Gå til innhold

Beholde L etter bestått oppkjøring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det bunner i at de aller fleste kjører på en annen måte enn å være helt rigid i forhold til reglene. Noe de fleste sjåfører også lærer etter hvert som de har hatt lappen en stund.

Anonymkode: 3127d...679

Det har du nok rett i, men det var både grove og alvorlige feil, ikke bare småirritasjon og 10-15 km over fartsgrensen. Hadde det vært f.eks. sivilt politi i nærheten er det flere av tilfellene hvor folk ville mistet lappen på stedet.

Også selvfølgelig en hel masse folk som kjørte forbi og tuta mens de passerte. Som er litt sånn 🤷 Jeg skjønner at de fleste vil kjøre litt for fort, og at de derfor kjører forbi en skolebil som naturlig nok ikke overskrider fartsgrensen, men å tute mens du strengt tatt bryter loven, det er litt merkelig, synes jeg da. Samme med folk som tuter når man er så uheldig og kveler bilen i en travel rundkjøring - med L eller i skolebil. Tenker at det liksom gjør den som øvelseskjører mindre nervøs? Folk er rare.

Anonymkode: 92bb5...eba

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bernardette skrev (37 minutter siden):

Vet ikke hvor hun du siterer bor, men i Spania er det i alle fall slik! Der kjører man ikke med L før man har lappen, men det første året etter at man fikk lappen.

Er noe slikt i Australia også avhenging av stat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er nok en som bruker bilen til øvelseskjøring med sønn/datter av og til. Det er fort gjort å glemme å ta av L når man har brukt bilen til øvelseskjøring. Hendte her i huset av og til 😄 

Anonymkode: 9aac3...7ff

Jeg tenkte på det, men så brukte vedkommende veldig lang tid på å ryggeparkere🤭 så antok at personen var fersk 

Anonymkode: 33c18...cd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, solmåneogstjerner said:

Nei det er faktisk ikke lov. Få deg et klistremerke med 'fersk sjåfør' kanskje? Og husk å kjøre mye fremover, det tar tid å bli trygg bak rattet. 

Det lønner seg å kjøre en del bakover også. Under kjøreopplæringen trener du på rygging, men det er fort gjort å bli dårlig på det om ikke kunnskapen vedlikeholdes.

Anonymkode: bb65b...09d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke lov å bruke L etter at man har fått førerkort, men det burde vært påbudt med en grønn L eller lignende.

Her jeg bor så er alle nye sjåfører pålagt å bruke L i ett år etter at de har fått førerkort, det gjør at andre trafikanter er litt obs på at her er det en fersk sjåfør. 

Anonymkode: 85cf0...2cf

Det er ganske mange som er rød-grønn fargeblinde, så det er ikke en spesielt god idé. Men et annet symbol kunne vært brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det lønner seg å kjøre en del bakover også. Under kjøreopplæringen trener du på rygging, men det er fort gjort å bli dårlig på det om ikke kunnskapen vedlikeholdes.

Riktig 😉😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er nok en som bruker bilen til øvelseskjøring med sønn/datter av og til. Det er fort gjort å glemme å ta av L når man har brukt bilen til øvelseskjøring. Hendte her i huset av og til 😄 

Anonymkode: 9aac3...7ff

Ikke nødvendigvis, har en nabo som kjører konstant med L, ingen barn i kjørealder der. 

Tror han gjør det for å vise at han ikke er vant med å kjøre i Norge 😄

Anonymkode: 5ef93...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernardette skrev (15 timer siden):

Vet ikke hvor hun du siterer bor, men i Spania er det i alle fall slik! Der kjører man ikke med L før man har lappen, men det første året etter at man fikk lappen.

Stemmer, men i motsetning til Norge så er det ikke lov til å øvelseskjøre privat her.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ganske mange som er rød-grønn fargeblinde, så det er ikke en spesielt god idé. Men et annet symbol kunne vært brukt.

Hvis man ikke ser en stor L på bakruta så er man ikke bare fargeblind men blind.

Anonymkode: 85cf0...2cf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det lov å kjøre med L selv om man har bestått og kjører alene? Tenker for å signalisere at man er fersk😅

Har du virkelig tatt lappen?? 

