Gå til innhold

Overtatt en hund med aggresjons problemer, tips

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et eldre familie medlem har gått bort og jeg har overtatt en gammel chihuahua blanding på 11 år. Kjempe fin hund og en skikkelig koseklump, men også typisk blitt behandlet som en baby og aldri hatt noe form for korrigering av uønsket oppførsel. Er heller ikke sosialisert med andre hunder, men det går greit da jeg ikke har andre venner med dyr. Men et problem er aggresjon når det kommer til både leker og mat.

Kan man trene bort slik atferd på en såpass gammel hund?

Klarer det greit med å distrahere henne med leking, at jeg gjør en annen leke mer spennende. Men sliter med maten. Ingenting er da mer spennende enn maten... ingen leke kan måle seg med maten 😅 Hun får heller ikke godbiter, da hun er på slankefor og en veldig streng matplan fra dyrlegen. Men med at hun er mer sulten, merker jeg også at mat aggresjonen blir verre ...

Når hun f eks krever mat eller en leke, så går hun ifra det så fort hun har vist sin dominanse over det. Hun flytter heller ikke på ting, hun bare viser dominanse om jeg er for nære, også lar hun det som er hennes ligge. Men jeg merker at hun følger med i side synet, på ting hun anser på bare hennes. 

Anonymkode: b6ca7...a80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er naturlig for en hund med ressursforsvar. Vi mennesker har også ressursforsvar - hvis du hadde erfart at jeg tok ting fra deg flere ganger, så ville du blitt skeptisk om du så at jeg nærmet meg noe som var ditt.

Så hunden er ikke dominant eller ulydig. Hun er usikker på om hun kan stole på deg rundt hennes ressurser, antagelig basert på tidligere erfaringer.

Jeg ville ikke latt leker ligge rundt som hun kan forsvare. Når du gir henne mat, sett skålen ned og gå bort. La henne ha maten i fred. Gi henne en erfaring om at når hun først har en ressurs, så blir den ikke tatt bort fra henne. Det er første skritt.

Steg nr to, når hun klarer å slappe litt mer av, er at du går forbi henne og matskålen og slipper noen ekstra gode godbiter ned til henne også går du videre. Ikke si eller gjør noe utenom det. Det er for å gi henne erfaringen at når du går forbi så er det ikke for å ta noe fra henne, men det drysser faktisk noe ekstra godt i skåla når du gjør det. Da gir du henne gode assosiasjoner til at du er i nærheten av matskålen.

• Liker 12
Skrevet
Tabris skrev (25 minutter siden):

Det er naturlig for en hund med ressursforsvar. Vi mennesker har også ressursforsvar - hvis du hadde erfart at jeg tok ting fra deg flere ganger, så ville du blitt skeptisk om du så at jeg nærmet meg noe som var ditt.

Så hunden er ikke dominant eller ulydig. Hun er usikker på om hun kan stole på deg rundt hennes ressurser, antagelig basert på tidligere erfaringer.

Jeg ville ikke latt leker ligge rundt som hun kan forsvare. Når du gir henne mat, sett skålen ned og gå bort. La henne ha maten i fred. Gi henne en erfaring om at når hun først har en ressurs, så blir den ikke tatt bort fra henne. Det er første skritt.

Steg nr to, når hun klarer å slappe litt mer av, er at du går forbi henne og matskålen og slipper noen ekstra gode godbiter ned til henne også går du videre. Ikke si eller gjør noe utenom det. Det er for å gi henne erfaringen at når du går forbi så er det ikke for å ta noe fra henne, men det drysser faktisk noe ekstra godt i skåla når du gjør det. Da gir du henne gode assosiasjoner til at du er i nærheten av matskålen.

Ressursforsvar hørtes veldig riktig ut! Tusen takk for gode tips, de gir veldig mye mening! 😄

• Liker 1
Skrevet

Ha byttelek. Finn noe hun liker enda bedre å gi hun. 

Ressursforsvar er forholdsvis enkelt å trene bort. Til en viss grad hvertfall. 

