Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg sitter med hjemmeeksamen nå. Besvarelsen skal være på 10sider +/-. 

Innledningen min er på litt under en halv side, men avslutningen min er derimot på 1 og ei halv side. Jeg er nå bekymra for at avslutninga blir for lang? Samtidig ble det jo en del å oppsummere etter at oppgaven var ferdig skrevet, og jeg er godt fornøyd med avslutninga mi så har ikke lyst til å korte den ned. Er det noen som vet om kravene på dette med avslutning og lengde? 

Kan jeg trekkes for at avslutningen er for lang? Skal levere allerede i morgen. 

Takk på forhånd! 

Anonymkode: 63242...db0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som vet? Noen her som er sensor kanskje?

- TS

Skrevet (endret)

Oppsummering er én ting, konklusjon er noe annet. Du bør først og fremst finne ut hva avslutningen din skal inneholde. Avslutningen bør egentlig ikke være så veldig lang, særlig ikke om det dreier seg om en konklusjon - i så fall bør den være ganske kortfattet og enkel. Oppsummering kan tas med dersom det er gunstig i oppgaven du skriver, men det er vanskelig å gi noe mer detaljert beskrivelse når vi ikke vet hvilket fagområde dette gjelder...

Endret av Heihola
Skrevet
Heihola skrev (3 minutter siden):

Oppsummering er én ting, konklusjon er noe annet. Du bør først og fremst finne ut hva avslutningen din skal inneholde. Avslutningen bør egentlig ikke være så veldig lang, særlig ikke om det dreier seg om en konklusjon - i så fall bør den være ganske kortfattet og enkel. Oppsummering kan tas med dersom det er gunstig i oppgaven du skriver, men det er vanskelig å gi noe mer detaljert beskrivelse når vi ikke vet hvilket fagområde dette gjelder...

For i avslutningen min er det en god del refleksjon.. Det er derfor den ble såpass lang. Så det er vell gjerne ei slags oppsummering/avslutning sammen kan man si. Fagområdet mitt er sosialt arbeid, samfunnsvitenskapelig fakultet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For i avslutningen min er det en god del refleksjon.. Det er derfor den ble såpass lang. Så det er vell gjerne ei slags oppsummering/avslutning sammen kan man si. Fagområdet mitt er sosialt arbeid, samfunnsvitenskapelig fakultet. 

Jeg hadde delt opp, og tatt med refleksjonene i drøfingsdelen. 

Anonymkode: dc8a7...51a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde delt opp, og tatt med refleksjonene i drøfingsdelen. 

Jeg har alltid hatt innledning, hoveddel og avslutning. Tror ikke jeg vil fjerne hele avslutninga..? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har alltid hatt innledning, hoveddel og avslutning. Tror ikke jeg vil fjerne hele avslutninga..? 

Nei, som jeg sa, jeg hadde delt opp avslutninga og flytta refleksjonene til hoveddelen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, som jeg sa, jeg hadde delt opp avslutninga og flytta refleksjonene til hoveddelen. 

Men poenget mitt er at jeg er fornøyd med avslutninga mi slik den er, og det gjør vell ingenting at det er litt refleksjon i avslutningsdelen heller? Eller? Kan jeg spørre om du er sensor?

Skrevet

PS. Jeg bare lurer på om det kan gå fint at det er litt lengde på avslutninga, så lenge jeg holder meg innenfor kravene om antall sider. 

Skrevet

Nytt spørsmål: Kan jeg i stedet for å dele opp refleksjonen endre tittel fra "avslutning" til "Refleksjon/avslutning"? 

Jeg ble plutselig så usikker!

- TS

Skrevet

Du kan jo gjøre det, men det vil trekke ned inntrykket av oppgaven din når avslutninga er halvannen sider lang. Avslutning er avslutning, og den skal være ganske kort og konsis, og oppsummere funnene dine. Jeg hadde flytta, og anbefaler deg å gjøre det, men du stryker jo ikke på det. 

Er ikke sensor, men har skrevet mange eksamensoppgaver i samme fag som ditt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan jo gjøre det, men det vil trekke ned inntrykket av oppgaven din når avslutninga er halvannen sider lang. Avslutning er avslutning, og den skal være ganske kort og konsis, og oppsummere funnene dine. Jeg hadde flytta, og anbefaler deg å gjøre det, men du stryker jo ikke på det. 

Er ikke sensor, men har skrevet mange eksamensoppgaver i samme fag som ditt. 

Æsj.. Det er levering i morgen, vet ikke om jeg tørr begynne å flytte på oppgaven nå. Følte liksom det var flyt i oppgaven slik den er. Eneste minus er jo at avslutninga er litt for lang, samtidig så spurte jeg noen medstudenter i går om fikk til svar at det ikke var noe krav til minimum lengde i ei avslutning. De mente også at det gikk fint å ha litt refleksjon med i avslutninga, jeg tenker det er i avslutninga det er rom for å oppsummere/reflektere. Jeg har forresten B i snitt på tidligere hjemmeeksamener. 

Skrevet

PS. Kan jo nevne at det er en drøftingsoppgave jeg holder på med. 

- TS

Skrevet

Men selvfølgelig.. Jeg har jo en god del refleksjon i hele oppgaven forsåvidt, i og med at det er en drøftingsoppgave. 

Kan man trekkes en hel karakter pga lengde på ei avslutning?

- TS. 

Skrevet

Nå har du jo fått svar, men er ikke så interessert i tilbakemeldinger og insisterer på å beholde den som den er. Den er sikkert god nok i massevis, bare lever og ikke tenk mer på det. Lykke til! 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå har du jo fått svar, men er ikke så interessert i tilbakemeldinger og insisterer på å beholde den som den er. Den er sikkert god nok i massevis, bare lever og ikke tenk mer på det. Lykke til! 

Tilbakemeldinger er jeg jo interessert i, ellers hadde jeg ikke opprettet tråden. Forsøker bare å finne ut om det er absolutt nødvendig å dele den opp? Og for å finne utav det må man jo kunne stille spørsmål rundt det og diskutere det videre for å gjøre seg ei vurdering av hva som er lurt..?

Skrevet

Du bør ikke ha med nye momenter i en avslutning, så sier som de andre: flytt refleksjonene fram. 

Anonymkode: d1065...60a

• Liker 4
Skrevet

En avslutning er en avslutning. Du skal IKKE begynne å ta opp nye ting i avslutningen, om det allerede ikke er nevnt i drøftingsdelen. 

Anonymkode: 27750...33a

• Liker 3
Skrevet

Du, B student? Høres rart ut

Avslutning er avslutning. Ikke en refleksjon. AVSLUTNING 

Anonymkode: 09c46...cbe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du, B student? Høres rart ut

Avslutning er avslutning. Ikke en refleksjon. AVSLUTNING 

Anonymkode: 09c46...cbe

Til din første setning: Ok... 😂

- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...