Gå til innhold

Nabo klager på bass.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, så jeg bor i en kjeller. Her om dagen fikk jeg en lapp i postkassa med «må du ha på den bassen til alle døgnets tider?»

Først og fremt har jeg barn, så alle døgnets tider stemmer vell ikke helt. Jeg har også problemer med insomnia, som vil si at jeg gjerne ligger i sengen fra klokken 22 til 02/03. Før jeg sovner, jeg er arbeidsledig så sover da gjerne til 11 tiden.  

Denne dagen lappen kom var en dag jeg var våken veldig tidlig, og tok for meg en vaske dag cirka klokken 09.00 til  11-12 tiden. Og deretter holdt litt på med musikk fra sånn 14 ish til 15.30. 

Vanligvis har jeg musikk daglig sånn 2-3 timer kanskje, i 11 tiden på dagen til rundt 14 siden da har jeg mest energi til og gjøre ting i hjemmet. 

Etter barn er lagt gamer jeg med headsett som vil si at fra 18/19.00 og utover kvelden er det ikke musikk eller lyd fra anlegg i det heletatt. Og når jeg har på musikk er det som regel ikke høyere enn at fint hører meg selv synge med. 

Så hvor går grensen for og klage? Jeg blir jo stressa for og bare ha på tven høyt jeg nå. 

Skal sies at de over oss er 2 barn(tror jeg?) og 2 voksne. Som farter og bråker rundt hele tiden selv.  

legger med video fra i dag. Har aldri tenkt på og klage forventer jo bråk fra naboer, bare innenfor rimelige tider av døgnet. Men ja det irriterer jo meg også, den videoen er kortet ned 38sek pga kg ikke lar deg laste ned mer. 

Anonymkode: 85639...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av erfaring; bass ljomer noe voldsomt. I vegger og tak.

Vi plagdes så av naboen vår at vi flyttet. Probøemet var ikke lyd, men durende bass.

Du hører lenge på musikk, da - ikke rart de spør. 

Ta hensyn, skru ned bassen/lyden  og sett høyttalerne på noe som demper. 

Anonymkode: 188d0...191

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi plagdes så av naboen vår at vi flyttet. Probøemet var ikke lyd, men durende bass.

Glemte og ta med at bassen nesten ikke var på, nå er den av så hensyn tar jeg. (Det er også bare innebygd bass i noen stusslige høyttallere) Men pga den ikke var på nesten uansett så er det jo derfor jeg nå bekymrer meg generelt for og ha på lyd her. Og det at man klager på at den er på «hele døgnet» når den er på 2-3 timer om dagen. Da de fleste vaneligvis er på jobb. Og nei de jobber ikke nattevakt, som jeg har sett virker det som kvinnen er arbeidsledig. Hadde jeg visst noen jobbet nattevakt over meg og at musikk hadde vekket dem klokken 11 hadde jeg tatt hensyn til det å. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bamse20
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Glemte og ta med at bassen nesten ikke var på, nå er den av så hensyn tar jeg. (Det er også bare innebygd bass i noen stusslige høyttallere) Men pga den ikke var på nesten uansett så er det jo derfor jeg nå bekymrer meg generelt for og ha på lyd her. Og det at man klager på at den er på «hele døgnet» når den er på 2-3 timer om dagen. Da de fleste vaneligvis er på jobb. Og nei de jobber ikke nattevakt, som jeg har sett virker det som kvinnen er arbeidsledig. Hadde jeg visst noen jobbet nattevakt over meg og at musikk hadde vekket dem klokken 11 hadde jeg tatt hensyn til det å. 

bass kan høres veldig godt selv om det er lavt på.

Snakker av erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass hos naboene er det mest irriterende i hele verden. 2-3 timer i strekk er ikke innafor! Du kan fint høre musikk uten dundrende bass!

Anonymkode: 97eb9...bac

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også klaget på bass 2 - 3 timer på dagtid når jeg sitter på hjemmekontor.

Anonymkode: fc72d...541

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bamse20
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bass hos naboene er det mest irriterende i hele verden. 2-3 timer i strekk er ikke innafor! Du kan fint høre musikk uten dundrende bass!

Anonymkode: 97eb9...bac

kunne ikke vært mere enig med deg der. Bryr meg ikke om folk spiller musikk her jeg bor så lenge dem ikke har noe bass på, og det har jeg sagt til dem. Bass er fryktelig å høre på.. Blir som om folk slår på veggene hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basslyd kan høres helt annerledes ut et stykke unna høytaleren enn rett ved, og pga. bygningsmaterialer og måten et bygg er utformet på, så kan basslyden til og med bli forsterket.

Eksempel: Jeg har selv noen skrale, små høytalere på stua, og når jeg sitter like ved synes jeg det er altfor lite bass. Men når jeg går ut i gangen eller andre rom, så hører jeg bassen dundre skikkelig kraftig! Derfor bruker jeg nesten alltid headset når jeg skal høre musikk eller se på serier/film.

