Gå til innhold

Har jeg ADD eller er jeg bare dum?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at dere ikke er lege, men lurer bare på om noen her kjenner dere igjen? Jeg visste ikke hva ADD var, før jeg søkte det opp. Og symptomene passer mine problemer. I mange år har jeg følt meg dum, og at andre tar ting fortere enn det jeg gjør.

Har lest litt om symptomer, og noen av symptomene passer meg bra:

- Har vanskeligheter med å konsentrere meg om en samtale. En person kan snakke direkte til meg, men like etterpå aner jeg ikke hva vedkommende snakket om. Jeg henger ofte ikke med i samtaler, skjønner ikke alltid hva de snakker om, så jeg svarer bare med korte setninger tilbake. Noen ganger svarer jeg på noe helt annet enn det de snakker om.

- Mister ofte ting som jeg trenger. På jobb er jeg mester på å rote bort scanneren, saks, penn... Har ting i hånda, legger det i fra meg og etterpå husker jeg ikke hvor jeg la det i fra meg. Hjemme kan jeg f.eks lete etter telefonen min, for å så finne den på badet.

- Lett for å lytte til andres samtaler. Hvis kollegaene mine diskutere noe, blir jeg nysgjerrig og hører på samtalen mellom dem. Hender at jeg bryter innom samtalene dems (selv om jeg ikke tenker over det der og da). Dette skjer ofte. Får jeg ikke med meg starten av samtalen dems kan jeg bryte inn og si: "Hva da?" Prøver å bli flinkere på å ikke gjøre dette, da det sikkert er irriterende for dem.

- Blir ofte avledet av mine egne tanker.

- Jeg sliter med å følge instrukser. Håpløst å følge bruksanvisning. Skal folk vise meg ting skjønner jeg det ikke. Jeg bruker lang tid på å lære meg ting i forhold til mange andre. 

- Liker ikke å se på film eller lese en bok, med mindre temaet er svært interessant. Jeg ser aldri på film når jeg er alene. Gjør det når jeg er med venner fordi det virker som at alle elsker å se på film, så det ender opp med at jeg ser på film med dem. I de fleste tilfeller ser jeg bare på klokka og håper at filmen snart er over. Jeg er ofte i egne tanker når jeg ser på film, noe som gjør at jeg ikke får med meg handlingen og historien i filmen. Når jeg leser om noe, husker jeg aldri det jeg har lest, uansett hvor mye jeg prøver å anstrenge meg.

Føler at jeg er så treig i forhold til alle andre. Som om hjernen min ikke fungerer optimalt. 

Anonymkode: 83b62...d08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rask er ikke alltid det samme som bra. Måten du uttrykker deg på (klart, detaljert, feilfritt) indikerer at du er det motsatte av dum. Det du beskriver er problemer med konsentrasjon og oppmerksomhet, og tildels med impulskontroll.

Snakk med legen din, legg fram vanskene dine, be om utredning. 

Anonymkode: f1a2f...982

• Liker 1
Skrevet

jeg er på samme måte, uten å ha add(trodde lenge at jeg hadde det). var til nevropsykolog, som slo fast at angst og tankekjør var hovedgrunnen til alt dette🤷‍♀️

tok 5 timer med ulike tester(fordelt på to dager), og kom ut med en helt normal hjernekapasitet(hva nå enn det er, haha)☺️

har aldri fullført høyere utdannelse🤷‍♀️og faller fort ut😏

Anonymkode: 111cc...8e4

Skrevet

ADHD og ADD har ingenting med intelligensnivå å gjøre, men det har med måten man får uttrykt sin intelligens og kunnskap. Du er uansett ikke "dum" pga. ADD, i så fall.

Anonymkode: 56cea...6f9

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du? har det vært sånn hele livet? kontakt en lege :)

Anonymkode: c6d03...839

Skrevet

Dum er du hvertfall ikke :) 

Men disse tegnene du mevner med distré/konsentrasjon kan være bokstavdiagnose ja.

Be om utredning :) 

Anonymkode: aaf90...5e0

Skrevet

Jeg har add og er slik du beskriver. Men jeg har også lav mestringsfølelse, lav selvfølelse og gir lett opp. 
Jeg fikk angst i 17 års alderen og slitt med det siden da, og det igjen har gjort meg deprimert. 
Fikk utredning i voksen alder og brikkene falt da mer på plass.

I mitt tilfelle så lyste det mer igjennom min diagnose da jeg fikk mer ansvar i jobben. Jeg takler svært dårlig stress, dårlig på å administrere og prokrastinerte. 

Testet min IQ, der scoret jeg høyt. Men har blitt oppfattet som dum og lat av mine kollega (på den tiden var jeg veldig langt nede, orket ingenting. Tilslutt tok jeg tak og fikk en utredning. Går nå på medisin og min hverdag er nå mye bedre). 

Anonymkode: 22445...5da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...