Gå til innhold

Vitamin d tilskudd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, hører så mye om at man bør ta vitamin d tilskudd på vinteren. Tar dere som gjør det tran og tabletter? Jeg tar tran året rundt, men bør jeg ta annet tilskudd ved siden av også?

Anonymkode: 93d16...10e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstremt lite D vitamin i tran. Det er anbefalt fra 20 mikrogram til Max 80... og i tran er det som regel bare opp mot 5 mikrogram. Bare pass på at du ikke får for mye til sammen om du kombinerer multivitamin som gjerne har noe D vitamin med eget tilskudd 

Anonymkode: 0e1cc...d9c

• Liker 1
Skrevet

Spiser du fisk minst 3 ganger i uka behøver du ikke tilskudd

Anonymkode: 12eea...64d

Skrevet

Takk for svar, da kjøper jeg tabletter itillegg! Har tatt blodprøve hos legen, hadde ikke mangel, men var i nedre grense. Skjønte ikke helt hvorfor siden jeg tar tran, men nå skjønner jeg. 

Skrevet

Det er noen av oss som har kroniske sykdommer som gjør at kroppen ikke tar opp nok D vitamin selv med vanlig næringsrik kost, og må ta D-vitamintilskudd . 

Anonymkode: 1c36f...11b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spiser du fisk minst 3 ganger i uka behøver du ikke tilskudd

Anonymkode: 12eea...64d

Gjør ikke det.

ts

Skrevet

Jeg hadde mangel selv om jeg spiste en skje tran hver dag. Legen sa jeg måtte begynne med tilskudd for å få opp nivåene. Så tar den man kjøper på apoteket. 40 mikrogram. 

Det har nok mye med hvor mye sol man får i seg ila sommeren. Pleier alltid å smøre meg med høy faktor, så har ikke fulle lagre mot høsten.

Anonymkode: 7ae35...bed

Skrevet

Prøv å få i deg fra naturlig kilde. Feks shift

Anonymkode: 90811...c38

• 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 17.55):

hadde ikke mangel, men var i nedre grense

Problemet med nedre grense er at den er alt for lav. Den grensa er mer enn 50 år gammel og er satt i forhold til det som trengs for å unngå rakitt (engelsk syke). Skal du ha nok vitamin D på lager til å holde immunforsvaret forsynt med vitamin D når du blir syk, bør nivået være dobbelt så høyt. Legeforeninga Endocrine Society (med 17.000 medlemmer) anbefaler at du tar 15 ganger norsk anbefaling i åtte uker for å fylle lageret med vitamin D og få nivået i blodet opp på optimalt nivå.
https://www.enebak.no/anbefalt-tilskudd-fra-endocrine-society/

Anonymkode: 82868...086

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heldigvis en fastlege som er av den oppfatning at såvidt innenfor grensen er for lavt, så jeg passer på at nivået mitt ligger høyere. 

Anonymkode: 5b7a3...a9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...