Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å arbeide som kontormedarbeider, men har ingen utdannelse innen dette. Jeg har gått almenne fag på vgs og studert litt på høgskolen men ingenting som er særlig relevant i forhold til kontor. Jeg har sett på dette studiet ved Folkeuniversitetet: http://www.fuagder.no/webxec/innhold/kurs....11&avd=95&kat=6

Siden jeg har gode kunnskaper innenfor data, er jeg i tilfelle bare interessert i å ta spesialiseringsdelen og den vil koste ca 17.000 kr. Men jeg er usikker for jeg vet ikke om om Folkeuniversitetet er seriøst og om jeg vil lære noe der? Har lest mye om folk som har gått på privatskoler og at det er å kaste pengene rett ut av vinduet. En annen vei for meg å gå er å ta salg og service vgs som privatist og prøve å få en lærlingplass innenfor kontor, men er ikke lett for meg å få læreplass når jeg ikke er rettighetselev og er 23 år.

Er det noen som har erfaringer med Folkeuniversitetet og innspill til dette kurset? Er som sagt veldig usikker på om det er å kaste tid og penger ut av vinduet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar selv kontormedarbeiderkurs hos NKS, som et grunnlag for videre utdanning :)

Jeg har ikke vært borti FU selv, men min mor har nettopp fullført et 3-årig høgskolestudium ved FU Nordland. Jeg har inntrykk av at de er proffe, og at du får en utdannelse som er like mye verdt som hvis du tar den gjennom en av de andre seriøse utdanningsinstitusjonene.

Skrevet

Tusen takk for svar, Dagoberta. Hvordan vil du si at utdanningen hos NKS er? Koster det mye og hvordan fungerer det med fjernundervisning? Får man læremateriellet på internett, eller leser du i bøker? Hadde vært fint hvis du kunne fortelle litt om denne utdanningen, hvis du har lyst selvsagt!

Skrevet

Her kan du se priser og hva som inngår i NKS sitt kontormedarbeiderkurs :)

Jeg tar det som nettstudie, og alt av tekster ligger inne på NKS sitt studentnett (jeg printer dem ut selv, for jeg er litt gammeldags og foretrekker å ha det på papir :sjenert: ). Jeg har bare såvidt begynt på økonomidelen av kurset, er ikke en gang kommet så langt som til første innsendingsoppgave, så jeg kan ikke si så mye om hva jeg synes om dem i forhold til andre skoler jeg har vært borti, men inntrykket er foreløpig godt :)

Skrevet

Tusen takk for svar, Dagoberta. Har du bestilt alle kursene, eller tar du ett om gangen? Det går kanskje an å begynne med et kurs for å se hvordan opplegget er? Men ser ut som det ikke er eksamen før man har alle kursene.

Skrevet

Jeg har kjøpt de 3 første kursene, og planlegger å ta de neste 3 til våren, men man kan også ta dem enkeltvis om man vil.

Jeg vet ikke om du kan ta eksamen hvis du bare vil ta noen av kursene fordi du kan det som læres bort i de andre fra før av, det må du nesten høre med dem om :)

Du kan gjerne si fra hva du bestemmer deg for, vil være interessant å høre hva du synes om kurset, uansett om du tar det hos FU eller NKS. Det ser forresten ut til at kurset fra FU er mer omfattende, jeg tror nesten jeg ville tatt det hos dem hvis jeg hadde hatt mulighet til å ta kveldskurs ;)

Skrevet

Tusen takk for god hjelp, Dagoberta. Jeg vet ikke helt hva jeg satser på enda. Hvis jeg velger FU så kommer jeg nok bare til å ta spesialiseringsdelen, altså ikke den første delen med datakortet. Synes det er litt unødvendig å ta for min del, men på den andre siden er det jo positivt å ha papirer på hva man kan?

Hvordan vil du si at pensumlitteraturen er på NKS, Dagoberta? Kan jeg spørre ca hvor mye pensum det er til hvert kurs?

Det ble mye mas nå. :rodme:

Skrevet

Det vil jo være positivt å kunne dokumentere datakunnskapene, men hvis du f.eks har hatt en jobb tidligere hvor du har hatt mye bruk for dem, så har du allerede ganske god dokumentasjon på at du kan det, så da er det kanskje ikke verdt å betale mange tusen for å få en eksamen å vise til?

