Gå til innhold

Hvite mennesker opplever rasisme også!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hele tiden snakkes det og ropes om rasisme mot mørkhudede, men hva med oss hvite? Vi opplever også rasisme i nyere tid.

Jeg har opplevd rasisme flere ganger. Jeg har blitt kalt norsk hore av forbigående mørkhudede. Jeg har også opplevd at en mørkhudet mann stoppet meg og prøvde å overtale meg til at han kunne kjøpe meg og ha sex med meg fordi jeg viste hud. 

Jeg har også opplevd at mørkhudede kvinner ser stygt på meg, eller en som faktisk himmlet hardt med øynene fordi jeg smilte hyggelig til hun da jeg tilfeldig traff blikket hennes. Jeg har opplevd å bli ledd av når jeg har gått forbi en stor kvinnegruppe fra et annet land, og det var ingen tvil hvem de lo av. 

Men det verste var da jeg var 15 år og ble gruppevoldtatt av 5 menn på rundt 18-20 år, mennene alle med utenlandske og forskjellige opprinnelser. En av guttene lurte meg og latet som han var forelsket i meg over tid, og til slutt falt jeg for han også. Han tok meg med en dag til en leilighet for å møte noen venner av han, og jeg fikk tilbud om noe å drikke. Etter det husker jeg bare bruddstykker, jeg husker at de har trukket ned buksa mi på knerne og har sex med meg på tur. Jeg klarer ikke røre meg. Jeg hører de le og sier 'norske fitter ass'. Så lot de meg bare ligge når de var ferdig med meg. Flere timer etterpå når jeg klarte reise meg dro jeg hjem, og fortalte aldri noen hva som hadde skjedd fordi jeg var ung og livredd jeg ikke skulle bli trodd. Idag er det 16 år siden, og ikke en sjel vet det enda. Det har vært med på å forme meg som menneske og det gjør alltid like vondt når jeg tenker på det. 

Vi hvite opplever også rasisme, men det er svært lite snakket om. Vi skal bare godta at rasismekortet blir trukket mot oss stadig vekk, men nå synes jeg det er på tide at vi også sier ifra tilbake! 

Anonymkode: ffd43...2fa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan også hvite mennesker oppleve rasisme, det å påstå noe annet er grunnleggende rasistist.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...