Nei, det er ikke lov... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hva trafikanter mener. Det viktigste er å ikke skape farlige situasjoner. At man nøler med når man kan ta en luke i en rundkjøring eller kveler motoren, skaper (vanligvis) ikke farlige situasjoner. At andre folk "kjefter" med fløyten, er deres problem og ikke ditt. Det er egentlig bare bøllete adferd fra folk som må ha noe å plukke på.

Det beste du gjør under prøvetiden, er å prøve å helst kjøre der du føler deg trygg. Så utvider du kjøreferdighetene gradvis ved å utforske nye steder litt utenom rush, før du hiver deg ut i verste rush i et krevende ukjent område.

Til å begynne med kjørte jeg stort sett bare i nærområdet hvor jeg var kjent. I dag har jeg jobb hvor jeg ofte kjører på ukjente steder i bysentrum med trange gater, trang parkering, og inn på trange private innkjørsler hvor det  ofte må rygges slalåm mellom hindringer. Alt kommer etterhvert, det gjelder bare å ta det litt og litt.

Anonymkode: e3a4b...fb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 16.40):

Er det lov å kjøre med L selv om man har bestått og kjører alene? Tenker for å signalisere at man er fersk😅

I Norge er det ikke lov, men kanskje vi skulle hatt ordningen de har i Japan? https://www.realestate-tokyo.com/living-in-tokyo/driving/driving-stickers/

Men jo mer du kjører jo tryggere blir du. Ikke la deg stresse av de andre (dustene) i trafikken. Vi har alle vært ferske sjåfører en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er misbruk av L'en. 

Om du fortsatt må kjøre med L'en for å signalisere til de andre at de må ta hensyn. Ja da burde du aldri ha bestått oppkjøringen! 

Anonymkode: c07f5...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2020 den 17.20):

Nei, det er misbruk av L'en. 

Om du fortsatt må kjøre med L'en for å signalisere til de andre at de må ta hensyn. Ja da burde du aldri ha bestått oppkjøringen! 

Anonymkode: c07f5...e05

Tror du at en som har bestått førerprøven er ferdig utlært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Høres ut som en elendig ide.

Skoleskiltet fører til at 10% viser ekstra hensyn, 80% kjører som vanlig og 10% kjører som hensynsløse idioter. Da blir jeg forbikjørt mens kandidaten kjører i 45 i 30-sonen.

Jeg kjøre noen mil med skoleskiltet (glemte å ta det av), tre farlige forbikjøringer på 40 minutter. Før svinger og fjottete. Jeg kjører ikke sakte.

Samme med L, folk viser ikke mer hensyn.

Jeg skulle helst sett at både L og skoleskiltkrav ble fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er vi ferske en gang, og noen litt mer usikre enn andre i starten..- Andre er "verdensmester" fra starten av.  Så finns det idioter som "maser" og stresser på alle rundt uansett... Andre tviler litt for mye, og er overforsiktige...  

Eneste rådet jeg kan gi deg er at du skal bare gi blaffen i de andre rundt deg - ikke fullt ut bestandig da men..- må jo være "våken" også! Hehe  Så skal du øve videre- og huske at du bestod! Stole på deg selv..- øvelse gjør mester!;)  

Hilsen ei som enda ikke takler absolutt alt i trafikken( eller ved parkering!)- men det aller meste:) 

Anonymkode: f4780...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2020 at 4:40 PM, Catalina Culès said:

Nei, da får du bot.

Tøys.

Anonymkode: 9d414...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Alle er vi ferske en gang, og noen litt mer usikre enn andre i starten..- Andre er "verdensmester" fra starten av.  Så finns det idioter som "maser" og stresser på alle rundt uansett... Andre tviler litt for mye, og er overforsiktige...  

Eneste rådet jeg kan gi deg er at du skal bare gi blaffen i de andre rundt deg - ikke fullt ut bestandig da men..- må jo være "våken" også! Hehe  Så skal du øve videre- og huske at du bestod! Stole på deg selv..- øvelse gjør mester!;)  

Hilsen ei som enda ikke takler absolutt alt i trafikken( eller ved parkering!)- men det aller meste:) 

Anonymkode: f4780...4bb

Takk for hyggelig melding :)
Har hatt lappen i ca 2 uker nå, og føler meg allerede mye tryggere. Foretrekker faktisk å kjøre alene nå :) Er helt sant som du sier, viktig å stole på seg selv. Ser folk som "driter seg ut" hver eneste dag i trafikken, men det går jo vanligvis veldig bra fordi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...