Gå til innhold

Test av skrifttyper


TSP

Hvilken er mest lesbar for deg?  

6 stemmer

  1. 1. Hvilken er mest lesbar for deg?

    • Inter
      1
    • Lato
      0
    • Open Sans
      2
    • Roboto
      1
    • Roboto Slab
      0
    • Montserrat
      0
    • Merriweather
      0
    • Helvetica Neue
      2
    • "Systemfont" (vil kunne variere mellom enheter)
      0


Anbefalte innlegg

Titlene og avsnittene under hver tittel er skrevet med skrifttypen som er angitt i tittelen. Tittelen "Inter", og de to avsnittene under den tittelen, er skrevet med skrifttypen "Inter", osv. 

Inter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras feugiat ex erat, ac convallis mauris consectetur eu. Integer fermentum, est vel eleifend imperdiet, lacus eros dapibus augue, nec auctor erat nisl eu magna.

Praesent pretium mattis justo, at ullamcorper dolor volutpat et. Mauris quis lacus efficitur, vehicula tortor id, condimentum enim. Nam imperdiet nunc vel ex condimentum, eu sodales erat eleifend. Inter

 

Lato

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras feugiat ex erat, ac convallis mauris consectetur eu. Integer fermentum, est vel eleifend imperdiet, lacus eros dapibus augue, nec auctor erat nisl eu magna.

Praesent pretium mattis justo, at ullamcorper dolor volutpat et. Mauris quis lacus efficitur, vehicula tortor id, condimentum enim. Nam imperdiet nunc vel ex condimentum, eu sodales erat eleifend. Lato

 

Open Sans

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras feugiat ex erat, ac convallis mauris consectetur eu. Integer fermentum, est vel eleifend imperdiet, lacus eros dapibus augue, nec auctor erat nisl eu magna.

Praesent pretium mattis justo, at ullamcorper dolor volutpat et. Mauris quis lacus efficitur, vehicula tortor id, condimentum enim. Nam imperdiet nunc vel ex condimentum, eu sodales erat eleifend. Open Sans

 

Roboto

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras feugiat ex erat, ac convallis mauris consectetur eu. Integer fermentum, est vel eleifend imperdiet, lacus eros dapibus augue, nec auctor erat nisl eu magna.

Praesent pretium mattis justo, at ullamcorper dolor volutpat et. Mauris quis lacus efficitur, vehicula tortor id, condimentum enim. Nam imperdiet nunc vel ex condimentum, eu sodales erat eleifend. Roboto

 

Roboto Slab

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras feugiat ex erat, ac convallis mauris consectetur eu. Integer fermentum, est vel eleifend imperdiet, lacus eros dapibus augue, nec auctor erat nisl eu magna.

Praesent pretium mattis justo, at ullamcorper dolor volutpat et. Mauris quis lacus efficitur, vehicula tortor id, condimentum enim. Nam imperdiet nunc vel ex condimentum, eu sodales erat eleifend. Roboto Slab

 

Montserrat

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras feugiat ex erat, ac convallis mauris consectetur eu. Integer fermentum, est vel eleifend imperdiet, lacus eros dapibus augue, nec auctor erat nisl eu magna.

Praesent pretium mattis justo, at ullamcorper dolor volutpat et. Mauris quis lacus efficitur, vehicula tortor id, condimentum enim. Nam imperdiet nunc vel ex condimentum, eu sodales erat eleifend. Montserrat

 

Merriweather

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras feugiat ex erat, ac convallis mauris consectetur eu. Integer fermentum, est vel eleifend imperdiet, lacus eros dapibus augue, nec auctor erat nisl eu magna.

Praesent pretium mattis justo, at ullamcorper dolor volutpat et. Mauris quis lacus efficitur, vehicula tortor id, condimentum enim. Nam imperdiet nunc vel ex condimentum, eu sodales erat eleifend. Merriweather

 

Helvetica Neue

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras feugiat ex erat, ac convallis mauris consectetur eu. Integer fermentum, est vel eleifend imperdiet, lacus eros dapibus augue, nec auctor erat nisl eu magna.

Praesent pretium mattis justo, at ullamcorper dolor volutpat et. Mauris quis lacus efficitur, vehicula tortor id, condimentum enim. Nam imperdiet nunc vel ex condimentum, eu sodales erat eleifend. Helvetica Neue

 

"Systemfont" (vil kunne variere mellom enheter)

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras feugiat ex erat, ac convallis mauris consectetur eu. Integer fermentum, est vel eleifend imperdiet, lacus eros dapibus augue, nec auctor erat nisl eu magna.

Praesent pretium mattis justo, at ullamcorper dolor volutpat et. Mauris quis lacus efficitur, vehicula tortor id, condimentum enim. Nam imperdiet nunc vel ex condimentum, eu sodales erat eleifend. "Systemfont" (vil kunne variere mellom enheter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stemte for Helvetica Neue, men enkelt og greit fordi den var den eneste som utpekte seg til å være mørkere enn de andre. For meg handler det om å få svart tekst tilbake, og ikke grått som nå. De andre du bruker er fortsatt grå hos meg. Alle sammen. 

Av disse skrifttypene var det dog Open Sans som var mest behagelig å lese, selv om den fortsatt er grå hos meg. Får du Open Sans ren svart, så tar jeg i på den :) 

Endret av Ctrl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

64893964_Skjermbilde2020-12-08kl_20_04_50.png.f06ead1685aeacbed2d87b075eb3c76f.png

Har tatt skjermbilde av innlegget over meg, jeg oppfatter det som ulike gråfarger og det som er minst lesbart er den øverste linjen "skrevet for 7 timer...." fordi den er svak gråfarget.

Helvetica er det som er lettest å lese sånn bokstavmessig, men åkkesom er fargen grå og ikke svart.

------------

Tror denne fargen er tydeligere enn det over? Fant den inne på fargevalget deres 🙂 

Endret av reiseglad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Liker skrift som har g-er som denne. Men jeg plages ikke av gråhet. Er ikke serif-skrifttyper de som er vennligst mot øyet når man leser mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvetica av de typene som er foreslått her, men ingen umiddelbare store forskjeller mellom de. Jeg tester på en iPhone. Fargen kunne med fordel vært i sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...