AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #1 Skrevet 4. desember 2020 Jeg er en kvinne på 38, synes jeg har litt dårlig hukommelse. Særlig korttidsminne, men jeg er usikker på hva som er normalt. Altså jeg kan noen ganger glemme hvorfor jeg gikk inn i et rom for å gjøre noe, men jeg kommer jo på det igjen. Jeg har alltid vært litt sånn, men mulig det er verre nå. Kan ha vansker med å komme på navnet til en skuespiller/kjent person, men det ligger jo der. Hva kan være årsaken til dette og når bør man egentlig få det sjekket? Det er ikke som om jeg har problemer i dagliglivet, men det er litt irriterende. Jeg spiser sunt for det meste. Flere i familien har for lavt stoffskifte, men jeg hadde normale verdier på en blodprøve for noen år siden Anonymkode: c6b34...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #2 Skrevet 4. desember 2020 Det du beskriver er da helt normalt. Anonymkode: 91eec...9c3 3
Candiru Skrevet 4. desember 2020 #4 Skrevet 4. desember 2020 Det er helt normalt. Spesielt hvis man er stressa og har mange baller i luften. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #5 Skrevet 4. desember 2020 Det er distré, ikke dårlig hukommelse. Anonymkode: c551e...6ec 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #6 Skrevet 4. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er distré, ikke dårlig hukommelse. Anonymkode: c551e...6ec Greia er at det skjer veldig ofte. Men hva vil du si er forskjellen på distré og dårlig hukommelse? Jeg ville selv tenkt det har med konsentrasjon og interesse å gjøre Anonymkode: c6b34...1f3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #7 Skrevet 4. desember 2020 Hmm, leste noen artikler om temaet nå og jeg er noe mindre bekymret. Jeg er kanskje litt distré fra før og noe psykisk stress. Jeg er også ganske følsom for sånt. Men jeg glemmer ikke ting som hvordan man skal gjøre noe man kan godt eller gjentar meg i samtaler etc. jeg synes jeg er god på å huske spesielt emosjonelle ting folk forteller og legger merke til st andre gjentar seg selv. det er mer den hvor la jeg tlf etc, men det kan bli litt mye av slike ting. Jeg er også en relativt impulsiv person. sikkert ikke skadelig å ta noen ekstra b-vitaminer... TS Anonymkode: c6b34...1f3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2020 #8 Skrevet 4. desember 2020 Det du beskriver er helt normalt. Mange opplever det slik pga stress, mye å tenke på eller når man er trøtt og uopplagt. Ytterst sjelden det er tegn på sykdom. Men blir det en svært påfallende endring med problemer med å klare daglige aktiviteter er det lurt å ta en tur til lege. Hjernen vår blir mer sårbar jo eldre man blir. Husk: det som er bra for hjertet er bra for hjernen. Dvs kosthold, og ikke minst fysisk, sosial og mental aktivitet. Anonymkode: 470d8...35b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #9 Skrevet 5. desember 2020 Hvordan er kostholdet ditt? Animalske varer er veldig viktig for god hjernehelse. Anonymkode: 94fdd...84d
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #10 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er kostholdet ditt? Animalske varer er veldig viktig for god hjernehelse. Anonymkode: 94fdd...84d Spiser mye ost og yoghurt og en del kjøtt. Anonymkode: c6b34...1f3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #11 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 4.12.2020 den 9.50): Jeg er en kvinne på 38, synes jeg har litt dårlig hukommelse. Særlig korttidsminne, men jeg er usikker på hva som er normalt. Altså jeg kan noen ganger glemme hvorfor jeg gikk inn i et rom for å gjøre noe, men jeg kommer jo på det igjen. Jeg har alltid vært litt sånn, men mulig det er verre nå. Kan ha vansker med å komme på navnet til en skuespiller/kjent person, men det ligger jo der. Hva kan være årsaken til dette og når bør man egentlig få det sjekket? Det er ikke som om jeg har problemer i dagliglivet, men det er litt irriterende. Jeg spiser sunt for det meste. Flere i familien har for lavt stoffskifte, men jeg hadde normale verdier på en blodprøve for noen år siden Anonymkode: c6b34...1f3 Går du på hormonspiral? Følte jeg hadde tåqehjerne når jeg gjorde det.... Anonymkode: d6f9e...8ba
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #12 Skrevet 5. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går du på hormonspiral? Følte jeg hadde tåqehjerne når jeg gjorde det.... Anonymkode: d6f9e...8ba TåKEHJERNE Anonymkode: d6f9e...8ba
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #13 Skrevet 5. desember 2020 Jeg har det sånn, bare verre. Blir skremt av den dårlige hukommelsen av og til. Kan glemme navnet på en kollega, hva en matrett heter eller et ord. For min del kommer det av depresjon og stress. Jeg prøver å trene hjernen min med kryssord og sånt når jeg har tid, er redd for å bli dement med årene. Jeg er forresten i begynnelsen av 30-årene. Anonymkode: 2b8c9...794 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #14 Skrevet 5. desember 2020 Har det slik jeg og, men sliter veldig med konsentrasjonen osv. Visst jeg skal på kurs hele dagen på jobb så er jeg ekstremt trøtt etterpå at jeg må legge meg. Sliter også å følge med, klarer bare å prosessere litt om gangen. For mye info på engang så kobler hjernen ut. Fikk nylig adhd diagnose og brikkene mine falt mer på plass. Jeg er ellers opptatt av å trene, spise sunt og få i meg rette vitaminer og mineraler (samt sjekket stoffskifte). Keg er blitt bedre, men har fortsatt en lang vei å gå Anonymkode: c7fb9...44e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #16 Skrevet 5. desember 2020 Jeg har alltid vært distré, men de siste årene har det blitt mye verre. I mitt tilfelle har det i utgangspunktet sammenheng med ADHD, forverringen kom i takt med at stoffskiftesykdom ble forverret og andre autoimmune sykdommer poppet opp. Dersom du merker at hukommelsen blir dårligere kan det godt være innenfor "normalen", men greit å få sjekket stoffskiftet på ny for å se etter endringer, samt å sjekke vitaminer og slikt. Bedre føre var enn å finne ut om noen år at det var en medisinsk årsak likevel. Anonymkode: 0dba7...e26
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #17 Skrevet 5. desember 2020 Dette høres helt normalt ut. Og særlig hvis du har hatt det slik mer eller mindre bestandig. Du kan til en viss grad trene opp din kognitive funksjon, f.eks. ved å spille Memory. Ellers: Få nok søvn. Spis normalt sunt. Kvitt deg med bekymringer og tanker som kverner. Ha en god balanse mellom aktivitet og hvile. Ikke vær ensom. Anonymkode: 37065...d3b 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #18 Skrevet 5. desember 2020 Jeg kan bli ekstremt emosjonell og veldig fokusert når jeg er opptatt av noe/bekymret. Da mister jeg helt fokus og går på feil buss etc. men da vet jeg jo at det er fordi hjernen er super fokusert på å bekymre seg/meg. Det kan godt hende at en del psykisk stress og bekymringer har gjort det verre, fordi det er ting dom gnager på meg litt. Hender jeg kan glemme om jeg har pusset tenner eller ikke (altså jeg gjør det av vane og en time etterpå er jeg usikker). Kanskje jeg burde få tatt en blodprøve igjen og sjekket status, b12 også. Har ikke lyst til å ha problemer med myelin dekket over de små grå Anonymkode: c6b34...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2020 #19 Skrevet 5. desember 2020 TS i svaret over Anonymkode: c6b34...1f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå