Gå til innhold

Valp som piper mye om natten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en valp på 11 uker som piper veldig mye om natten. Han sover på gulvet inne på rommet mitt og kan alltid se meg. Når vi legger oss på kvelden roer han seg ganske kjapt, men han våkner mange ganger om natten og piper mye. Tar han med på do og når vi kommer på soverommet igjen er han helt gal til å prøve å komme opp i senga. Legger hånda mi ned til han på gulvet, men han bruker tid på å roe seg.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: ac5de...a3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg madrassen ned på gulvet og sov med hunden der.

Anonymkode: 1c99c...91d

• Liker 3
Skrevet

La den lille komme opp i sengen. Du kan gradvis trene han til å sove i hundeseng når han er litt eldre. Han er sikkert litt redd.

Anonymkode: d5ea5...a5c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har en valp på 11 uker som piper veldig mye om natten. Han sover på gulvet inne på rommet mitt og kan alltid se meg. Når vi legger oss på kvelden roer han seg ganske kjapt, men han våkner mange ganger om natten og piper mye. Tar han med på do og når vi kommer på soverommet igjen er han helt gal til å prøve å komme opp i senga. Legger hånda mi ned til han på gulvet, men han bruker tid på å roe seg.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? 

Ha valpen i sengen,problemet løst. Den liker seg inntil eieren. Vil ikke ligge alene på et kaldt gulv.  Her har vi en hund på 4 år ligger i fotenden på sengen vår. Nå har vi fått  en liiiten valp, så den har vi inni en hundeveske, oppi sengen vår i midten. Da er vi trygge på at den ikke faller ned på gulvet eller at vi legger oss oppå den. Samtidig er den trygg å ligger sammen med oss. 

Anonymkode: 31fe1...f74

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La den lille komme opp i sengen. Du kan gradvis trene han til å sove i hundeseng når han er litt eldre. Han er sikkert litt redd.

Vil det ikke være vanskelig å lære han det når han er vant med å ligge i sengen?

Skrevet

Det er en grunn til at valper sover sammen i puppy piles. Det er for varme, men også for sikkerhet. Om én valp ser/oppdager noe, så våkner resten også. Det er et sikkerhetssystem. Valper har i tillegg et instinkt som forteller de at de trenger andre for å overleve. Jeg regner med at valpen kjenner seg alene på gulvet og helst trenger å ligge inntil en pustende, varm kropp for å slappe av.

Jeg hadde min valp i senga. Det gjorde at hun følte seg trygg og sov godt om nettene. Hun sover fortsatt i senga, men det er fordi jeg er enslig og trenger ikke senga for meg selv 😅 men nå er hun såpass trygg at hun fint kan sove på gulvet. Om jeg skal lære henne å sove på gulvet, så blir det noen netter hvor jeg blir vekt av at hun sniker seg oppi senga, og jeg må guide henne tilbake i egen seng.

Om du ikke vil ha valpen I senga, så kan du legge en madrass på gulvet og sove der en stund 🙂

Anonymkode: f68fd...544

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil det ikke være vanskelig å lære han det når han er vant med å ligge i sengen?

Nei. Etterhvert blir valpen mer selvsikker og moden for innlæring. Da kan du starte med å trene på å sove alene. 

Skrevet

Det er fullstendig ulogisk for en valp å ligge alene, det strider imot overlevelsesinstinktet. Noen tar sånn greit, mens andre er mer usikre. Så jeg stemmer for at du enten legger deg på madrass på gulvet sammen med valpen, eller lar den sove i sengen. Det går fint å venne dem av med å sove i sengen senere når de er med selvsikre og trygge. 

Anonymkode: a24ab...fd6

• Liker 3
Skrevet

De er jo utrygg og usikker når de er små. Det er som å få en baby i hus. Jeg tenker at det er ekstremt viktig å sørge for at valpen føler seg trygg. Man får igjen for det når den blir større og skal være alene hjemme etc.

Jeg lå på gulvet ved siden av min når jeg fikk henne i høst. Hun var også et lite klistremerke i starten. Når hun ble tryggere sov jeg i sofaen 1m meter fra henne. Så snart hun hadde bedre blærekontroll og kunne gå ned trappa selv, fikk hun sove på soverommet på gulvet. Fungerte veldig bra for oss. Pga. en veldig bratt trapp fra andre etasje, ville det vært fare for at jeg ramlet om jeg skulle båret henne ned i halvsøvne. Det er snakk om en nokså stor rase. Hun har prøvd å komme opp i senga et par ganger, men det må man nesten regne med. Det er absolutt ikke et problem. Virker som om hun liker sin egen seng veldig godt heldigvis. Det beste er at jeg nå har en valp som er veldig trygg i hele huset. På dagen kan hun like gjerne sove alene på kjøkkenet og i gangen, som i stua sammen med oss. 

Anonymkode: 1930b...7ef

• Liker 1
Skrevet

HVA!?! Den stakkars valpen SKAL sove i sengen med deg!!

Anonymkode: 2c282...bc2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har funnet ut at det enkleste er å ha valpen i sengen. Da sover de gjerne hele natten fra første dag og siden jeg våkner lett merker jeg med en gang om den blir urolig og kanskje må ut. Jeg har aldri opplevd at de har tisset i sengen for de gjør svært ugjerne fra seg der de skal sove. Når de blir eldre kan de fint sove alene. Til og med gamle Nordenstam, som slett ikke er kjent for å være noen bløthjertet hundemann, har skrevet i en av bøkene sine at han anbefaler de denne løsningen 😉

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 23.03):

Hunder har ikke noe i en seng å gjøre, sett den ut der hunder er ment å sove.

Anonymkode: b8a8f...44c

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kanskje du skal vurdere å ikke ha dyr?!

• Liker 2
Skrevet

Om du ikke har et ønske om en hund som kommer opp i senga di resten av sitt liv, så tar du ikke hunden opp i senga. Legg en madrass på gulvet sammen hunden, eller legg deg på sofaen med den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

LOL!!!! 

Anonymkode: a24ab...fd6

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt med så åndssvake innlegg.

• Liker 3
Skrevet
On 12/5/2020 at 11:05 PM, AnonymBruker said:

DU MÅÅÅÅÅ HA DEN I SENGEN.  Om du ikke forstår det så kontakt Dyrebeskyttelsen eller noe og la dem få et annet hjem ASAP.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

DU MÅÅÅÅÅ HA DEN I SENGEN.  Om du ikke forstår det så kontakt Dyrebeskyttelsen eller noe og la dem få et annet hjem ASAP.

Jeg har aldri hatt hunden min i sengen. Den har det helt fint.

Slutt å overdrive. Hunder er ikke ment å sove i sengen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var da voldsomt? 😅

Selv hadde jeg de første ukene valpen i sengen med en varmeflaske, for deretter å legge den i hundeseng rett nedenfor egen seng, også med varmeflaske. 

Noen uker etter det igjen fikk hun ligge i buret sitt på stua, som hun kjente godt til fra dagtid.

Hører med til historien at vi etterhvert fant ut at det var best for oss begge at hun sov på soverommet, så nå er hun i hundeseng ved senga mi igjen ♥️

Anonymkode: 3f73b...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...