Gå til innhold

Bivirkning av koronavaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er bivirkning av koronavaksine?

Vi vet ikke langtidsbivirkninger som kun kan testes med å gi tid, men det kan likevel være nok til at en ikke klarer å jobbe og blir sykemeldt/uføretrygdet.

Det er noe som er merkelig med hele vaksine, når med koronavaksine er det plutselig helt i orden at det kun skal taes 1-2 år som godkjent, men vanligvis for et legemiddel tar det 10-15 år.

De har forresten ikke testet vaksinen på gravide, eldre, de med underliggende sykdommer og barn, så hvordan de vil takle koronavirus-vaksinen gjenstår å se...

Vi så nå allerede hvordan det ble med svineinfluensa-vaksine og hvor mange som fikk ødelagt livet sitt av den.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle vaksiner eller legemidler har en type bivirkning, kommer ikke unna bivirkninger. Jeg aner ikke, for prosessen rundt en vaksine tar gjerne flere år ja ideelle vaksiner skal vel gjennom testing og alt sånn 3 4 år faktisk. 

Det er klart man blir skeptisk, det er uprøvd i det hele og store bildet. Vi husker alle svineinfluensa vaksinen, den var ille for mange. 

Jeg aner ikke, forstår at folk er skeptiske. Man har hat en pandemi over hele verden man får en vaksine på plass rekordraskt eller flere vaksiner. Jeg er skeptisk, men samtidig hvilke alternativer har vi? 

Endret av amz
  • Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg med opphavsrett.

Chantielle mod.

Skrevet

VAksinemotstandere på gang igjen?

• Liker 15
Skrevet
17 hours ago, amz said:

Alle vaksiner eller legemidler har en type bivirkning, kommer ikke unna bivirkninger. Jeg aner ikke, for prosessen rundt en vaksine tar gjerne flere år ja ideelle vaksiner skal vel gjennom testing og alt sånn 3 4 år faktisk. 

Det er klart man blir skeptisk, det er uprøvd i det hele og store bildet. Vi husker alle svineinfluensa vaksinen, den var ille for mange. 

Jeg aner ikke, forstår at folk er skeptiske. Man har hat en pandemi over hele verden man får en vaksine på plass rekordraskt eller flere vaksiner. Jeg er skeptisk, men samtidig hvilke alternativer har vi? 

Er selvsagt best om vi bare vaksineres, men det er viktig med litt sunn skepsis. Personlig kommer jeg neppe til å da vaksinen, siden korona har veldig lav sannsynlighet for å påvirke meg noe særlig om jeg skulle vært uheldig nok til å få det, mens en vaksine har mer uforutsigbare bivirkninger. Jeg tar heller og venter noen år eventuelt.

• Liker 6
Gjest _Crocs_
Skrevet
omno_guest skrev (22 timer siden):

Hva er bivirkning av koronavaksine?

Vi vet ikke langtidsbivirkninger som kun kan testes med å gi tid, men det kan likevel være nok til at en ikke klarer å jobbe og blir sykemeldt/uføretrygdet.

Det er noe som er merkelig med hele vaksine, når med koronavaksine er det plutselig helt i orden at det kun skal taes 1-2 år som godkjent, men vanligvis for et legemiddel tar det 10-15 år.

De har forresten ikke testet vaksinen på gravide, eldre, de med underliggende sykdommer og barn, så hvordan de vil takle koronavirus-vaksinen gjenstår å se...

Vi så nå allerede hvordan det ble med svineinfluensa-vaksine og hvor mange som fikk ødelagt livet sitt av den.

Hvis du har fulgt litt med burde du fått med deg at vaksinen ikke anbefales til gravide nettopp fordi den ikke er testet på gravide enda og da vet man ikke at den er sikker for de. Tror du virkelig at de bare tenkte å vaksinere grupper de ikke har testet på, og håpe det går bra? 😅

Skrevet

Litt morsomt er det jo at man bruker en genmodifiserende vaksine (mRNA-vaksine).  Det har vært voldsomme protester mot genmodifisert mat, men genmodifiserende vaksiner godtar man uten innsigelser.

