Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg var på et jobbintervju for litt over 2 uker siden.

Intervjuet gikk ok følte jeg, de gav meg en case 2 dager etter, som jeg måtte svare på.

Brukte en del tid på casen, sendte den tilbake pluss at jeg oppga mine referanser til dem.

Har ikke hørt et ord fra dem, burde de ikke i det minste svare at jeg ikke fikk den?

Jeg brukte en del tid på casen, syntes det er litt rart at de ikke svarer.

Når det kommer til casen, hørte jeg også rådført meg med min tidligere foreleser om det var godt svar.

Han kikket gjennom og sa, du har virkelig gjort en god jobb her.

Anonymkode: f1f3c...115

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd det samme. Er på 7 uka nå, tror ikke jeg fikk jobben. Utrolig uprofft av dem, ikke ett sted jeg ønsker å jobbe.

Anonymkode: 0c53f...961

• Liker 4
Skrevet

Hva sa de angående ansettelsesprosessen? Da jeg ble intervjuet i nåværende jobb hørte jeg ingenting før jeg fikk jobbtilbud i osten 6 uker etterpå. En annen gang var jeg på 2. gangsintervju tidlig i desember. De sa de skulle kontakte oss rett etter nyttår. Fikk avslag i slutten av januar. 

Anonymkode: 77dc6...cd0

Skrevet

posten* Hehe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva sa de angående ansettelsesprosessen? Da jeg ble intervjuet i nåværende jobb hørte jeg ingenting før jeg fikk jobbtilbud i osten 6 uker etterpå. En annen gang var jeg på 2. gangsintervju tidlig i desember. De sa de skulle kontakte oss rett etter nyttår. Fikk avslag i slutten av januar. 

De sa vi ønsker å ta en rask avgjørelse på dette....

Skrevet

Samme her TS. Det så kjipt. Vil ikke ringe å høre heller, da blir man sett på som en «bitter skrulle». Det verste for meg er å måtte oppgi referanser etter oppfordring fra intervjuere, - men så tar de seg ikke bryet med å ringe de engang 🙄

Anonymkode: 0f3d4...0e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om de har ringt min referanser en gang, det hadde jo vært fint å vite i det minste.

Jeg har sagt til mine referanser at det kan komme telefon, da s ok.

Men har jo ikke kontakt med de.

Det er en jobb jeg hadde veldig lyst på, samtidig hadde jeg et annet intervju i dag.
Det er jo greit å vite tenker nå jeg, så kan jeg heller fokusere på andre jobber og intervjuer og sende andre søknader. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her TS. Det så kjipt. Vil ikke ringe å høre heller, da blir man sett på som en «bitter skrulle». Det verste for meg er å måtte oppgi referanser etter oppfordring fra intervjuere, - men så tar de seg ikke bryet med å ringe de engang 🙄

Anonymkode: 0f3d4...0e1

Man blir vel ikke sett på som en bitter skrulle? Har man vært på intervju er man en reell kandidat til jobben. Det er sikkert mange som ringer å spør om hvordan man ligger an fordi man er kalt inn på et annet intervju eller er tilbudt jobb et annet sted. Det er helt legitimt å ringe 

Anonymkode: 62901...6b3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De sa vi ønsker å ta en rask avgjørelse på dette....

At det drøyer med tilbakemelding når de sier de skal ta en rask avgjørelse er nok dessverre ikke et godt tegn, er min erfaring.

Var i intervju for en stilling der de trang noen som kunne starte ASAP. Jeg var godt kvalifisert og tilgjengelig for å starte raskt. Hadde troa på at det kunne gå i min favør. Han som intervjuet meg sa de skulle ta avgjørelsen raskt og at jeg kunne forvente svar i løpet av uka (intervjuet var på en tirsdag).

Hørte ikke noe og ukene gikk. Skjønte jo at jeg sannsynligvis ikke hadde fått jobben.  Først en måned senere kom avslaget. 

Anonymkode: 9326d...348

• Liker 1
Skrevet

Det er ekstremt forskjellig mellom forskjellige arbeidsplasser. I en jobb tok det to måneder før jeg fikk svar at jeg fikk jobben, og en annen jobb fikk jeg jobben samme dag. Men etter at ukene går er sannsynligheten større for at man ikke har fått jobben. Beste er å fokusere på å søke andre jobber og ikke tenke/dvele så mye på det.

Anonymkode: 0a556...3b8

• Liker 1
Skrevet

Det vanlige er at man bruker en uke, maks to ukers tid på å bestemme seg, og så gir man den som er innstilt som første tilbud, og da har den en uke på å svare ja eller nei. Sier han nei går tilbudet til nr. 2 som igjen får en uke til ja eller nei. Sånn kan det fortsette, og det spørs hvor du er i rekke for når du får svar. Avslag kommer for alle når riktig person har svart ja, og skrevet under kontrakt. 

Anonymkode: 5e0bc...813

• Liker 1
Skrevet

Er dette i det offentlige/staten? I så fall er det ikke uvanlig. 

Skrevet

Det har jeg også opplevd. Synes det er skikkelig uproft. Man går gjerne å venter på et svar selv om en søker andre jobber i mellomtiden 

Skrevet

Jeg synes det er frekt av arbeidsplasser å ikke gi beskjed at stillingen er besatt. 

Det koster dem ikke mange tastetrykk og kalorier å sende ut en fellesmelding når man alikevel søker elektronisk. 

Anonymkode: 60a5b...2d6

• Liker 3
Skrevet

Har vært på så mange fæle jobbintervju..

