Gå til innhold

Nabo klager på bass.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

nattevakt? har du hørt om pandemien? folk har hjemmekontor. Det krever litt ekstra av oss alle. Også naboene.

Anonymkode: f271a...2b7

Som jeg skrev lengre opp: 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hjemmekontor😂 Den dama har ikke hjemmekontor, sitter utenfor og prater i telefon og røyker dagen lang. I såfall er hu en telefon selger, helt fra første flyttelass har hun sittet ute og røyket og snakket i tlf 😂

Anonymkode: 85639...c83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Start med å snakk med naboen.

Skrevet

Åhh! Har en arbeidsledig nabo der NAV dekker husleie og alt. Skikkelig adhd dude på nesten 40 som er selverklært livsnyter, selv om han aldri forlater leiligheten. Første søndagen han flyttet inn her så dundret han i gang. Dødsirriterende og mitt største ønske er at han flytter. Trafikk inn og ut hele tiden fra de andre arbeidsledige og uføre kompisene sine som gjerne blir en uke i strekk, og da må de selvsagt ha fest. Søndag eller tirsdag... Det spiller null trille for ingen av de har jo noen forpliktelser eller jobb. Husloven kan de selvsagt ikke, for det krever jo litt. Så da er det gjerne fest til 4 på morgenen med høy prating og bass. Mannen min har vært på døra og forklart på problemet, men da kommer jo unnskyldningene rekende på en fjøl "Visste ikke at det var SÅ lydt" "Ja, jeg har alltid vært den som er en plage i nabolaget, høhø. Liker jo ikke å plage noen, men musikk er min største lidenskap, bare si fra om det blir lydt igjen" Så går det en(!) uke så er det på'n igjen. Og sånn fortsetter det. Så nå har jeg fått nok. Neste gang blir det ingen kjære mor! Når man bor så tett på andre så skrur man av bassen om man har en subwoofer. Punktum.

Så ja, TS. Det er ille når folk faktisk plager på bass. Hvem er du til å bestemme om hva andre måtte sitte å høre på? Det er gjerne idioter som ikke forstår folkeskikk eller vet hva hensyn er for noe. 2 timer hver dag er tortur å sitte å høre på *dunkdunkdunkdunk* Neste gang du spiller så kan du prøve å skru ned alt annet utenom bassen stå på så kan du se hvor lenge du holder ut, for det er den verste lyden i verden! Det setter seg i veggene, det setter seg i deg uansett hvor lavt det er. Og om naboen min hadde hørt på bass over flere timer hver dag så skal jeg love at vedkommende ikke hadde bodd særlig lenge. Normale lyder bør man tåle, samme med musikk, men bass? Ikke faen!

Anonymkode: 12d62...79a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 17.22):

Hjemmekontor😂 Den dama har ikke hjemmekontor, sitter utenfor og prater i telefon og røyker dagen lang. I såfall er hu en telefon selger, helt fra første flyttelass har hun sittet ute og røyket og snakket i tlf 😂

Er de rumenere/polakker. Høres nemlig helt ut som nabodama mi

Anonymkode: 4819c...aa6

Skrevet

Fra noen som for i studentbolig hvor litt av hvert av folk flytter inn så kan jeg skrive under på at når en fyr i 4 etasjer under meg har på musikk med bass så er det tortur. Musikken hører man ikke nødvendigvis, men bassen den vibrerer i alt av vegger og gir definitivt hodepine etter 2-3 timer. Helt umulig å konsentrere seg om noe som helst. 

Anonymkode: 81609...a99

• Liker 9
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 16.58):

Hei, så jeg bor i en kjeller. Her om dagen fikk jeg en lapp i postkassa med «må du ha på den bassen til alle døgnets tider?»

Først og fremt har jeg barn, så alle døgnets tider stemmer vell ikke helt. Jeg har også problemer med insomnia, som vil si at jeg gjerne ligger i sengen fra klokken 22 til 02/03. Før jeg sovner, jeg er arbeidsledig så sover da gjerne til 11 tiden.  

Denne dagen lappen kom var en dag jeg var våken veldig tidlig, og tok for meg en vaske dag cirka klokken 09.00 til  11-12 tiden. Og deretter holdt litt på med musikk fra sånn 14 ish til 15.30. 

Vanligvis har jeg musikk daglig sånn 2-3 timer kanskje, i 11 tiden på dagen til rundt 14 siden da har jeg mest energi til og gjøre ting i hjemmet. 

