Gå til innhold

Ilder vs katt el. hund -kostnad

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lurt på om jeg skulle skaffet meg en ilder som kjæledyr etterhvert, og selv om jeg er forholdsvis godt opplest nå på selve dyreholdet så forsøker jeg å finne ut av kostnad i forhold til andre dyr jeg har hatt og kjenner til. 

Jeg tenker ikke på bur og leker, men på mat, forsikringer og sykdom/skade. 

Noen her som har erfaring med ilder og kan gi meg et overslag? Ca. per måned, og ca. per år? 

Noen som har erfaring med ilder hos dyrlegen osv.? 

Jeg flytter muligens et stykke ut på landet nå, og det vil være første gang jeg føler jeg har mulighet -vil bare ha mer forhåndskunnskap så det ikke blir så mange overraskelser. :)

Anonymkode: ea08c...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, hadde ildere i mange år og har nå hund.

Ildere sies å være evige kattunger - de er lekne, utspekulerte, rampete og hypre. Utrolig morsomme dyr, men de krever endel som gjør at jeg synes det er enklere med hund. 

Ildere bør enten få eget fôr tilegnet dem (sjeldent man får tak i), eller kattungemat fra et merke med høyt kjøttinnhold (acana, orijen osv). Jeg hadde ikke forsikret mine, hadde flaks med at ingen av dem ble syke før de ble såpass gamle at avliving var eneste veien å gå. Dersom du skal forsikre en ilder så tror jeg Agria er eneste gjeldende forsikringsselskap (men er åpenf for å ta feil). De fikk vaksine og helsesjekk en gang i året, lå vel på 1200 kr om jeg husker riktig. 

Vær obs på at endel dyrleger har svært lite erfaring med ildere, så jeg måtte inn til Oslo for å finne spesialister på dem. 

Den gangen jeg hadde ildere var det flere oppdrettere, kull, treff og utstillinger i året. Etter en sykdom på ilder som skapte krangel mellom oppdrettere og eiere, så knakk hele miljøet sammen for endel år siden. Nå er det nesten ingen oppdrettere eller kull igjen i Norge, og miljøet er lite. Vær forberedt på å kanskje reise til Danmark for å få tak i ildervalp!

Tror jeg brukte 500-800 kr i mnd på ilder, det var da kattesand og mat som gjaldt stort sett. Men innkjøpsprisen på alt derimot er DYRT! Stort ferret nation-bur til flere tusen kroner, tepper, stiger, leker, klatrestativer... + ilderne så klart. Godbiter var kjøtt, egg, skinkeost... ja, det vi ofte hadde foran oss. 

Ser du skriver du har lest deg opp, men jeg bare skriver det for sikkerhetsskyld: Ildere er svært sosiale dyr og man bør ha to stk!

Anonymkode: 9194b...e3c

• Liker 3
Skrevet

Kostnadene er noe høyere for ilder. Som AB over her sier med veterinær, fordi det er såpass få veterinærer som har god erfaring med ildere og man ofte må reise langt for å finne noen som kan gi gode svar og evt diagnoser og behandlig ved sykdom og skade. De bør også kastreres hvis du ikke vil ha økte utgifter til hormonsprøyter hver tredje måned eller hvor ofte det nå er. En hunn-ilder MÅ enten kastreres, parres eller gies en hormonsprøyte fordi de i praksis kan dø av påkjenningen kroppen går gjennom ved å ikke pare seg når de først kommer i løp. 😕

Matmessig så skal ildere generelt råfóres for å ha et så godt kosthold som mulig, gjerne med fórdyr som du får kjøpt i spesialbutikker, så fórmessig kan det bli litt knotete hvis du ikke importerer selv eller gjør en avtale med en småvilt-jeger.

Den største forskjellen er i grunnen lukten. Ildere har en ganske kraftig lukt, og mange liker ikke lukten av dem, mens katter generelt lukter svært lite.

Personlig har jeg best erfaring med katt, men jeg har en bekjent som har ildere, og han advarer alle som ønsker seg ilder om å lese seg veldig godt opp på dem før man bestemmer seg, nettopp fordi de krever en del både av stell og lek, mat og veterinær.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...