I et, som jeg hadde forberedt portefølje og en case en måned i forveien (designbyrå), så kom jeg inn, hilste og fikk en kaffe. Så sa de «du er egentlig her av formalitet. Vi må nemlig sørge for at vi innkaller i alle aldre, kjønn og etnisitet. Vi er egentlig på utkikk etter noen med langt mer erfaring enn det du har.» Måtte likevel sitte der å snakke med dem i 30 min for en jobb som jeg ikke kom til å få. Aldri opplevd noe sånt før.

Et annet intervju fløy jeg som student fra Oslo til Bergen (stort jafs i et studentbudsjett). Var bra jeg hadde regnet god tid, for jeg var der en hel arbeidsdag.. De ville ikke bare ha omvisning og intervju, men at jeg skulle vise dem hva jeg kunne innen 3D-modellering og fikk derfor utdelt en case mens jeg var der. Samtidig satt det en ved skuldra mi og så på at jeg tegnet.. hele tiden. Var veldig rart. Men når alt kom til alt var de veldig fornøyd. Sjefen sa rett ut «tror jeg har funnet den rette for oss, du hører fra oss innen et par dager. Vi må bare fikse papirer først.» 

Hørte aldri fra dem...

Anonymkode: 606f0...ab8

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor ringer dere ikke og spør...? 🙄

Anonymkode: ea52d...ccf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I et, som jeg hadde forberedt portefølje og en case en måned i forveien (designbyrå), så kom jeg inn, hilste og fikk en kaffe. Så sa de «du er egentlig her av formalitet. Vi må nemlig sørge for at vi innkaller i alle aldre, kjønn og etnisitet. Vi er egentlig på utkikk etter noen med langt mer erfaring enn det du har.» Måtte likevel sitte der å snakke med dem i 30 min for en jobb som jeg ikke kom til å få. Aldri opplevd noe sånt før.

Får helt vondt inni meg av å lese dette, forstår det må ha vært forferdelig å sitte der og vite at "hva er vitsen". Og at alt arbeidet på forhånd er bortkastet. Så kynisk av den bedriften.

Anonymkode: 45887...7b6

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får helt vondt inni meg av å lese dette, forstår det må ha vært forferdelig å sitte der og vite at "hva er vitsen". Og at alt arbeidet på forhånd er bortkastet. Så kynisk av den bedriften.

Anonymkode: 45887...7b6

Dessverre mange om beinet i den bransjen (altså design) og man blir behandlet som søppel. Min første jobb var et ubetalt internship i 6 mnd. Det er egentlig ikke lov i Norge. Fikk dermed 166,- dagen for å få arbeidserfaring. 

Jeg har bytta bransje for å si det sånn. Trives mye bedre nå.

Endret av Milio
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har vært på så mange fæle jobbintervju..

Et annet intervju fløy jeg som student fra Oslo til Bergen (stort jafs i et studentbudsjett). Var bra jeg hadde regnet god tid, for jeg var der en hel arbeidsdag.. De ville ikke bare ha omvisning og intervju, men at jeg skulle vise dem hva jeg kunne innen 3D-modellering og fikk derfor utdelt en case mens jeg var der. Samtidig satt det en ved skuldra mi og så på at jeg tegnet.. hele tiden. Var veldig rart. Men når alt kom til alt var de veldig fornøyd. Sjefen sa rett ut «tror jeg har funnet den rette for oss, du hører fra oss innen et par dager. Vi må bare fikse papirer først.» 

Hørte aldri fra dem...

Erre mulig? Det er sykt frekt, særlig første tilfelle.... Det andre er også drøyt. 

En ting jeg har merket meg i staten, så lyser de ut stillinger fordi de må lyse ut. Det er ofte folk som har de stillingene, men er inne på vikariat. De stillingene er egentlig lyst ut for dem. Det er litt kjedelig å bli kalt inn til et intervju, så vet du egentlig at de kun gjør det ut av formalitet. Derfor når man søker på jobb i staten, så er det lurt å spørre. Er dette en ny stilling eller er dette en stilling som allerde er besatt? 

Det er faktisk ikke vits å møte på et intervju der en peron har hat den jobben i 1 år og mest sannsynlig vil få fast. 

Har en kamerat som er født i utlandet, kom til Norge da han var 6 år. Snakker norsk flytende, master grad osv. Han havner på et par slike intervju og fant ut at jobbene ofte ble besatt av folk som hadde de. Uansett det han fikk med seg fra et slikt intervju i staten var ja du snakker jo norsk veldig bra. Det syntes han var fornærmede, altså vokst opp i Norge og fullført hele skoleløpet i Norge.... 

Noen folk er frekke på intervjuer altså de som intervjuer. 

• Liker 1
Skrevet
mmd skrev (4 timer siden):

Er dette i det offentlige/staten? I så fall er det ikke uvanlig. 

Ventet en mnd etter det og fikk 2 gangs intervju i det offentlige, så kom plutselig jobbtilbudet med 2 dagers akseptfrist.

Det var bra tilbud.

Men, jeg måtte altså vente langt over 1 mnd fra jeg søkte før jeg fikk den. De brukte unnskyldning om at de var så opptatt med andre ting eller var syk, og det stemte faktisk i mitt tilfelle men jeg tror det hadde vært tregt uansett.

Private gjorde det mye raskere. Men hos private opplevde jeg også at jeg ikke fikk svar. 

Anonymkode: 4992e...ca5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...