Gå til innhold

Gave fra venninne

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er hyggelig å bli invitert, på plass med en gave også. Men folk må ofte reise til brullypet, som koster, + mat og drikke på selve turen. Det koster faktisk å være med i et brullyp også.. Det KAN koste, blir vel mer rett å si. Så kan du tenke deg (litt langdratt) å måtte ta fly, for å betale for mat og drikke for selve reisen, på toppen av det hele forventes det altså ikke mindre en 1000 kr for gave. Det blir fort noen tusen i utgifter. 

Anonymkode: d2455...8a3

Hvis man tenker slik er det best å ikke omgås folk i det hele tatt. Noen er latterlig gjerrige, og forstår seg ikke på gi og ta. En vakker dag er det motsatt, og da skal denne venninnen i hennes bryllup. Hun får de samme utgiftene til kjole og reise. 

Anonymkode: 2fc99...b2a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva så hvis det er litt lite? Skal du be om mer eller klage til henne at du syns du ikke fikk nok? Vil du ødelegge vennskapet pga gaven?

Hvis ikke må du bare legge det bak deg.

Anonymkode: d62d0...f9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis man tenker slik er det best å ikke omgås folk i det hele tatt. Noen er latterlig gjerrige, og forstår seg ikke på gi og ta. En vakker dag er det motsatt, og da skal denne venninnen i hennes bryllup. Hun får de samme utgiftene til kjole og reise. 

Hvis man tenker slik, er det nok best å omgåes folk som ikke kan ta til takke med den gaven JEG hadde råd til å gi. Om jeg skal betale reise + opphold og enda mer, så er det direkte dårlig gjort å bli fornærmet for en litt mindre verdifull gave. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

"best å ikke omgåes folk i det hele tatt" 

SNAKK om å dra den langt.. Jeg gidder faktisk ikke blakke meg selv for at du skal få en fin fancy gave..... Hvor tåpelig er ikke det.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For min del handler det litt om kuvertpris, snakker vi grendehus med trøndersodd og hjemmelaget vin, eller hotell/finere selskapslokaler med eget kjøkkenpersonale? Er det sistnevnte så synes jeg det er svinfrekt å be om å få med følge, og pinlig å dukke opp med en 500-lapp i hvit konvolutt.

Anonymkode: d78f3...bbe

Gjestene vet vel ikke nødvendigvis på forhånd hva de får servert i selskapet? 

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (2 timer siden):

Det er ikke prisen på gaven. Det er hva venninnen er verdt liksom. 250 kr kr voksen person er både sårende og fornærmende i et bryllup. Og når tilmed den ene ikke var bedt...

Du unnskylder likegladehet etter mitt syn..

Sårende og fornærmende, faktisk... 

• Liker 2
Skrevet

Smålig ja! Gaver er ikke en avregning mellom venner.

Anonymkode: 37750...cf7

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er normalen å gi i gave, når vi i fjor reiste i bryllup kostet reisen oss 4500, togbilletter til/fra rett under 1000 lappen, hotell for 3200,- for to døgn + fri fra jobb. Vi valgte å gi gave til 1000,- selv om kuvertpris var høyere for brudeparet enn gaven vi gav. For oss var kostnaden ganske stor å dra i bryllupet - som vi selvsagt valgte å dra i da det var nær familie ❤️

Anonymkode: 7f0fb...30b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva som er normalen å gi i gave, når vi i fjor reiste i bryllup kostet reisen oss 4500, togbilletter til/fra rett under 1000 lappen, hotell for 3200,- for to døgn + fri fra jobb. Vi valgte å gi gave til 1000,- selv om kuvertpris var høyere for brudeparet enn gaven vi gav. For oss var kostnaden ganske stor å dra i bryllupet - som vi selvsagt valgte å dra i da det var nær familie ❤️

Og ofte må man investere i nytt antrekk også, for å passe inn i den oppgitte dresskoden.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette hadde jeg faktisk ikke hatt råd til. Hadde ikke likt å bli kaldt "latterlig gjerrig" fordi jeg ikke hadde råd til å gi gave da. Hadde måtte takke nei til brullypet, men det er vel feil det også. 

Dette er ikke siktet til deg på noen måte, bare syns det var utrolig dyrt. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

"best å ikke omgåes folk i det hele tatt" 

SNAKK om å dra den langt.. Jeg gidder faktisk ikke blakke meg selv for at du skal få en fin fancy gave..... Hvor tåpelig er ikke det.  

Her var det snakk om å invitere med en ekstra for festens  skyld på en måte. Da må man forstå at det ikke er gratis ellers er man latterlig dum eller gjerrig, eller begge deler.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var det snakk om å invitere med en ekstra for festens  skyld på en måte. Da må man forstå at det ikke er gratis ellers er man latterlig dum eller gjerrig, eller begge deler.