Jeg har bare kikket nøye på økonomi-kurset, som sagt, der printet jeg ut ca. 130 sider, så det er ikke så mye å lese på. Det eneste jeg kan si noe på når det gjelder det kurset, er at det er lagt opp etter en eldre utgave av Excel, og jeg har den nyeste, så det fungerer ofte litt annerledes enn det beskrives i kurslitteraturen. Jeg får tid til å kikke mer på de 2 andre kursene i løpet av de neste dagene, så jeg kan komme innom her og si hva jeg synes :)

Synes forresten ikke du maser, det er jo smart av deg å undersøke hvilke muligheter du har før du bestemmer deg, så mye tid og penger som kursene tar ;)

Skrevet

Nå har jeg kikket litt mer på 'Kontorarbeid' og 'Service og Kundebehandling' :)

En ting jeg synes er fint med kurslitteraturen, er at alt forklares på en enkel måte fra grunnen av, så den forutsetter ikke at man skal kunne noe særlig om emnene fra før av. Et fint kurs for dem som ønsker seg stilling som sekretær, resepsjonist og lignende, forestiller jeg meg. Og et fint kurs for oss som bare har studert språk fra før, og trenger å lære regnskap og databruk fra grunnen av :)

Det er kanskje ikke en fordel for deg at dataopplæringen er integrert i flere av kursene? I økonomikurset lærer vi f.eks både å bruke Excel, i tillegg til føring av regnskap, kassadagbok, behandle fakturaer osv. I 'Kontorarbeid' er innføring i Word en stor del av kurset, men kapitler om arbeidsmiljø, arkivering, innkjøp og sånt er også med.

Kontorarbeidkurset har kanskje litt mer lesestoff enn økonomikurset, mens 'Service og Kundebehandling' er ganske kort :)

Skrevet

Jeg ville ikke kostet på meg et slik kurs. Jeg har jobbet i resepsjon tidligere, og det meste må læres på nytt i hver jobb, da forskjellige steder har forsjellige rutiner. ser for meg at på et slikt studium lærer du masse du ikke har bruk for. Jeg ville heller fått meg en jobb, og fått arbeidsgiver til å dekke relevante kurs;)

Vikarbyrå pleier å ha en del slike stillinger, så da får du prøvd deg!

Skrevet

Tusen takk for all informasjonen, Dagoberta! Du har vært til veldig god hjelp! :dagens-rose:

Til siste gjest: Får man i det hele tatt jobb innenfor resepsjon/kontor hvis man ikke har noe utdannelse/kurs og lite erfaring? Jeg føler at noen kurs vil gjøre at jeg stiller sterkere, men det kan jo være jeg tar feil.

Skrevet

Oi, blomster og alt :rodme:

:)

Skrevet

Jeg hadde høyskoleutdannelse, men 0 erfaring fra kontor, og utdanningen min hadde jo ingenting med å ta telefonen eller skrive brev å gjøre...

Jeg fikk først et vikariat som resepsjonist, så som kontormedarbeider og så som sekretær før jeg ble fast ansatt som sekretær (og ettervært førstekonsulent på samme plassen, fikk endelig brukt utdanningen min)

Som jeg skrev i første innlegget - alt er forsjellig på alle steder, så utdanningen tror jeg er lite nyttig. Vi har folk her med fagbrev i kontorfag, men de trenger like mye opplæring som de som er uten utdanning.

Viktigste er å være blid, utadvent, lærevillig og gjerne litt kjennskap til data slik at du lettere lærer nye program.

Gjest Gjest_Lisa_*
Skrevet
Vi har folk her med fagbrev i kontorfag, men de trenger like mye opplæring som de som er uten utdanning.

Men utdanning kan være en fordel for å i det hele tatt bli vurdert når man søker på jobb. I den kommunen jeg bor, er det mange ufaglærte arbeidsledige som ønsker seg kontorjobb, og langt fra nok sentralbord- eller sekretærjobber til alle. Om man har tatt et kurs på forhånd, vil arbeidsgiver se at man er interessert i jobben, og villig til å slite litt for å få den, og det kan være det som gjør utslaget for at man får den ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...