Etter barn er lagt gamer jeg med headsett som vil si at fra 18/19.00 og utover kvelden er det ikke musikk eller lyd fra anlegg i det heletatt. Og når jeg har på musikk er det som regel ikke høyere enn at fint hører meg selv synge med. 

Så hvor går grensen for og klage? Jeg blir jo stressa for og bare ha på tven høyt jeg nå. 

Skal sies at de over oss er 2 barn(tror jeg?) og 2 voksne. Som farter og bråker rundt hele tiden selv.  

legger med video fra i dag. Har aldri tenkt på og klage forventer jo bråk fra naboer, bare innenfor rimelige tider av døgnet. Men ja det irriterer jo meg også, den videoen er kortet ned 38sek pga kg ikke lar deg laste ned mer. 

IMG_5527.MOV 2 MB · 31 Nedlastninger

Ta det til deg. Vær en grei nabo. Du ønsker ikke et dårlig naboforhold. Dersom naboen har tatt seg bryet med å skrive en lapp, så stemmer det at vedkommende plages. Vedkommende har garantert vært plaget lenge før det ble tatt kontakt. Skaff deg noen trådløse hodetelefoner så kan du spille så høyt 24/7 du bare ønsker. 

Hva syns du om hodetelfoner ts? Et godt forslag? 

Skrevet
On 12/6/2020 at 12:59 AM, eif said:

Bassen fra andres musikk er dødsirriterende og helt unødvendig generelt, men det blir enda verre når det er naboen som bråker, for da får man ikke komme seg unna den og man vet det jo. Helt forferdelig å måtte tåle sånt regelmessig. Man skal få ro i sitt eget hus.

Da må man nesten få seg et eget hus. I en leilighet må du tåle moderat nabolyd.

Anonymkode: 6179d...b4f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 17.12):

Glemte og ta med at bassen nesten ikke var på, nå er den av så hensyn tar jeg. (Det er også bare innebygd bass i noen stusslige høyttallere) Men pga den ikke var på nesten uansett så er det jo derfor jeg nå bekymrer meg generelt for og ha på lyd her. Og det at man klager på at den er på «hele døgnet» når den er på 2-3 timer om dagen. Da de fleste vaneligvis er på jobb. Og nei de jobber ikke nattevakt, som jeg har sett virker det som kvinnen er arbeidsledig. Hadde jeg visst noen jobbet nattevakt over meg og at musikk hadde vekket dem klokken 11 hadde jeg tatt hensyn til det å. 

Spiller ingen rolle. Folk klager ikke for moros skyld. Ta på øretelefoner neste gang du skal spille musikk. Ta hensyn til at folk bor rundt deg!

Anonymkode: 75cac...5bd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 17.22):

Du får mange svar her, og det eneste du tar deg bryet med å svare tilbake, er ved å latterliggjøre naboen din.

Skjønner godt at naboene dine klager om du har så lite selvinnsikt generelt som det du viser på det lille du skriver her.

Og ja; bass er et helvete for naboene.

• Liker 3
Skrevet

Bass er det verste som finnes. Selv om det er på dagtid er det helt forferdelig for de rundt deg. På et punkt dirret veggene mine pga naboens bass. 🥴

• Liker 7
Skrevet

Naboen har fått seg lydanlegg/lydplanke til TVen. Jeg skal love deg at jeg hører bassen! Hører veldig sjeldent noe fra naboen ellers. Jeg bruker headsett når jeg hører på musikk hjemme. 

Anonymkode: edd98...216

• Liker 3
Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av eif
  • Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nope. Nå er vel heller de som vil bråke unødig som bør flytte i eget hus der de kan spille så høyt de vil uten å plage andre. Om man helt på alvor er et sånt bass-hue som ikke klarer å fungere en dag uten dundunk musikk så har man ikke noe i en leilighet blant andre å gjøre. Mener du helt alvorlig at noen har rett til å bestemme hva naboen skal sitte å høre på hjemme i sin egen stue på andres premisser? De fleste jeg har møtt av de kalibret er noen rusa søplehuer som får pengene sine fra NAV fordi de ikke gidder å jobbe eller ingen vil ansette dem. De har tydeligvis ikke lært en dritt om hensyn under oppveksten og musikken er det eneste de har i hverdagen for å oppleve litt glede i sitt nitriste liv, og naboer med normale jobber som vil ha ro når man først er hjemme og som må legge seg på ett gitt tidspunkt må lide for det.

