Gå til innhold

Hvordan lære å si nei ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så har det skjedd igjen. Ei bekjent har invitert meg på velværekveld. Jeg vet at velværekveld egentlig betyr homeparty for Forever Living Aloevera, men velværekveld høres liksom bedre ut. Det blir bare oss fire og det er selvsagt 1-2 m avstand.  Dette blir såååååå gøy!  Jeg presterer å si ja,  selv om jeg mener nei. Jeg synes Forever Living kvelder bortkastet og ekstremt langdryge. Jeg vil ikke bruke fridagen min fra jobb på dette , vil helst bare være hjemme i sofaen med Netflix, men jeg har null mekanismer for å sette grenser for meg selv. Jeg får en følelse av være superbitch og utakknemlig hvis jeg sier nei . Jeg klarer ikke å finne unnskyldninger. Jeg klarer ikke å lyve og si at det ikke passer. Jeg sier stadig ja til ting bare for å ha mitt på det rene.  Jeg er ikke dum på andre områder. Jeg sluker bøker,  lærer nye språk så lett som bare det og er vant med ansvar. Men på akkurat dette området feiler jeg totalt.  Hva skal jeg gjøre? Hvordan bygge opp ryggrad?

Anonymkode: 6027a...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare øve. Start med å kontakte denne venninna og fortell at du ikke kan allikevel. Også må du bare fortsette. Og du må nok leve med dårlig samvittighet i starten for samvittigheten din er nok litt skakkjørt og trenger justering den også. Øvelse gjør mester. 

Anonymkode: 57241...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du vil støtte henne så snart hun forlater den fjottete sekten hun er i, send hende link til wikipedia artikkel om pyramidespill og spør hvor mye penger hun har tapt til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensesetting er ikke lett, så jeg har full forståelse for at du strever med det. Hvis du prøver å snu på situasjonen. Hvordan hadde du følt det om du inviterte en person som bare kom fordi vedkommende ikke turte å si "nei"? Ville du ikke foretrukket at personen var ærlig med deg? Husk at grenser er trygghet, også for andre som lettere vet hva de har å forholde seg til.

 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rydde i alt som er vanskelig så klarer man. Da endret alt seg. Til det bedre.

 

Søsteren min kaller meg egoistisk men kunne ikke brydd meg mindre.

Anonymkode: 55247...d9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite 'triks' kan være å bestandig svare "jeg må sjekke kalenderen min først" og så gi de svar på etterkant. Det er lettere å si nei når de ikke står der rett foran deg og ser på deg med forventning om et ja.

Anonymkode: 0b900...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...