Det kan jeg være enig i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil tro de fleste vil klare å tenke seg til at det er forskjell i kuvertpris utifra lokasjon, jo. 

Og nei, jeg synes ikke gjestene skal bidra til å betale for en bryllupsfest per se, men de skal heller ikke bidra med store ekstrakostnader i form av å be om å ha med følge (invitert følge er selvsagt noe annet). Dersom vi snakker om en ekstrakostnad på 1000-1500kr for brudeparet fordi venninna skal ha med seg en venn (altså??) så synes jeg det er høflig å kompensere for dette med en noe finere gave. La oss si 800-1000kr slik TS pleier å gi. Brudeparet går fortsatt i minus dersom vi teller kroner og ører fordi "det ikke er noe som økonomisk skal dekke opp den gigantiske festen brudeparet ønsker". 

Anonymkode: d78f3...bbe

Du forstår at brudeparet enkelt kunne ha sagt nei til +1 gjesten? 

Og hvordan skal venninnen vite hva TS bruker å gi i gave? Hva TS gir i gave er ikke en fasit, det er hva hun er fornøyd med å å gi. Finnes sikkert mennesker som mener det er alt for lite med 800-1000 kr også.

Greit at du syns det er bra å kompensere for festen i seg selv, men det kan faktisk bli dyrt med reise, overnatting, antrekk og gave. Selv om noen ser ut til å ha god økonomi kan de ha forbruksgjeld til langt oppover ørene som de ikke snakker med venninner om :)

Gi som du vil, men folk er ulike, og jeg syns det er direkte ufint å klage på en gave.

Anonymkode: 5086e...ff3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er klar over at folk velger å gifte seg på ulikt vis? :) jeg har vært i mange bryllup og gitt gaver. Jeg gifter meg selv snart med kun nærmeste familie invitert, så mine venner jeg har gitt gaver til (med glede) skal slippe unna hele styret de ;) vi vil heller ha en liten sommerfest uten gaver eller dresskode, hvor folk kan komme og gå som de vil når den tid kommer.

Syns du jeg skal la vær å gi gaver fremover i bryllup fordi jeg velger å ha et lite et? Jeg kommer til å fortsette å gi gave, men fordi jeg vil, ikke fordi jeg forventer å få noe igjen. Syns det er mer gjerrig å tenke slik du gjør, at du får igjen for det en dag.

Anonymkode: 5086e...ff3

• Liker 1
Skrevet

Det skal sies at på kortet var det fra både venninne min og vennen hennes, denne venner er BARE venn og ikke mer. Han spurte meg også hva jeg ønsket meg på en fest jeg var på hos han før bryllupet. Og som sagt, de sitter GODT i det begge to som single. 
Jeg følte at det var smålig med 250kr til et bryllup da dette er noe vi som venninner gir i en vanlig bursdag til hverandre, da enda mer siden han i utgangspungte ikke var invitert. 
Det er ikke det at jeg ikke er glad for det jeg fikk, men jeg så for meg at siden hun spurte om å få ha med seg han, så viser man litt takknemlighet og gir tilbake når brudeparet er rause på denne måten. 

ts 

Anonymkode: af486...460

• Liker 2
Skrevet

Denne venninnen kom nok sammen med en fyr som ikke var med på gaven, derfor så "lite". 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

(...) Det er ikke det at jeg ikke er glad for det jeg fikk, men jeg så for meg at siden hun spurte om å få ha med seg han, så viser man litt takknemlighet og gir tilbake når brudeparet er rause på denne måten. 

ts 

Anonymkode: af486...460

Ser du virkelig på din egen bryllupsfest som en transaksjon hvor hun/de øyeblikkelig skal tilbakebetale "gjestfriheten" i kroner og ører? Klarer du ikke at hun "skylder deg" en tjeneste du kan "innfri" en annen gang? 

Anonymkode: 4a117...bd6

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er veldig smålig. Jeg har aldri tenkt tanken på at man liksom skal gi tilsvarende sum som man får i mat og drikke. Dere velger selv som vertskap hvor dere legger lista der, og det er ikke alltid gjestene kan/vil matche det. 500 er mer enn godt nok.

Anonymkode: 9f2b9...a8e

Skrevet

Jeg ser TS sitt poeng, men når sånt skjer er det beste å ta det som man plutselig vet om ens venninne til etteretning og ikke gi mer enn høyst nødvendig når det er ens eiga tur til å gi gave.

Skrevet
O.G. skrev (1 time siden):

Jeg ser TS sitt poeng, men når sånt skjer er det beste å ta det som man plutselig vet om ens venninne til etteretning og ikke gi mer enn høyst nødvendig når det er ens eiga tur til å gi gave.

Enig med deg! 

Anonymkode: 04631...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...