• Liker 7
Skrevet (endret)
amit skrev (7 minutter siden):

Litt morsomt er det jo at man bruker en genmodifiserende vaksine (mRNA-vaksine).  Det har vært voldsomme protester mot genmodifisert mat, men genmodifiserende vaksiner godtar man uten innsigelser.

Det skjer mutasjoner også i naturen. Vi har drevet med "genmanipulering" i hundrevis av år for å få optimale produkter. Blant annet på planter og avl av dyr. Du kan google hvordan bananer så ut f.eks. Genteknologi er revolusjonerende innen medisin og det er greit å være pessimistiske, men det kan gi fantastiske muligheter. Når jeg lærte om genteknologi (for mange år siden) forklarte foreleser at genmanipulering er mye mindre problematisk enn både plantevernmidler og antibiotika. Noe å tenke på? Her kan du lese litt mer om temaet: https://www.vetinst.no/fagomrader/genmodifiserte-organismer-gmo

Endret av RoNo
Skrevet
2 minutter siden, RoNo said:

Det skjer mutasjoner også i naturen. Vi har drevet med genmanipulering i hundrevis av år for å få optimale produkter. Blant annet på planter og avl av dyr. Du kan google hvordan bananer så ut f.eks. Genteknologi er revolusjonerende innen medisin og det er greit å være pessimistiske, men det kan gi fantastiske muligheter. Når jeg lærte om genteknologi (for mange år siden) forklarte foreleser at genmanipulering er mye mindre problematisk enn både plantevernmidler og antibiotika. Noe å tenke på?

Men hva skjer med oss når vi bruker genmanipulering til å manipulere våres sanne natur?  vi vil ende opp med å ikke ta godt vare på oss selv og vi kan se mer av mystiske sykdommer som kommer til som der igjen fører til mye ekstra arbeid i form av helsepersonell

verden blir i grunn et mer kaldere sted å være

Skrevet (endret)
omno_guest skrev (8 minutter siden):

Men hva skjer med oss når vi bruker genmanipulering til å manipulere våres sanne natur?  vi vil ende opp med å ikke ta godt vare på oss selv og vi kan se mer av mystiske sykdommer som kommer til som der igjen fører til mye ekstra arbeid i form av helsepersonell

Vi blir jo åpenbart X-Men hele gjengen. Selv håper jeg på evnen til å teleporters :)

Her kan du lese mer om temaet: https://www.bioteknologiradet.no/temaer/genterapi/

Det er veldig spennende.

Endret av RoNo
Skrevet

Hvor mange ganger må antivaksere høre det før det går inn? Årsaken til at denne vaksinen er utviklet på rekordtid er alle ressursene som har vært tilgjengelige. Dermed har farmasiselskapene kunnet gjøre mange ting parallelt, som de vanligvis må gjøre etter hverandre. 

Dessuten er vi så heldige at teknologien for mRNA-vaksine ganske nylig har blitt moden nok til å kunne lage vaksine med den. Det blir ikke siste gang vi får en mRNA-vaksine, det er vel mest sannsynlig at de fleste vaksiner heretter blir laget på den måten.

Bivirkninger: mRNA-vaksine er konstruert ved å ta et ufarlig virus og pode inn et karakteristisk protein fra coronaviruset. Dermed lærer immunforsvaret seg å kjenne igjen dette proteinet som noe farlig. Høres det ut som noe som har stor risiko for senskader?

Vi kunne latt forsøkene gå i årevis og slitt med en pandemi som gjorde at vi måtte holde store deler av samfunnet lukket ned eller kraftig regulert. Da er det mye mer forsvarlig å begynne utrullingen av en vaksine som har vært testet av titusener av frivillige i flere måneder. 

Covid19 gir stor risiko for senskader og langtidseffekter. Vaksinene som nå er til godkjenning har hatt svært få alvorlige bivirkninger. Hva vil du helst ta sjansen på?

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, omno_guest said:

Hva er en organismes sanne natur? Det er ikke én sann natur. Alle organismer utvikler seg stadig gjennom små mutasjoner. Over tilstrekkelig mange generasjoner blir det etterhvert til nye arter. Sånn har det alltid vært, bare at det stort sett har gått langsomt. 

