AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Del Skrevet 4. desember 2020 Er det lov å kjøre med L selv om man har bestått og kjører alene? Tenker for å signalisere at man er fersk😅 Anonymkode: 33c18...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 4. desember 2020 #2 Del Skrevet 4. desember 2020 Nei, da får du bot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #3 Del Skrevet 4. desember 2020 Nei Anonymkode: 072ff...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #4 Del Skrevet 4. desember 2020 Nei er kun ved øvelseskjøring du bruker L. Når du har hatt oppkjøring og bestått så skal du ikke kjøre rundt med L på bilen må du da skjønne. Anonymkode: 291a1...e02 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. desember 2020 #5 Del Skrevet 4. desember 2020 Nei det er faktisk ikke lov. Få deg et klistremerke med 'fersk sjåfør' kanskje? Og husk å kjøre mye fremover, det tar tid å bli trygg bak rattet. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #6 Del Skrevet 4. desember 2020 Det er ikke lov å bruke L etter at man har fått førerkort, men det burde vært påbudt med en grønn L eller lignende. Her jeg bor så er alle nye sjåfører pålagt å bruke L i ett år etter at de har fått førerkort, det gjør at andre trafikanter er litt obs på at her er det en fersk sjåfør. Anonymkode: 85cf0...2cf 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #7 Del Skrevet 4. desember 2020 Ts du virker ganske enkel Anonymkode: 3ccf2...541 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #8 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ts du virker ganske enkel Anonymkode: 3ccf2...541 Ok, takk for det oppklarende svaret. Anonymkode: 33c18...cd8 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. desember 2020 #9 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ts du virker ganske enkel Anonymkode: 3ccf2...541 Hæ? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #10 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er ikke lov å bruke L etter at man har fått førerkort, men det burde vært påbudt med en grønn L eller lignende. Her jeg bor så er alle nye sjåfører pålagt å bruke L i ett år etter at de har fått førerkort, det gjør at andre trafikanter er litt obs på at her er det en fersk sjåfør. Anonymkode: 85cf0...2cf Det høres fornuftig ut med grønn L 😊 kunne i det minste ha vært valgfritt Anonymkode: 33c18...cd8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #11 Del Skrevet 4. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå): Hæ? Hehe enig, var bare at jeg så noen kjøre alene med L, og lurte på om det var lov. Må vel være lov å spørre 😅 Anonymkode: 33c18...cd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #12 Del Skrevet 4. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (49 minutter siden): Nei det er faktisk ikke lov. Få deg et klistremerke med 'fersk sjåfør' kanskje? Og husk å kjøre mye fremover, det tar tid å bli trygg bak rattet. Tusen takk, det skal jeg gjøre😊 Anonymkode: 33c18...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 4. desember 2020 #13 Del Skrevet 4. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hehe enig, var bare at jeg så noen kjøre alene med L, og lurte på om det var lov. Må vel være lov å spørre 😅 Anonymkode: 33c18...cd8 Selvsagt er det lov å spørre. Skjønte bare ikke kommentaren om at du visstnok var 'enkel'. Enig i at det kunne vært en god ide med f eks grønn L. Men du kan bestille klistremerke med egenvalgt tekst som du kan feste i bakruta. Mange firmaer som leverer slikt. Google. Ville valgt noe slikt som 'fersk sjåfør. Vis hensyn' eller noe slikt. 😊 Endret 4. desember 2020 av solmåneogstjerner 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #14 Del Skrevet 4. desember 2020 Ikke lov nei, men skulle ønske noe sånt fantes. Dagen etter å bestått ble jeg tuta på av hissig kjerring for å ikke kaste meg inn rundkjøringa ved aller første forsøk. Tror jeg lot en bil passere som jeg i ettertid ser at jeg såvidt kunne skvist meg mellom hvis jeg hadde peisa på. Så ble jeg tuta på pga det. Da skulle jeg gjerne hatt noe som viste at det var min aller første dag med førerkort og at jeg ikke er like rutinert på å presse meg inn og være rask og småfrekk Anonymkode: 22ae9...cff 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #15 Del Skrevet 4. desember 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Her jeg bor så er alle nye sjåfører pålagt å bruke L i ett år etter at de har fått førerkort, det gjør at andre trafikanter er litt obs på at her er det en fersk sjåfør. Hvilket land er det? Virker på en måte fornuftig med en måte å vise at sjåfører en fersk på, men jeg ser ikke heelt hvorfor, når man har tatt lappen skal man være i stand til å kjøre ordentlig. Anonymkode: 3127d...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 4. desember 2020 #16 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilket land er det? Virker på en måte fornuftig med en måte å vise at sjåfører en fersk på, men jeg ser ikke heelt hvorfor, når man har tatt lappen skal man være i stand til å kjøre ordentlig. Anonymkode: 3127d...679 Vet ikke hvor hun du siterer bor, men i Spania er det i alle fall slik! Der kjører man ikke med L før man har lappen, men det første året etter at man fikk lappen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #17 Del Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hehe enig, var bare at jeg så noen kjøre alene med L, og lurte på om det var lov. Må vel være lov å spørre 😅 Anonymkode: 33c18...cd8 Det er nok en som bruker bilen til øvelseskjøring med sønn/datter av og til. Det er fort gjort å glemme å ta av L når man har brukt bilen til øvelseskjøring. Hendte her i huset av og til 😄 Anonymkode: 9aac3...7ff 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #18 Del Skrevet 4. desember 2020 Det er lovlig å kjøre med et slikt klistremerke: Anonymkode: ffb9f...b09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #19 Del Skrevet 4. desember 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilket land er det? Virker på en måte fornuftig med en måte å vise at sjåfører en fersk på, men jeg ser ikke heelt hvorfor, når man har tatt lappen skal man være i stand til å kjøre ordentlig. Anonymkode: 3127d...679 I stand til å kjøre ordentlig, ja. Men man er fortsatt under opplæring de to første årene etter bestått førerprøve: Quote § 4-2.Prøveperiode for førerett i klasse B Ved førstegangsutstedelse av og utvidelse til førerkort i klasse B fastsettes det en prøveperiode på 2 år som anmerkes på førerkortet. Blir nytt førerkort utstedt i prøveperioden, skal gjenstående prøvetid anmerkes på førerkortet Min kjørerlærer var veldig opptatt av at man ikke var, eller skulle være, ferdig opplært for å bestå førerprøven - man skulle vise at msn var god nok til å øve på egenhånd. En synliggjøring av det for andre trafikanter kunne vært fint, og praktiseres i enkelte andre land, men jeg er ambivalent. Har sjelden vært utsatt for så mye aggressiv og stygg kjøring som da jeg satt i kjøreskolebil. Det var visstnok veldig vanlig, ifølge kjørelæreren, enkelte ser rødt, på mer enn én måte, når de ser en "L" eller "skole". Anonymkode: 92bb5...eba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #20 Del Skrevet 4. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det var visstnok veldig vanlig, ifølge kjørelæreren, enkelte ser rødt, på mer enn én måte, når de ser en "L" eller "skole". Jeg tror det bunner i at de aller fleste kjører på en annen måte enn å være helt rigid i forhold til reglene. Noe de fleste sjåfører også lærer etter hvert som de har hatt lappen en stund. Anonymkode: 3127d...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå