Gå til innhold

Glattstrikk på rundpinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk med strikking og skal strikke glattstrikk på rundpinne. Ettersom jeg forstår er det bare vanlig rettstrikk hele veien?

Å strikke annenhver runde rett og vrangt gjør en bare med vanlige strikkepinner ?

Ser på en del YouTube videoer, men ikke alt som er like lett å få med. 😅

Anonymkode: d0184...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er bare å strikke rett hele tiden. Veldig enkelt og greit 😊

Anonymkode: 7c2e3...ffe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du bare kjører på med det samme hele veien. Ganske enkelt 😉

Anonymkode: 265a4...4e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da bør jeg få det til. 😁

Men.. Hvorfor kaller en det glattstrikk når en strikker rettstrikk? 

Anonymkode: d0184...1ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Da bør jeg få det til. 😁

Men.. Hvorfor kaller en det glattstrikk når en strikker rettstrikk? 

Anonymkode: d0184...1ef

Fordi den andre varianter er å bytte på annenhver omgang. Ikke spør hvorfor det er logisk... 😂

Anonymkode: 265a4...4e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk. Da bør jeg få det til. 😁

Men.. Hvorfor kaller en det glattstrikk når en strikker rettstrikk? 

Anonymkode: d0184...1ef

Fordi fremsiden er glatt? 😂 nei ikke vet jeg 🙊 

Anonymkode: 24076...037

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk. Da bør jeg få det til. 😁

Men.. Hvorfor kaller en det glattstrikk når en strikker rettstrikk? 

Anonymkode: d0184...1ef

Det er jo glattere enn rillestrikk:)

Anonymkode: 17f83...143

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man strikker rettstrikk på vanlige strikkepinner snur man arbeidet for hver omgang. Det er derfor man må ha annenhver rett og vrang. Mens på rundpinner er det kun rett hele veien siden man ikke snur strikketøyet. En rett maske er rett på siden mot deg og vrang på siden fra deg, mens omvendt på en vrangmaske. Derfor trenger man bare strikke rette masker når man har glattstrikk på rundpinne :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnivaha skrev (39 minutter siden):

Når man strikker rettstrikk på vanlige strikkepinner snur man arbeidet for hver omgang. Det er derfor man må ha annenhver rett og vrang. Mens på rundpinner er det kun rett hele veien siden man ikke snur strikketøyet. En rett maske er rett på siden mot deg og vrang på siden fra deg, mens omvendt på en vrangmaske. Derfor trenger man bare strikke rette masker når man har glattstrikk på rundpinne :) 

Det samme gjelder når man strikker med settpinner/strømpepinner. Det er som å strikke med rundpinne, bare at du strikker i en sirkel med flere korte pinner i stedet for å strikke i en sirkel med to lengre pinner med vaier i mellom. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karve skrev (2 minutter siden):

Det samme gjelder når man strikker med settpinner/strømpepinner. Det er som å strikke med rundpinne, bare at du strikker i en sirkel med flere korte pinner i stedet for å strikke i en sirkel med to lengre pinner med vaier i mellom. :) 

Ja viss man strikker sokker eller lignende ja, men regner med ts mente at vanlige pinner var frem og tilbake på en/to pinner :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnivaha skrev (3 minutter siden):

Ja viss man strikker sokker eller lignende ja, men regner med ts mente at vanlige pinner var frem og tilbake på en/to pinner :) 

Gjorde det jeg og, men tenkte det kunne være fint å nevne. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen...Ikke vet jeg hva jeg strikker... Men ser ikke ut som glattmasker. Ser mer ut som bølger og ikke flate sånn jeg ser på internett. 🥵😕

Det som er, er at bølgene er på samme side og ikke glatt på en side og vrang på den andre.

Jeg gjør noe helt feil det er sikkert.😅 Kanskje jeg bør ta en tur innom den lokale strikkebutikken.

Venninne mente det såg ut som vrangmasker, men meg strikker som i videoen under, rettmasker.

 

Anonymkode: d0184...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikker du rundt og rundt på rundpinnen da, som i en lue f.eks? Kun da skal en strikke bare rette masker, for å få en side med glatt.

Strikker du fram og tilbake på rundpinnen, så må du bytte mellom å strikke annenhver pinne/vei rett og vrang, om den ene siden skal bli glatt.

Høres ut som om du strikker riller :)

Strikker du fram og tilbake på rundpinnen (istedenfor rundt og rundt), så vil du få rillestrikk om du strikker alle masker/pinner rett.

rettstrikk/vrangstrikk = rette/vrange masker

glattstrikk/rillestrikk = hvordan utseendet på selve strikketøyet/plagget er

En bruker rettstrikk/vrangstrikk for å oppnå glattstrikk/rillestrikk. Resultatet av bare rette masker, eller annenhver pinne/omgang med rett/vrang, vil bli motsatt avhengig av om du strikker rundt og rundt - eller fram og tilbake :) 

Anonymkode: 48ee7...3a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS igjen...Ikke vet jeg hva jeg strikker... Men ser ikke ut som glattmasker. Ser mer ut som bølger og ikke flate sånn jeg ser på internett. 🥵😕

Det som er, er at bølgene er på samme side og ikke glatt på en side og vrang på den andre.

Jeg gjør noe helt feil det er sikkert.😅 Kanskje jeg bør ta en tur innom den lokale strikkebutikken.

Venninne mente det såg ut som vrangmasker, men meg strikker som i videoen under, rettmasker.

 

Anonymkode: d0184...1ef

Strikker du rundt og rundt på pinnen da, i et sammenhengende strikketøy? Eller snur du når du strikker?

Ta gjerne bilde av det du strikker, lettere å hjelpe da.

Hvis du strikker som på videoen, og strikker rundt og rundt (aldri snur, men strikketøyet er sammenhengene) blir det glattstrikk på rettsiden (og vrangsmasker på baksiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du skeivhendt? :) jeg lærte ei venninne å strikke, og ble overrasket over at hun fikk vrangmasker ut av rettstrikk på rundpinne. Viste seg at hun strikket motsatt vei av det som er vanlig😊 

Når du strikker rettstrikk på rundpinne skal du få den rette delen på utsiden, og de vrange maskene på innsiden, hvis du strikker helt normalt. Kanskje du også strikker litt ujevnt i starten?😊

Anonymkode: 58cdc...1fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

 

Det første.. er når jeg begynner en ny runde.

Det andre bilde, viser baksiden. 

Jeg er ikke skjeivhendt og tror ikke jeg snur strikketøyet underveis.. Men hvem vet.😅

Tusen takk for hjelp😊

Anonymkode: d0184...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...