Av og til har et individ fått et mutert gen som har gitt beskyttelse mot en type sykdom. Dette individets avkom har i større grad enn andre overlevd og klart å formere seg. Nå gjør vi omtrent det samme, bare at vi slipper å vente på at det skal ta ørten generasjoner før alle mennesker får nyte godt av det.

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor har folk et behov for å putte andre i en bås? Enten så er man vaksinemotstander, eller så skal man ikke kunne diskutere det i det hele tatt? 

Jeg velger å stole på at man vil gjøre en grundig jobb med denne godkjenningen. Samtidig har man ikke gjort det lett for seg selv med den historikken rundt svineinfluensavaksinen. 

De åpenbare tabbene ligger mest rundt hastverket mangelen på testing, samt kommunikasjonen ut mot befolkningen.

Det blir viktig å være ærlig på hva man vet og ikke vet. Hvilke grupper som har blitt testet, og at man ikke kan vite 100 % sikker på langtidseffekter. Frykten for at ikke nok folk vil ta den kan ikke overskygge en åpen og ærlig dialog rundt vaksinene. Om dette gjøres på en god måte er jeg overbevist om at mange nok nordmenn vil ta vaksinen. 

• Liker 9
Skrevet
Sitat

Yeadon and German physician Wolfgang Wodarg sent a letter to the European Medicines Agency, calling on EMA to halt clinical trials of Pfizer’s COVID-19 vaccine in the European Union. In the letter, Wodarg and Yeadon stated that the Pfizer vaccine blocks a protein that is key in the formation of the placenta in mammals, and they claimed that it’s possible women who receive the vaccine could become infertile

https://www.snopes.com/fact-check/covid-vaccine-female-sterilization/

Sitat fra Snopes og greier, det må jo MSM-crusader Collan like.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerangrep,brukerdebatt,spekulasjon,hatefullt innhold,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Ang. svineinfluensavaksinen så reddet den mange ganger så mange liv som den "ødela". Jeg tok den, og hadde tatt den igjen. Men selvsagt er det bedre med vaksiner med færre bivirkninger. 

• Liker 6
Skrevet
Example skrev (På 7.12.2020 den 22.58):

Hvorfor har folk et behov for å putte andre i en bås? Enten så er man vaksinemotstander, eller så skal man ikke kunne diskutere det i det hele tatt? 

Enig. Jeg er skeptisk til vaksinen, men ingen «antivakser». 

• Liker 8
Skrevet
M71 skrev (På 7.12.2020 den 15.22):

VAksinemotstandere på gang igjen?

Eller folk som bruker hodet 

• Liker 4
Skrevet

De skal jo teste den ut på gamlingene og de i risikogruppene først. Om det er smart ? Vet ikke. Får man en av disse bivirkningene som 80 åring er det vel bedre enn noen på 30 får dem som har masse år og leve enda. Nei er for standard vaksinene til barn i Norge men de er veldokumentert og brukt i mange år. Denne derimot... ingen vet noe ... skeptisk 

• Liker 5
Skrevet
Collan skrev (På 7.12.2020 den 19.08):

Hvor mange ganger må antivaksere høre det før det går inn? Årsaken til at denne vaksinen er utviklet på rekordtid er alle ressursene som har vært tilgjengelige. Dermed har farmasiselskapene kunnet gjøre mange ting parallelt, som de vanligvis må gjøre etter hverandre. 

Grunnen til at det tar lang tid å utvikle vaksiner er ikke bare at man trenger x antall forsøkspersoner for å teste effektiviteten. Det er også meningen at man skal teste sikkerheten, både på kort OG lang sikt. Det siste er rimeligvis ikke gjort, da man må teste den  ut over lengre perioder enn noen få måneder. Vaksinetestingen er forøvrig ikke ferdig, de skal følge opp forsøkspersonene videre (var snakk om 2 år for en av dem iallfall, mener det var AstraZeneca). Men det blir jo noe besynderlig å bare følge opp disse når man i mellomtiden har fått millioner av nye forsøkspersoner....

• Liker 3
  • Opprett ny...