Gi det tid og ha byttelek

Anonymkode: 11bf4...27c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 20.38):

Ressursforsvar hørtes veldig riktig ut! Tusen takk for gode tips, de gir veldig mye mening! 😄

Enig med hva Tabris sa. En hund med ressurssforsvar er usikker, ikke dominant. Det hun trenger fra deg er å føle seg trygg på at du ikke tar fra henne noe med høy verdi, spesielt siden hun er på slankern. Å vise respekt for 'hennes' ting er lurt. I hundeverdenen er det å ta fra en annen hund noe av verdi ekstremt bøllete. Min hund, som er veldig selvsikker og tar mye plass, sitter og lager små klynkelyder når den bittelille, usikre hunden til foreldrene mine spiser, men hun prøver ikke engang å snike seg nærmere for det er dårlige hundemannerer 😄

Jo mer respekt du viser hunden, jo mer tillit vil den få til deg og jo mer vil den tillate at du er nær den når den spiser eller til og med håndterer maten etter at den har fått den 🙂

Anonymkode: c7a8f...884

Skrevet

Så er hund med ressursforsvar er altså bare....redd?! Hahaha! Ja, dere har aldri vært borti hunder med ren aggresjonsdrift. Ever! Dette er så utrolig dumt å lese. På så mange plan! 

Hilsen en eier av en rottis med bærende aggresjon!

Anonymkode: 1034d...0f1

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri vært borti den situasjonen som ts beskriver, men jeg har hatt hund for mange år siden. Hva hvis hunden og ts hadde en rolig matstund hver gang hvor hunden, som jo er en liten hund, ble håndmatet litt av gangen? Så den ikke fikk noe som måtte forsvares i en skål, men ble vant til at alle gode ting kommer fra mitt mye menneskes hånd som en overgangsting til den blir trygg på nye omgivelser og nytt menneske etc? Bare en tanke som hundevante sikkert kan si noe mere om. 

Anonymkode: ed6fc...f53

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Så er hund med ressursforsvar er altså bare....redd?! Hahaha! Ja, dere har aldri vært borti hunder med ren aggresjonsdrift. Ever! Dette er så utrolig dumt å lese. På så mange plan! 

Redd ja. Hunden din er redd og blir dermed aggressiv.

Samme med mennesker spør du meg

En trygg selvsikker hund utagerer ikke.

Anonymkode: 4b5ea...642

• Liker 4
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Redd ja. Hunden din er redd og blir dermed aggressiv.

Samme med mennesker spør du meg

En trygg selvsikker hund utagerer ikke.

Anonymkode: 4b5ea...642

Å kunne ta så feil og samtidig ha noe rett. Redsel og aggresjon henger ikke sammen som siamesiske tvillinger. Aggresjon er en primær drift som alle hunder har. I større eller mindre mengde riktignok, men dem har den alle sammen. Skal du først sette en menneskelig forklaring på den så er det en drift som gir følelsesmessig engament i hunden. At den mener noe med hva den gjør.

Hunden til TS hører til en rase som faktisk har en god del aggresjon, Dem er avlet for det i lang tid. En hund på 11 som ikke har fått noen regler, den er mest sannsynlig ikke redd, den er forbanna og mener den selv kan bestemme hvor skapet skal stå.

Helt rett at en trygg og selvsikker hund ikke utagerer, men dem svarer mer en gjerne opp om dem møter uhyggelige individer. Og nei dem er ikke redde. 

Det folk mener er redsel er som oftest brist i eller mangel på mot. Ikke redsel.

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

En hund som vokter sine ting er instinktivt, og det handler i mange tilfeller om usikkerhet eller dårlige erfaringer. Og det å se på det som aggressjon og "dominans" skader bare enda mer for jeg går ut i fra at du "dominerer" hunden tilbake med aggressjon og viser hvem som er "sjefen"? Så tviler ikke ett sekund på at du har en aggressiv rottweiler for å si det sånn.

