Gå til innhold

Krympe genser? Blanding av ull og akryl

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en genser som er en blanding av ull og akryl (50/50). Den er ganske fin, men samtidig litt for stor etter min smak. Lange armer og ganske bred. Ettersom den er 50% ull tenker jeg at det kan være mulig å krympe den litt, men har aldri forsøkt å krympe en gense r som er 50% ull og 50% syntetisk stoff (akryl). Regner med at akryl ikke krymper. 
Noen som har noen tanker om dette? Og hvis jeg skal forsøke å krympe den - hvordan bør jeg gjøre det for å unngå toving? Er ikke snakk om å krympe den veldig mye. Har til nå vasket den på ullprogram på 30 grader. Har ikke tørketrommel. 

Anonymkode: cc9d8...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akryl blir veldig fort stygt og nuppete, så ville ikke gjort det om jeg var deg.. Hva med å selge den i stedet? :) 

Anonymkode: 500b1...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir vanskelig å regulere krympingen, at den ikke tover eller blir stiv og ekkel. Hva med å sy den inn litt?

Anonymkode: 3bc99...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tovet/krympet ullblandinger der det har vært mest ull, og det fungerer. Men usikker om hvordan resultatet blir når det er halvt om halvt? 

Generelt så går det sammen mer i lengden enn i bredden, når det tover/krymper. Så du kan ikke regne med at genseren blir noe særlig smalere om det skulle fungere, bare kortere.

Anonymkode: b0e77...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har krympet et plagg ved uhell en gang, og plagget endte opp veldig usymmetrisk og rart. Ville ikke tatt sjansen. 

Endret av Nerine_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...