Moderate nabolyder er gåing over gulvet, lukking av dører, tv/musikk med normalt lydnivå, barnelyder, gressklippere, oppussing ++ Å sette på dundrende bass fordi "musikken ikke blir helt det om man ikke kan gunne på" går ikke under moderat nabolyd. Det er mange som har blitt kastet ut pga. bass.

Anonymkode: 12d62...79a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

du tar feil. I naboloven står det motsatt: Ingen må gjøre noe som er unødvendig til ulempe for naboen sin.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15#KAPITTEL_1

(uturvande betyr unødvendig. Unødvendig: F.eks som i å spille plagsom musikk, når man enkelt kunne skaffet seg hodetelefoner)

• Liker 5
Skrevet

Helt grusomt med bass. Forstår at de klager når de må tåle dette daglig. 

Anonymkode: 187be...b67

• Liker 9
Skrevet

Kanskje det kan hjelpe med gummiknotter under høyttalerne?

Skrevet

Når de har barn, er vel 14-16-tiden tidspunktet de gjør lekser. Da kan det være greit å slippe bråk.

Anonymkode: 2e7ac...df1

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Tenker det var utrolig dumt at naboen ikke kom på døra og snakket med deg om det som voksne folk. 

Jeg var utrolig plaget av en tidligere nabos bass for noen år tilbake. Greia var det at selv om det ikke var noe høyt inne hos ham så var det en ekkel vibrasjon inne hos meg. Jeg trodde jo at han var helt dust først, hvordan kan han ha på så JÆVLIG med bass hele tiden. Men han hadde jo ikke det. Han var svært lydinteressert og hadde et fantastisk anlegg, men konstruksjonen av bygget gjorde at akkurat basslyden bar veldig godt. Når han fikk høre inne hos meg skjønte han at jeg reagerte. 

Ved hjelp av at vi lyttet inne hos hverandre fikk vi mer forståelse for hverandre. Han fikk støydempende matter og knotter og litt diverse (satt meg ikke helt inn i det), og det ble mye bedre. Det finnes mye utstyr man kan bruke. 

Er lett for deg å tenke at naboene er veldig kritiske og for naboene å tenke at du er veldig hensynsløs. Sannheten er nok ingen av delene! Snakk sammen. Si at du gjerne vil i møtekomme, og høre hvordan det er hos dem, siden du har ganske lav lyd osv. Få tak i matter og knotter, og hør om problemet bedres. 

Skrevet
Rainstorm skrev (6 timer siden):

Tenker det var utrolig dumt at naboen ikke kom på døra og snakket med deg om det som voksne folk. 

Jeg var utrolig plaget av en tidligere nabos bass for noen år tilbake. Greia var det at selv om det ikke var noe høyt inne hos ham så var det en ekkel vibrasjon inne hos meg. Jeg trodde jo at han var helt dust først, hvordan kan han ha på så JÆVLIG med bass hele tiden. Men han hadde jo ikke det. Han var svært lydinteressert og hadde et fantastisk anlegg, men konstruksjonen av bygget gjorde at akkurat basslyden bar veldig godt. Når han fikk høre inne hos meg skjønte han at jeg reagerte. 

Ved hjelp av at vi lyttet inne hos hverandre fikk vi mer forståelse for hverandre. Han fikk støydempende matter og knotter og litt diverse (satt meg ikke helt inn i det), og det ble mye bedre. Det finnes mye utstyr man kan bruke. 

Er lett for deg å tenke at naboene er veldig kritiske og for naboene å tenke at du er veldig hensynsløs. Sannheten er nok ingen av delene! Snakk sammen. Si at du gjerne vil i møtekomme, og høre hvordan det er hos dem, siden du har ganske lav lyd osv. Få tak i matter og knotter, og hør om problemet bedres. 

nøyaktig samme erfaring har jeg, beskrevet i et innlegg lenger oppe. Naboen spilte egentlig ikke spesielt høyt viste det seg, men anlegget var plassert langs en bærende vegg som gjorde vibrasjonene utålelige inne hos meg. Det hjalp å snakke sammen...

Skrevet

Ikke alltid det hjelper å snakke sammen heller. Vi var på døra til gamlenaboen vår flere ganger og spurte i en vennlig tone om han kunne skru ned musikken. Skrudde vel ned 1 hakk den ene gangen, og ellers skrudde han bare opp musikken de fleste andre gangene vi ringte på, og lukket ikke opp. Enkelte gir bare totalt faen.

Anonymkode: 97ebd...96e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...