Jeg har etter mange år som atferdsspesialist veldig sjeldent møtt på hunder som kun er aggressive av natur. Disse hundene er farlige og har det sjeldent godt med seg selv, og enda verre blir det med eiere som ikke har eller innehar utdatert "kunnskap" om temaet og tror de har med dominanse/makt å gjøre, og forverrer situasjonen til det ekstreme, og det er gjerne eierne som har forårsaket at hunden blir "aggressiv" ved å ikke kunne hundens psykologi, språk eller atferd. Akkurat som en hund ekstremt sjeldent går til angrep på andre uten provokasjon (signaler mange ikke oppfatter), så ligger det som regel alltid noe bak ressursforsvar også. Det kan være at de forrige eierne ble redd for hunden når den utagerte, og dermed fant den ut at det hjalp å holde andre på avstand ved glefse når andre kom for nærme eller kanskje de skulle lære hunden en lekse og tok fra den ting den utagerte for.

Hunden min var ekstrem da han var valp. Bare noen måneder gammel klikket han på rottweileren til venninna mi fordi den kom litt nærme når han hadde et bein i nærheten, og tilta også på andre dyr og mennesker. Man må ha tålmodighet, ikke pushe hunden og alltid gi den noe bedre frem til den forstår at den kan ha ting og mat i fred. I dag viser han null reaksjoner, og jeg kan ta vekk hva jeg vil (men gjør det ikke). Så alltid bytt med noe enda bedre, distraher, tren den opp til å hente ting og bytte. Men aldri gå bort til hunden og ta fra den noe for å vise at du er "sjefen". En naturlig leder ville aldri gjort det.

Anonymkode: 12c24...b9a

• Liker 3
Skrevet

Og nei, det er aldri for sent å lære hunden det eller få den trygg i omgivelsene sine.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunden min var ekstrem da han var valp. Bare noen måneder gammel klikket han på rottweileren til venninna mi fordi den kom litt nærme når han hadde et bein i nærheten, og tilta også på andre dyr og mennesker. Man må ha tålmodighet, ikke pushe hunden og alltid gi den noe bedre frem til den forstår at den kan ha ting og mat i fred. I dag viser han null reaksjoner, og jeg kan ta vekk hva jeg vil (men gjør det ikke). Så alltid bytt med noe enda bedre, distraher, tren den opp til å hente ting og bytte. Men aldri gå bort til hunden og ta fra den noe for å vise at du er "sjefen". En naturlig leder ville aldri gjort det.

Dette her er i beste fall uvitenhet og i værste fall ren løgn. Når det da kommer fra en atferdspesialist så vet jeg ikke helt hvilken av alternativene som er værst. En valp på noen måneder kan ikke og er ikke ekstrem på noen måte. Det er en valp for pokker. Den har ikke utviklet hverken den ene eller den andre driften som skulle kunne til si en slik oppførsel. At en valp prøver seg ja for all del det kan hende, men den har ikke noe å putte bak det. Og at du da som atferdspesialist velger å kalle dette en ekstrem valp viser at du faktisk ikke engang er i nærheten av å ha peiling på hva du i alle dager utaler deg om. Valpens utviklings faser er godt dokumenterte og den kan ikke vise noen ting som helst som noen måneder gammal.

19 minutter siden, AnonymBruker said:

En hund som vokter sine ting er instinktivt, og det handler i mange tilfeller om usikkerhet eller dårlige erfaringer.

Du er klar over at dette er selvmotsigende? Det er faktisk ikke mulig.

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har etter mange år som atferdsspesialist veldig sjeldent møtt på hunder som kun er aggressive av natur. Disse hundene er farlige og har det sjeldent godt med seg selv, og enda verre blir det med eiere som ikke har eller innehar utdatert "kunnskap" om temaet og tror de har med dominanse/makt å gjøre, og forverrer situasjonen til det ekstreme, og det er gjerne eierne som har forårsaket at hunden blir "aggressiv" ved å ikke kunne hundens psykologi, språk eller atferd. Akkurat som en hund ekstremt sjeldent går til angrep på andre uten provokasjon (signaler mange ikke oppfatter), så ligger det som regel alltid noe bak ressursforsvar også. Det kan være at de forrige eierne ble redd for hunden når den utagerte, og dermed fant den ut at det hjalp å holde andre på avstand ved glefse når andre kom for nærme eller kanskje de skulle lære hunden en lekse og tok fra den ting den utagerte for.

