AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Hei, leser i aviser og ser på TV og nett- som alle andre. Leser om apebæsj og mRNA og koder og «svekket» virus, etc. Prøver å lese «alt» for å forstå det hele, men kommer til kort, dessverre. så prøver meg her: 1. Ingen av vaksinene har virus i noen form i seg, de er alle kun som en app, et bilde som blir vist til kroppen på hva korona er? 2. Hvis alt mRNA kun er koder og slikt, hvorfor skrives det om apebæsj og hai-squaline? Det er kjemiske koder, ikke noe faktisk produkt som kommer inn i kroppen? 3. Hvordan kan det bli bivirkninger av en vaksine som ikke inneholder svekket versjon av virus (slik som influensavaksinen) men kun et bilde av hvordan noe ser ut? Hvis politiet viser bilde av en farlig forbryter så er jo ikke bilde farlig, jeg vet bare hva jeg passe meg for - akkurat som immunforsvaret, «hei immunforsvar, ser du dette så uskadeliggjør det». (For jeg tenker at virus og immunforsvar er enklere satt sammen og har en ganske bibær rolle, ikke at mennesker skal ta grep selv om de ser den kriminelle). Vet at ingen av vaksinene med apebæsj og hai-avfall kommer til Norge. sist, men ikke minst: vil du ta vaksinen? Hvorfor/ hvorfor ikke? Takk! Anonymkode: 7c05f...a71
Mezzosoprena Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Wow, her manglet det MYE på kunnskapsfronten 😂 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #3 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 3. Hvordan kan det bli bivirkninger av en vaksine som ikke inneholder svekket versjon av virus (slik som influensavaksinen) men kun et bilde av hvordan noe ser ut? Hvis politiet viser bilde av en farlig forbryter så er jo ikke bilde farlig, jeg vet bare hva jeg passe meg for - akkurat som immunforsvaret, «hei immunforsvar, ser du dette så uskadeliggjør det». (For jeg tenker at virus og immunforsvar er enklere satt sammen og har en ganske bibær rolle, ikke at mennesker skal ta grep selv om de ser den kriminelle). Vet at ingen av vaksinene med apebæsj og hai-avfall kommer til Norge. sist, men ikke minst: vil du ta vaksinen? Hvorfor/ hvorfor ikke? Takk! Anonymkode: 7c05f...a71 Fordi alle vaksiner inneholder tilsetningsstoffer. Man kan heller ikke være sikker på at de lister opp alle tilsetningsstoffene. Det har blitt gjort uavhengige kontroller av vaksiner, og her har man funnet litt av hvert. Uansett er det som allerede er i dem nok til å fremkalle langtidsbivirkninger, og det helt uten viruset. Ellers tror jeg at den analogien med bildet ikke er spesielt god. Det å "vise kroppen et bilde" gjør man jo her ved å sprøyte bildet inn i kroppen. Anonymkode: 7a69d...55f
stan Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Dette med apebæsj og hai, ja også dette med spisingen av flaggermus er ekstreme forenklinger og overdrivelser. Tildels helt feil. Det er jo mange steder vitenskapen leter etter medisiner og stoffer som kan være nyttige. Om det er funnet et stoff i apebæsj betyr ikke at vaksinene inneholder apebæsj. At det ble funnet et virus som ligner på korona i flaggermus betyr ikke at mennesker ble smittet av å spise flaggermus. I virkeligheten er dette mer komplisert, for komplisert til at pressen skjønner det, og gidder å formidle det. Men apebæsj selger, det går rett hjem til treåringen i oss. Heldigvis er de som utvikler vaksinene litt mer voksne. 2
Robert Koch Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: 1. Ingen av vaksinene har virus i noen form i seg, de er alle kun som en app, et bilde som blir vist til kroppen på hva korona er? Vaksinen inneholder mRNA. Dette er et signalstoff som inneholder en oppskrift på å lage et protein. I kroppen din produseres mRNA hele tiden. Det er slik man oversetter informasjonen i genene til proteiner som utøver viktige funksjoner. mRNA'et i vaksinen er en oppskrift på et overflateprotein fra viruset som er det kroppen vil reagere på og kjenne igjen. Ved å bare lage dette proteinet, kan man lære immunforsvaret å kjenne igjen viruset, og lage adekvate antistoffer mot det, uten at man risikerer å bli syk. Prosessen er svært lik det som skjer når du får en virusinfeksjon. Virus vil komme seg inn i cellene dine, og bruke maskineriet i cellen din til å kopiere seg selv. Dette gjør det ved å danne mRNA som koder for dens egne proteiner. Men vaksinen vil bare lage dette ene proteinet som kroppen trenger for å lære seg hvordan det skal gjenkjenne og bekjempe viruset. 