Gå til innhold

Krympe genser? Blanding av ull og akryl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en genser som er en blanding av ull og akryl (50/50). Den er ganske fin, men samtidig litt for stor etter min smak. Lange armer og ganske bred. Ettersom den er 50% ull tenker jeg at det kan være mulig å krympe den litt, men har aldri forsøkt å krympe en gense r som er 50% ull og 50% syntetisk stoff (akryl). Regner med at akryl ikke krymper. 
Noen som har noen tanker om dette? Og hvis jeg skal forsøke å krympe den - hvordan bør jeg gjøre det for å unngå toving? Er ikke snakk om å krympe den veldig mye. Har til nå vasket den på ullprogram på 30 grader. Har ikke tørketrommel. 

Anonymkode: cc9d8...aa2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akryl blir veldig fort stygt og nuppete, så ville ikke gjort det om jeg var deg.. Hva med å selge den i stedet? :) 

Anonymkode: 500b1...204

Skrevet

Tror det blir vanskelig å regulere krympingen, at den ikke tover eller blir stiv og ekkel. Hva med å sy den inn litt?

Anonymkode: 3bc99...7ae

Skrevet

Har tovet/krympet ullblandinger der det har vært mest ull, og det fungerer. Men usikker om hvordan resultatet blir når det er halvt om halvt? 

Generelt så går det sammen mer i lengden enn i bredden, når det tover/krymper. Så du kan ikke regne med at genseren blir noe særlig smalere om det skulle fungere, bare kortere.

Anonymkode: b0e77...3fd

Skrevet (endret)

Jeg har krympet et plagg ved uhell en gang, og plagget endte opp veldig usymmetrisk og rart. Ville ikke tatt sjansen. 

Endret av Nerine_
Skrevet

Kanskje du har noen du kan gi den til i stedet?

Anonymkode: 008a4...cee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...