Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjermbilde:

Nesten umulig å lese. Skriften blir veldig liten. 

29E47995-E799-484F-9C6C-1464BAC83277.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inntrykket mitt er at det er opplevelsen av hvor mørk fargen var som er det største problemet. Jeg har gjort tekstfargen litt mørkere nå, oppdater denne siden en ekstra gang ved å bruke omlastingsikonet i nettleseren din om du ikke merker noen forskjell fra før og nå for å være sikker på at nettleseren din har fått endringen. 

Jeg er ikke nødvendigvis sikker på om jeg vil gjøre teksten helt svart, det kan bli for sterk kontrast med helt svart tekst på helt hvit bakgrunn.

Se gjerne også gjennom avstemmingstråden på nytt for å se om den nye fargen gjør at en ny font utpeker seg som den beste for deg. Jeg tror det skal være mulig å stemme på nytt evt. :) 

Her er en tekstlinje med fargen inntil dagens endring.

Her er en tekstlinje med fargen etter dagens endring.

Skrevet
TSP skrev (34 minutter siden):

Her er en tekstlinje med fargen inntil dagens endring.

Her er en tekstlinje med fargen etter dagens endring.

Det ble definitivt bedre. Selv om jeg hadde foretrukket kneppet enda mer svart. Men kan leve med denne. 

Jeg skal stemme på nytt :)

• Liker 1
Skrevet

Bra nok kontrast i skrift er faktisk pålagt i loven nå, og alt nytt som er laget skal være i henhold til lover om Universell Utformning allerede. Alt gammelt blir det krav om å endre på til neste år. 

Bryter nettsider denne loven kan de dømmes for diskriminering, faktisk. 

Når det er sagt er faktisk den grå skriften i innleggene innafor regelverket, så det beste for brukeren er nok kanskje å zoome litt inn. Men ja, grå på grå er generelt en dårlig idé.

Skrevet
LillEve skrev (28 minutter siden):

Når det er sagt er faktisk den grå skriften i innleggene innafor regelverket, så det beste for brukeren er nok kanskje å zoome litt inn. Men ja, grå på grå er generelt en dårlig idé.

Både tidligere og nåværende primære tekstfarge er faktisk et godt stykke innenfor alle kontrastkrav som stilles til tekst. 

Ctrl skrev (40 minutter siden):

Det ble definitivt bedre. Selv om jeg hadde foretrukket kneppet enda mer svart. Men kan leve med denne. 

Jeg skal stemme på nytt :)

Jeg fikk en annen tilbakemelding på at de mente det ble for mørkt nå, så det finnes definitivt ingen one-size-fits-all her ;) 

Det er jo ikke bare hvilken farge som nettsiden har definert som har noe å si, men også lysstyrke på skjermen man leser på, hvor god skjermen er på kontraster osv. Så det er mange variabler som påvirker folks opplevelse av farger. 

Jeg la forresten til et nytt alternativ i tråden, "Systemfont", et valg som kan variere noe mellom flere ulike enheter.

Skrevet
TSP skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk en annen tilbakemelding på at de mente det ble for mørkt nå, så det finnes definitivt ingen one-size-fits-all her ;) 

Det skjønner jeg godt ettersom mange har hatt mørk skrift hele tiden, og nå har fått den enda mørkere. Men for dem som har hatt grå skrift, så er den nye skriften mye bedre. 

Hovedproblemet er angående fargeopplevelser er jo at KG i seg selv gir forskjellige opplevelser av farger på brukernivå etter oppdateringen. Noen har mørk tekst, andre grå tekst. Så vil det alltid være umulig å finne en one-size-fit når det er forskjellige farger hos ulike brukere. Og det problemet er knyttet opp mot dere som plattform, for før oppdateringen så hadde vel alle samme farge på tekst? 

Så da blir spørsmålet: Hvorfor har forskjellige brukere forskjellige farger på teksten?

• Liker 1
Skrevet
Ctrl skrev (33 minutter siden):

Så da blir spørsmålet: Hvorfor har forskjellige brukere forskjellige farger på teksten?

Det har jeg ikke noe godt svar på, utover at det var "Helvetica Neue" som ble brukt før, og den skrifttypen er tilsynelatende mørkere i uttrykket sitt (selv om det er samme farge), enn andre skrifttyper. Det kan hende Helvetica Neue har en smule fetere bokstaver f.eks., som gjør det. Eller kanskje en attributt ved fonten er at den faktisk gjør fargen mørkere. 

Jeg vil nok tippe at det er forskjellige opplevelser av skriftfargen på den skrifttypen også, men at det er noe lesere ble vant med over tid.

Skrevet
TSP skrev (10 minutter siden):

Det har jeg ikke noe godt svar på, utover at det var "Helvetica Neue" som ble brukt før, og den skrifttypen er tilsynelatende mørkere i uttrykket sitt (selv om det er samme farge), enn andre skrifttyper. Det kan hende Helvetica Neue har en smule fetere bokstaver f.eks., som gjør det. Eller kanskje en attributt ved fonten er at den faktisk gjør fargen mørkere. 

Jeg vil nok tippe at det er forskjellige opplevelser av skriftfargen på den skrifttypen også, men at det er noe lesere ble vant med over tid.

Skjønner. 

Siden jeg har deg her... Kanskje litt off topic (men likevel litt relatert til opplevelsen av skrifttype hvis man legger til god-viljen ;) ), hvordan ser dere på det å få dark mode? Eventuelt at brukerne kan velge selv? 

Da tenker jeg i hovedsak på den lysegråe fargen på sidene og mellom innleggene. Å få tonet denne ned, altså med en mørkere farge, ville nok gjort opplevelsen og leseopplevelsen bedre. For noen/mange, men sikkert ikke alle. Derav at brukerne kan velge selv. 

Er det umulig å få til?

• Liker 1
Skrevet
Ctrl skrev (2 minutter siden):

Skjønner. 

Siden jeg har deg her... Kanskje litt off topic (men likevel litt relatert til opplevelsen av skrifttype hvis man legger til god-viljen ;) ), hvordan ser dere på det å få dark mode? Eventuelt at brukerne kan velge selv? 

Et mørkt tema er absolutt noe jeg tenker vi bør jobbe med å tilby på et tidspunkt (uten at jeg vil love noe tidspunkt akkurat nå). Det vil bli mulig for brukere å velge det selv evt. 

• Liker 2
Skrevet
TSP skrev (Akkurat nå):

Et mørkt tema er absolutt noe jeg tenker vi bør jobbe med å tilby på et tidspunkt (uten at jeg vil love noe tidspunkt akkurat nå). Det vil bli mulig for brukere å velge det selv evt. 

Glimrende, det ser jeg fram til :) Lykke til med skrifttypene enn så lenge :nisse:

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Er det noe man kan trykke på for å få alt som vises i forumet i større skriftstørrelse? Er ganske så smått og blir anstrengende for øynene å lese.

Gjest Optimo
Skrevet
Sola de skrev (1 time siden):

Er det noe man kan trykke på for å få alt som vises i forumet i større skriftstørrelse? Er ganske så smått og blir anstrengende for øynene å lese.

Hold nede CTRL på tastaturet ditt og trykk på + tasten.

Skrevet
Guile skrev (Akkurat nå):

Hold nede CTRL på tastaturet ditt og trykk på + tasten.

ÅÅÅÅ tusen takk :klem:

Gjest Optimo
Skrevet
Sola de skrev (57 minutter siden):

ÅÅÅÅ tusen takk :klem:

Forresten, trykk CTRL og tallet 0 for å gå tilbake til utgangspunktet. 🙂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...