Du er klar over at aggresjon er en en av primær driftene i en hund? Det er ikke noe farlig med en hund som har en aggresjons drift. Man kan faktisk trene lydighet i aggresjon. Ja du kan ha en hund som benytter sin aggresjons drift for å utføre et lydighets program. Tror faktisk ikke du har sett så veldig mange hunder generelt. 

• Liker 2
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (5 minutter siden):

Dette her er i beste fall uvitenhet og i værste fall ren løgn. Når det da kommer fra en atferdspesialist så vet jeg ikke helt hvilken av alternativene som er værst. En valp på noen måneder kan ikke og er ikke ekstrem på noen måte. Det er en valp for pokker. Den har ikke utviklet hverken den ene eller den andre driften som skulle kunne til si en slik oppførsel. At en valp prøver seg ja for all del det kan hende, men den har ikke noe å putte bak det. Og at du da som atferdspesialist velger å kalle dette en ekstrem valp viser at du faktisk ikke engang er i nærheten av å ha peiling på hva du i alle dager utaler deg om. Valpens utviklings faser er godt dokumenterte og den kan ikke vise noen ting som helst som noen måneder gammal.

En jeg kjenner fikk hunden hans angrepet av en 4mnd gammel valp i en hundepark. Hunden hans (1år) er selvsikker og trygg. Men så kom denne store valpen på 4mnd og gikk til angrep da eieren til valpen tok frem godbiter. Angrepet var alvorlig nok til at den eldre hunden endte med sår og hårløse flekker. I tillegg var han svært oppskaket og redd etterpå.

Valper kan definitivt vise sterke tegn på ubalanse.

Anonymkode: c7a8f...884

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

Du er klar over at aggresjon er en en av primær driftene i en hund? Det er ikke noe farlig med en hund som har en aggresjons drift. Man kan faktisk trene lydighet i aggresjon. Ja du kan ha en hund som benytter sin aggresjons drift for å utføre et lydighets program. Tror faktisk ikke du har sett så veldig mange hunder generelt. 

Ressursforsvar kan være arvet fra foreldre, komme fra dårlige erfaringer eller noe så banalt om kamp om melk fra moren/annen føde de første ukene. Det er helt vanlig atferd/instinkt hos hunder (Det er bare å se på forfedrene deres, derav instinktivt), også måneder gamle valper. Dette ser man også veldig ofte hos andre unge dyr, som f.eks katteunger. Hunden min var ekstrem mot alt og alle i ung alder, og kan fortsatt være "ekstrem" på ressursforsvaret sitt ovenfor andre ukjente dyr, men da er det min jobb å forhindre at situasjoner kan oppstå og gjøre han mest mulig trygg. Så det er nok fullt mulig selv om du ikke selv har opplevd det selv, jeg personlig har opplevd mange valper og unghunder med ressursforsvar. Om du velger å kalle det løgn eller uvitenhet, så deg om det.

Du er klar over at aggresjon er en gruppe atferder, som har til hensikt å beskytte et individ mot noe den oppfatter som en trussel? Så det er uhyre sjeldent at en hund blir styrt av primær aggressivitet i seg selv, og de få hundene som gjør det er høyest ustabile og en fare for andre mennesker og dyr da de går forbi alt av dempende signaler og rett på aggressivitet og angrep.
Nå kommer det helt an på hva du legger i ordet aggresjon, om du mener jaktaggresjon så blir det noe helt annet, da dette ikke har til hensikt å skape avstand. En hund med ressursforsvar (som er temaet her) gjør det av en helt annen grunn, og det er for å holde trusselen på god avstand, og det bunner i frykt og usikkerhet.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Min_hund_er_Grå said:

Hmm, må visst være en eldre hund i 7 uker gammel valpekropp dette her for det er jo helt umulig at valper kan utvikle matforsvar så tidlig når den ikke har utviklet det ene eller andre...

Kanskje du ikke bør snakke så høyt om uvitenhet 🤷‍♀️

Anonymkode: 3ccef...ddc

• Liker 1
Skrevet

Aggressive hunder bør man destruere, det er ikke noe å ta vare på.

Anonymkode: cffa9...f4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...