Gå til innhold

Hvordan smaker pinnekjøtt?

Anbefalte innlegg

Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har dere ikke fått skikkelig tilberedt pinnekjøtt. 

Det er hverken oversalt, seigt, fettete eller masse sener og styr. 

Be kokkene deres om å vanne ut pinnekjøttet 30 timer og la det dampe 3 timer, så prøver dere igjen 

Anonymkode: db6da...695

Hvorfor må man det når det er så mye annen god mat? Svineribbe er 100 ganger bedre om jeg skal velge å spise ribbe til jul. 

Skrevet
2 minutter siden, TheCatLady said:

Hvorfor må man det når det er så mye annen god mat? Svineribbe er 100 ganger bedre om jeg skal velge å spise ribbe til jul. 

Det er jo for å få et ordentlig grunnlag for å kunne gjøre seg opp en mening. Det flere beskriver høres jo ut som horribelt tilbredt pinnekjøtt.

Litt som hvis jeg skriver at jeg ikke liker ribbe, fordi det har et mykt lag med fett på seg, består av stort sett bare sener og fett, og er virkelig ikke godt.

Anonymkode: 36fea...74d

• Liker 3
Skrevet

Pinnekjøtt er så godt. Nå fikk jeg lyst til pinnekjøtt.🙂

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo for å få et ordentlig grunnlag for å kunne gjøre seg opp en mening. Det flere beskriver høres jo ut som horribelt tilbredt pinnekjøtt.

Litt som hvis jeg skriver at jeg ikke liker ribbe, fordi det har et mykt lag med fett på seg, består av stort sett bare sener og fett, og er virkelig ikke godt.

Anonymkode: 36fea...74d

Nei, det har ikke vært dårlig tilberedt. Det har vært vannet ut lenge, godt tilberedt og vært i ovnen. Da smaker det litt mindre jævlig, men jeg synes ikke at det er godt og maten jeg spiser i jula skal være et høydepunkt. 

Vet om mange som ikke liker det og sånn er det bare. 

Skrevet

Salt og lærete. Likte det aldri som barn. Men det som e rpositivt med norsk tradisjonsmat er at dersom man tvinger det i seg ofte nok, så begynner man å stockholm-syndrom-like-det

Anonymkode: 9f961...164

Skrevet

Pinnekjøtt smaker salt lam. Fantastisk godt!

Skrevet

Ribbe smaker svin, som svinekoteletter. Pinnekjøtt smaker litt som fenalår. 

Anonymkode: 1791b...768

Skrevet

Jeg har vokst opp med ribbe. Er ikke spesielt glad i det. Ville aldri lagd det selv. Mamma var snill og lagde svinestek i tillegg på julaften. Smakte pinnekjøtt for første gang da jeg var 18. Måtte spise det 3 ganger før jeg likte det. Nå foretrekker jeg pinnekjøtt, men spiser så klart ribbe hvis jeg feirer jul på Østlandet. Syns fremdeles ikke lukten av pinnekjøtt er spesielt god. 

Anonymkode: 0dcaf...5f2

Skrevet

Litt som renset svineknoke, bare med smak av lam istedenfor.

Det er stor variasjon på smak/konsistens etter hvordan pinnekjøttet tilberedes og hvilket pinnekjøtt man velger.

Tilbehøret er selvsagt svært viktig. Dette er ikke kjøtt man skal spise uten noe til. 

Anonymkode: 11f7f...754

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt som renset svineknoke, bare med smak av lam istedenfor.

Det er stor variasjon på smak/konsistens etter hvordan pinnekjøttet tilberedes og hvilket pinnekjøtt man velger.

Tilbehøret er selvsagt svært viktig. Dette er ikke kjøtt man skal spise uten noe til. 

Anonymkode: 11f7f...754

Ja kan fint spise kaldt restepinnkjøtt alene.    Kålrabistappen er viktig, må moses med både fløte og meiersmør og man må ha i litt sukker og muskat samt pinnekjøttkraft.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Be kokkene deres om å vanne ut pinnekjøttet 30 timer og la det dampe 3 timer, så prøver dere igjen 

Signerer. Kjenner meg heller ikke igjen i dette. Det jeg lager og det min mor har laget er mørt, saftig og ikke for salt.

Anonymkode: 5047b...739

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når pinnekjøttelskerne rundt bordet krediterer kokken går jeg da ut ifra at det er som det skal være. Og dersom jeg faktisk har fått servert dårlig pinnekjøtt på alle julebord, julebesøk og julekvelder i hele mitt liv fra sikkert 20-30 ulike mennesker/hoteller/restauranter, så må den retten ta seg sammen hvis den er så vanskelig å gjøre spiselig :klo:

Skrevet
Tamsi skrev (4 minutter siden):

Når pinnekjøttelskerne rundt bordet krediterer kokken går jeg da ut ifra at det er som det skal være. Og dersom jeg faktisk har fått servert dårlig pinnekjøtt på alle julebord, julebesøk og julekvelder i hele mitt liv fra sikkert 20-30 ulike mennesker/hoteller/restauranter, så må den retten ta seg sammen hvis den er så vanskelig å gjøre spiselig :klo:

Samme erfaring jeg har. Det er bare ikke godt. Uansett hvem som har laget det og hvor jeg har spist det, så har det ikke vært godt. 

Anonymkode: a9a7c...230

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker begge deler veldig godt! Men de er klart forskjellig. Bortsett fra at det er kjøtt fra ulike dyr, synes jeg største forskjellen er at pinnekjøtt er saltere og svineribbe er saftigere. Mmm

Anonymkode: 06d2a...827

Skrevet

Dere sier "ribbe", men pinnekjøtt er faktisk også ribbe. Ribbe av lam. Saltet og gjerne røkt. 

Det er faktisk mer fett i pinnekjøtt enn i ribbe, selv om folk liker å påstå noe annet.

Jeg synes det er godt, for all del, men foretrekker glatt ribbe (gjerne økologisk frittgående ribbe), med rødkål og medisterpølser. Nam!! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis tilnærmet alle i Norge (bortsett fra deg) tilbereder pinnekjøtt feil, er det da egentlig de som gjør det feil? Altså, jeg har spist pinnekjøtt ganske mange ganger oppigjennom livet, og det har vært tilberedt av en lang rekke forskjellige personer, men det har aldri smakt annet enn salt og konsistensen har alltid vært ugrei. Derimot har jeg aldri fått servert en nøttestek som ikke har smakt godt, så av julemat holder jeg meg til den, det er tryggest.

Anonymkode: 4c556...993

• Liker 1
Skrevet
Tamsi skrev (23 minutter siden):

Er du fra østlandet? Hver gang jeg har fått servert pinnekjøtt på den siden av fjellet har det vært alt for lite utvannet og dampet.

Anonymkode: 2f649...81d

• Liker 1
Skrevet

Hvordan klarer noen å tilberede pinnekjøtt feil?  Letteste i verden å tilberede, vanne ut i lunkent vann i et døgn, bytte vann underveis, dampe til mørt, grille noen min i ovn. 

• Liker 1
Skrevet

Kan forresten legge til at sau har generelt mye bedre dyrevelferd enn gris, så man kan i praksis handle et hvilket som helst pinnekjøtt og stole på at dyrene har hatt det godt.

Anonymkode: 5047b...739

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...