Anonymkode: 68a2e...63f

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt slik nabo selv, klagde på høy lyd når headsett var på... å ikke sang jeg med heller da jeg spillte.

noen er bare syke

Anonymkode: e02e8...46e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde også klaget på bass 2 - 3 timer på dagtid når jeg sitter på hjemmekontor.

Anonymkode: fc72d...541

Hjemmekontor😂 Den dama har ikke hjemmekontor, sitter utenfor og prater i telefon og røyker dagen lang. I såfall er hu en telefon selger, helt fra første flyttelass har hun sittet ute og røyket og snakket i tlf 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har hatt slik nabo selv, klagde på høy lyd når headsett var på... å ikke sang jeg med heller da jeg spillte.

noen er bare syke

Anonymkode: e02e8...46e

trur de heller mente at du snakket høyt :)

Anonymkode: 84010...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørselsproblemer og bruker høyttalere koblet til pc og TV. Jeg hører på musikk av og på hele dagen. + tv, youtube filmer og slikt. Bassen er skrudd helt ned. Ingen hører lyden, fordi lyden høres ikke så godt som man kanskje tror. Inne i leiligheten så kan det være så høyt til tider at jeg ikke hører mine egne tanker (er sjeldent at det er såå høyt, men det kan skje). Går jeg ut i gangen så høres ikke lyden engang. Men bassen, den høres helt til nabokommunen om den slåes på, derfor er min helt av. Jeg hører ikke at bassen er for mye når jeg sitter rett ved siden av heller. Så den kan være skyhøy og høres flere etasjer oppe uten at jeg merker det. Derfor er bassen nå helt av. 

Så skru av bassen, så er problemet løs. Du må ikke kjenne at det dunker i ryggmargen når du hører på musikk for å nyte den. 

Anonymkode: f26df...ad1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har hørselsproblemer og bruker høyttalere koblet til pc og TV. Jeg hører på musikk av og på hele dagen. + tv, youtube filmer og slikt. Bassen er skrudd helt ned. Ingen hører lyden, fordi lyden høres ikke så godt som man kanskje tror. Inne i leiligheten så kan det være så høyt til tider at jeg ikke hører mine egne tanker (er sjeldent at det er såå høyt, men det kan skje). Går jeg ut i gangen så høres ikke lyden engang. Men bassen, den høres helt til nabokommunen om den slåes på, derfor er min helt av. Jeg hører ikke at bassen er for mye når jeg sitter rett ved siden av heller. Så den kan være skyhøy og høres flere etasjer oppe uten at jeg merker det. Derfor er bassen nå helt av. 

Så skru av bassen, så er problemet løs. Du må ikke kjenne at det dunker i ryggmargen når du hører på musikk for å nyte den. 

Anonymkode: f26df...ad1

Den har aldri på noen måter dunket eller vibrert på noen måter. Den sto på 4% står nå på 0%. Er fordi den er så lav at den er ikke eksisterende fra før jeg ble bekymret for at det var musikken hun egentlig klagde på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk headsett. Å høre andres musikk er vanvittig irriterende. 
Har hatt noen slike naboer selv. Når jeg ringer på skjønner de ikke hvordan den «lave lyden kan høres av andre». Men det noen mener er lavt, er som å ha en russebuss stående utenfor. 

Anonymkode: cce08...d83

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bassen er helt nedjustert her også, men likevel dunderer den i både tak og vegger. Heldigvis bor jeg i hus og ikke blokk. 

Så ja bassen kan være veldig generende av og til. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

vi hadde et problem med bassen til naboen under. Det vibrerte i vår leilighet, det var helt jævlig. Ble forskrekket da vi var på fest hos naboen og så at de hadde et stusselig lite anlegg som nesten ikke laget lyd. Problemet var rett og slett plasseringen, langs en lang vegg som forplantet vibrasjoner i hele huset. Jeg anbefaler å ta en prat med naboen, spør om å få komme inn og høre hvordan det er for dem, be dem inn s de kan høre hvordan det er hos deg, og så finn ut av det sammen.

Anonymkode: f271a...2b7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

nattevakt? har du hørt om pandemien? folk har hjemmekontor. Det krever litt ekstra av oss alle. Også naboene.

Anonymkode: f271a...2b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass er jo kanskje det viktigste instrumentet i mange genre. Musikk uten å høre bassen på en god måte er som å spise mat uten smak. Å høre på musikk på moderate nivåer på dagtid må være innafor. Har man hjemmekontor kan man si fra. Her bor det bare pensjonister, bortsett fra meg som har hjemmekontor og ellers en toåring på slep. Null klager selv om det blir en del musikk med bass både til meg og sønnen.

Anonymkode: 8eacc...ffd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassen fra andres musikk er dødsirriterende og helt unødvendig generelt, men det blir enda verre når det er naboen som bråker, for da får man ikke komme seg unna den og man vet det jo. Helt forferdelig å måtte tåle sånt regelmessig. Man skal få ro i sitt eget hus.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Enig. Vi måtte også flytte en gang, pga naboen under oss hadde bass på i flere timer til alle døgnets tider. Det hjelp heller ikke å si ifra, jo mer vi sa ifra jo mer bass hadde hun på. 

Anonymkode: f3f33...c98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...