3 hours ago, AnonymBruker said: 2. Hvis alt mRNA kun er koder og slikt, hvorfor skrives det om apebæsj og hai-squaline? Det er kjemiske koder, ikke noe faktisk produkt som kommer inn i kroppen? Det er mye rart man bruker i laboratoriearbeid med virus, men dette er ikke noe man behøver å bekymre seg for, og det er ikke farlig. Alle vaksiner inneholder hjelpestoffer, som er der for å "kickstarte" immunforsvaret, slik at "læringseffekten" blir tilstrekkelig til å gi varig immunitet. Pressen elsker å slå opp alle mulige rare substanser som brukes under forskning og utvikling av vaksiner og arbeid med virus. Det er litt for omfattende å forklare alt dette her, men det er ikke noe å bekymre seg om. De fleste som bruker mye tid på dette, er konspirasjonsteoretikere som ikke aner hva de snakker om, men liker å tegne et bilde av vaksiner som ondskapen selv. 3 hours ago, AnonymBruker said: 3. Hvordan kan det bli bivirkninger av en vaksine som ikke inneholder svekket versjon av virus (slik som influensavaksinen) men kun et bilde av hvordan noe ser ut? Hvis politiet viser bilde av en farlig forbryter så er jo ikke bilde farlig, jeg vet bare hva jeg passe meg for - akkurat som immunforsvaret, «hei immunforsvar, ser du dette så uskadeliggjør det». (For jeg tenker at virus og immunforsvar er enklere satt sammen og har en ganske bibær rolle, ikke at mennesker skal ta grep selv om de ser den kriminelle). Det er alltid en viss fare for bivirkninger, men for vaksiner er den latterlig lav. De aller fleste bivirkninger er helt ufarlige og går lett over. Man kan bli øm over stikkstedet i noen dager, eller få litt feberfølelse og slapphet. Dette er fordi immunforsvaret reagerer på innholdet i vaksinen, og det er helt naturlig og ufarlig. Noen kan oppleve allergiske reaksjoner, og noen veldig få kan få allergisjokk. Det har man beredskap for, og det er derfor du skal vente en liten stund etter du har fått vaksine før du får gå. En sjelden gang, kan vaksiner utløse mer alvorlige tilstander. Dette er fordi enkelte mennesker kan ha visse genvarianter som uttrykker proteiner som ligner på strukturer i den organismen man vaksinerer for, og at kroppen derfor ikke klarer å se forskjell på det man vaksinerer mot, og enkelte av kroppens egne celler. Det var dette som skjedde med de svært få som fikk narkolepsi etter svineinfluensavaksinen (det var under 100 av 2.2 millioner). Dette er veldig, veldig sjeldent, og gjelder ikke for alle vaksiner. Det som kan tenkes som en mulig bivirkning av denne vaksinen, er en litt større lokalreaksjon enn man vanligvis forventer fra en konvensjonell vaksine - altså at stikkstedet blir ømmere og rødere. Noen er redde for at denne vaksinen endrer DNA i cellene dine. Det er ikke riktig. De cellene som mottar denne "oppskriften" vil ikke endre DNA-strukturen sin, og de vil byttes ut etter hvert som vevet fornyer seg. De vil ikke gjøre noe annet enn det de er designet for. Den eneste forskjellen fra deres vanlige oppgaver, er at de skal lage et protein som ikke er kroppseget. Akkurat som de gjør når man er infisert av et virus. Men i denne prosessen blir man ikke syk, fordi cellene ikke vil lage hele virus. 3 hours ago, AnonymBruker said: sist, men ikke minst: vil du ta vaksinen? Hvorfor/ hvorfor ikke? Ja, det har jeg ingen betenkeligheter med. Denne vaksinen har vært gjennom en helt normal testfase, og bør ikke kunne innebære noen skumle konsekvenser. Skulle man holdt tilbake alle nye legemidler/vaksiner på grunn av mulige langtidskonsekvenser, kunne man aldri ha godkjent nye preparater noen sinne. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 Jeg kommer absolutt til å ta vaksinen. Anonymkode: 10729...a91
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #7 Skrevet 9. desember 2020 Robert Koch - for et flott menneske du er, takk for tiden du tok deg til å svare meg 🙂 Anonymkode: 7c05f...a71
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå