke så avansert. 

Jeg rydder unna det jeg må fra gulvet (ikke nødvendig, men jeg gjør det for å få støvsuger under f.eks hundesengen), og flytter ting den kan sette seg fast i (eks lange gardiner), og setter den på med appen i det jeg går ut døren.  Da surrer den og går i ca 90 minutter,  og så finner jeg den stort sett alltid igjen på basen når jeg kommer hjem.  (Hvis den ikke har rotet seg bort da, det skjer også av og til)

Det hender at den er en totalt idiot da...

• Liker 1
Skrevet

Vi har en roborock som jeg elsker. Usikker på om det er 5 eller 6, men den hadde hvertfall vunnet en test. Kjøpte den i sommer, og det er den beste investeringen vi har gjort på evigheter. Den starter på samme tidspunkt hver dag, og mopper samtidig som den støvsuger. Trenger bare å fylle opp vann og bytte mopp. Aldri vært så støvfritt her 😊 Tar den også med opp for å støvsuge 2.etg innimellom. Ikke noe problem 😊 Den har trappesensor og kommer seg over dørstokker. Ikke de aller største, men koster nesten ingen ting å bytte hvis du har store dørstokker, ikke tar det lang tid heller. Koster litt mer enn budsjettet ditt, men absolutt verdt pengene. Eneste jeg angrer på er at vi ikke kjøpte den før. 

Anonymkode: f254e...b7c

• Liker 1
Skrevet
~white lady~ skrev (2 minutter siden):

Så dere har en rimelig variant på vaskerommet? Hvilket merke? Det kunne jeg også hatt, da vi har samme kombo med ekstra inngangsdør, tissematte til chihuahuaen (nødløsning, brukes sjelden...) og barnehageklær med grus inni...

Har dere den gående tørt eller setter du på en våtmopp? 

Electrolux, men en eldre modell, den vant best i test for noen år siden. 

Tørt. Da kattesand og støv og grus er problemet her, og varmekabler gjør at alt tørker raskt. (maskinen går fast kl 4 hver natt). Før tråkket vi raskt slikt søl videre inn i huset. MEN - litt stress å holde gulvet ryddig, når alle har en tendens til å tråkke av seg sko, jakker, sykkelhjelmer, katteleker, +++  Samtidig en super motivasjon for å ta rydderunden hver kveld. 

Bruker i tillegg dampvasker for gulvvask her en gang i uka, det tar bakterier, så her ville jeg tenkt at en vanlig mopp bare drar bakteriene rundt. 

Ser jeg høres litt hysterisk ut - men har to katter som bruker doen jevnlig, og diverse tråkk fra de som bruker inngangen, så mistenker det ellers ville florert med ekle ting og bakterier på det rommet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, den er (heldigvis? ) ikke så avansert. 

Jeg rydder unna det jeg må fra gulvet (ikke nødvendig, men jeg gjør det for å få støvsuger under f.eks hundesengen), og flytter ting den kan sette seg fast i (eks lange gardiner), og setter den på med appen i det jeg går ut døren.  Da surrer den og går i ca 90 minutter,  og så finner jeg den stort sett alltid igjen på basen når jeg kommer hjem.  (Hvis den ikke har rotet seg bort da, det skjer også av og til)

Det hender at den er en totalt idiot da...

Hvorfor kom ikke videoen med tro?

Uansett, det var en videosnutt av støvsugeren som hadde "kjørt seg fast ", og kræsjet i alt mulig for å komme seg ut av knipen.   :ler:

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Electrolux, men en eldre modell, den vant best i test for noen år siden. 

Tørt. Da kattesand og støv og grus er problemet her, og varmekabler gjør at alt tørker raskt. (maskinen går fast kl 4 hver natt). Før tråkket vi raskt slikt søl videre inn i huset. MEN - litt stress å holde gulvet ryddig, når alle har en tendens til å tråkke av seg sko, jakker, sykkelhjelmer, katteleker, +++  Samtidig en super motivasjon for å ta rydderunden hver kveld. 

Bruker i tillegg dampvasker for gulvvask her en gang i uka, det tar bakterier, så her ville jeg tenkt at en vanlig mopp bare drar bakteriene rundt. 

Ser jeg høres litt hysterisk ut - men har to katter som bruker doen jevnlig, og diverse tråkk fra de som bruker inngangen, så mistenker det ellers ville florert med ekle ting og bakterier på det rommet. 

Er kanskje like greit at den kun brukes på vaskerommet? Har den noe filter som byttes ut, eller hvordan rengjøres selve roboten? 

Jeg våtmopper på vaskerommet ved behov, må nok sikkert fortsette med det uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...